Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 663 ggr
Den vilda djungelkvinnan
0

kraftfoder till marsvinsunge

Mina marsvin får 1/2 dl carrier pellets, två matskedar torkade örter (brännässlor, persilja, timjan m.m..) och en matsked sockerfri müsli eller fiberhavregryn per två marsvin och dag. Dock äter de sällan upp detta men detta är alltså max. Nu ska jag få hem en liten marsvinsunge som ska bo med en av mina vuxna. Kan jag ge samma mängd kraftfoder i början och se om det behöver ökas eller ska jag ge mer från början? Den vuxna äter som sagt oftast inte så mycket kraftfoder då de får grönsaker, gräs och fri tillgång på hö varje dag. Det vuxna marsvinet behöver verkligen inte öka i vikt kan ju också tilläggas. Tacksam för tips! Den vilda djungelkvinnan

Ljungåsen
0

När jag hade en liten så fick han fri tillgång på kraftfoder. Det gjorde att hans vuxna kompis la på sig en smula, men inte jättemycket. Jag gjorde ett försök att begränsa kraftfodermängden, men då slutade lillen att öka i vikt, så jag gick tillbaka till fri tillgång. Oavsett hur du gör så skulle jag rekommendera att du väger marsvinen regelbundet. Den vuxna en gång i veckan, och den lilla varje eller varannan dag. På så vis får du koll på hur mycket kraftfoder som behövs.

Den vilda djungelkvinnan
0

#1 tack så mycket för svaret!