Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1046 ggr
Fluffgrisar
0

Gräs till marsvin

Hej! Jag undrar om det går att byta ut allt hö mot gräs? Alltså, om man är noga med att vänja in det långsamt. Jag har bara hört talas om de som ger gräs som godis och inte för att helt byta ut mot höet.Marsvin äter ju inte direkt hö och pellets i det vilda, så det borde väl fungera? Tacksam för svar! :)

Fridaaaa
0

Gräs = mat, inte godis, enligt mig
Men tycker inte man ska byta ut det helt. Krävs grovt gräs och fri tillgång till det. Samt varierande gräs. Hade inte bytt ut det helt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fluffgrisar
0

Okej, tack för hjälpen! :)

Ljungåsen
0

Håller med om att gräs är mat och inte godis. Hö för marsvin är både mat och mys. Det finns ingen anledning att inte ge marsvinen hö även sommartid. Även om de inte äter lika mycket så uppskattar de att ha hö att sova i (och under).

marsisen
0

Nä, hö är ju viktigt för matsmältningen och har en effekt att slipa tänderna som inte gräs kan :)

animal power <3

[AnimeV4]
0

När mina vant in sig ordentligt så fick de en rejäl näve högt gräs varje dag som de knappt åt upp. De fick även hö.

Fridaaaa
0

#4 Gräs kan slipa ner tänderna bra, beroende på vilken sort och grovhet :)
Samma med matsmältningen. Men svårt att kombinera det rätt, därav behövs höet oavsett

marsisen
0

#6 aha! Det visste jag inte :) mina brukar dock lätt bli lite dåliga i magen, så Aa, höet finns alltid ^^

animal power <3

Fridaaaa
0

#7 Ja man måste fasa in gräs sakta :) 
Men ja hö är bäst att ha alltid :)