Vill inte para sig?
Hej jag har en marsvins hona som är ungrfär två år gammal jag vill ha lite ungar till våren och försökt och para henne med en av min henne Melvin. När jag släpper ihop dom och när han väl försöker så springer hon iväg eller skvätter ifrån sig och då förstår jag de som att hon inte vill. Jag kan vänta en eller två veckor och det händer samma sak och gjort det länge nu men hon vill inte. Jag undrar om dom har perioder där dom vill för jag fattar inte varför hon inte vill. Och bara skvätter ifrån sig? Hjälp mig☺️😕
Har hon haft kullar tidigare? Om inte, så är hon för gammal för att ha sin första.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag håller med hon är för gammal för första kullen. Tror inte det är så vanligt men jag hade en hona som absolut inte ville para sig kan vara svårt att veta hur de tänker, men visar hon tecken på att bara springa iväg du känner ju henne bäst. Är hon en kaxig tjej, eller den som är mer försiktig. Jag hade låtit henne slippa bli betäckt om hon verkar helt förskräckt när hon träffar en hane. Lycka till
Hon är för gammal för första kullen. Är du säker på att du har satt ihop de när hon brunstar? Brunstar ca. var 16:e dag och är endast då som de är mottagliga.
Det krävs mycket och noggrann planering vid marsvinsuppfödning. en av sakerna man bör tänka på är att honan inte får vara för gammal vid första kullen, annars kan det uppstå svåra komplikationer vid förlossningen. Jag födde upp marsvin när jag var yngre,och jag skulle gärna vilja föda upp idag igen,men jag låter bli för jag vågar inte riskera mina honors liv,vilket man ofta gör vid marsvinsuppfödning.
Sedan en annan sak,har du ordnat hem åt ungarna,eller tänkte du behålla alla ungar? Jag behöll mina ungar när jag födde upp,för det är svårt att hitta BRA hem till dom.
För din honas skull,ta reda på mera om marsvinsuppfödning innan du parar henne.🙂
Jag satte ihop henne med en hane när hon var ungefär 8 månader och hålltider på sen dess med hon bara biter ifrån.
Hon är också väldigt skygg av sig
Men om hon är 2 år gammal och fortfarande skygg kanske det inte är bra att hon ska få ungar?
Låter inte som bra avelsmaterial.
Och kan vara hanen med som inte kan bli pappa?
Rekommenderar inte att ta kull nu utan sära och sätt dem med varsin av samma kön :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag föder upp egna marsvin men denhära tjejen köpte jag på en djuraffär vilket jag vet inte är så bra för att dom är skygga och svåra att göra tama. Men sedan jag fick henne var hon kansle 4 -6 månader och då försökte jag och hållt på sedan dess men det går inte så jag vet inte vart de kan bero på. Och hennes kompis i buren brunstar ibland men jag har aldrig sett att hon gör de. Är det för att hon kanske fortfarande är för skygg.😕
Och tack för jätte bra tips och svar.