Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 678 ggr
Den vilda djungelkvinnan
0

Hö, gräs och andra växter

Hej! Jag vet att gräs kan ersätta höet under sommaren (i enorma mängder dock) och det går bra att ge fri tillgång så länge marsvinet inte blir dålig i magen, men hur är det med till exempel maskrosblad, Kirskål och äppelblad ? Ska det begränsas eller kan man ge detta med fri tillgång eller är det som att ge för mycket grönsaker? Mvh, Den vilda djungelkvinnan

Ljungåsen
0

Det viktiga när man vänjer in marsvinen på gräs är att ta det lugnt. Då klarar de enorma mängder gräs utan problem. Sen tycker jag att de ska få hö även sommartid, just för att de flesta marsvin njuter av sitt hö både som mat och som mys. Maskrosblad och Kirskål innehåller inte samma mängd fibrer som hö och gräs, och får alltså betraktas som grönsaker. Inte fri tillgång alltså.

Den vilda djungelkvinnan
0

Tack för svaret, då ska jag förtsätta begränsa intaget av t.ex. maskrosblad.

marsisen
0

Våra marsvin brukar bli lite risiga i magen när dom käkar gräs, dom går i en hage så blir ju krångligt att begränsa mängden :p

om det skulle hända så kan man ju ge hö också till marsvinen, då det är bra för matsmältningen. :)

-och sen kan man ju ha kvistar om de inte har hö, så de får slipa sina tänder ;) /kram!

animal power <3