Svamp eller ohyra?
Hejsan. För några dagar sedan skaffade jag mig en söt liten Lunkarya-hona. Hon är tre år gammal, glad och matglad. I morse när jag tittade närmre så såg jag att hon hade en hel del "mjäll" i baken. Tunna, platta och lite gulaktiga flagor som inte lossnar så lätt. Om jag drar lite lätt i pälsen så lossnar några enstaka hårstrån, och inte riktiga tussar som jag har sett på andra sidor om masvinsohyra. I övrigt ser hon fin ut i pälsen och huden. Jag såg lite svarta prickar, men efter att ha stirrat på dem i flera minuter så upplever jag inte att de rör sig. Kanske är det bara skräp, allt verkar fastna så lätt i hennes päls. Vad tror ni? Kan jag behandla detta på egen hand, eller är det veterinären som gäller?
Åk till veterinären så att du får rätt behandling ifrån början. Är hon köpt hos uppfödare så bör du låta denne veta om detta.
Även jag tycker du ska ta marsvinet till veterinären. Det är alltid bättre att behandla för rätt sak.
Ok, det låter som det blir ett veterinärbesök för henne. Jag ringde min lokala veterinär men han hade inte telefontid så här sent, och inga andra veterinärer ligger inom vettigt avstånd iom att jag inte har bil för tillfället. Jag får ringa på måndag igen.
Då har jag några andra frågor. Jag har sedan tidigare bokat in en resa över helgen som jag inte kan avboka, och har därför bett en vän att passa mina marsvin. Har jag rätt om jag antar att mina marsvin bör hållas i karantän från resten av hushållet, med tanke på att min vän har bla katter? Är det kanske t.o.m bättre om jag behåller marsvinen i min lägenhet, och ber min vän komma över och titta till och mata dem 2-3 gånger om dagen (hon bor nära). Sedan undrar jag om jag kanske ska använda Fungoral eller något annat svampmedel på min lunkis innan jag åker, och se om det blivit någon förbättring på söndag. Bra eller dålig ide? Jag uppskattar svar och råd.
Det verkar länge med att vänta att ringa tills måndag. Kan du inte ringa imorgon? Eftersom det mycket väl kan vara smittsamt så skulle jag låta marsvinen stanna hemma i helgen, med tillsyn förstås. Själv skulle jag inte behandla innan jag visste vad det var.
Jag tycker att det låter som en bra ide att testa, det är väll alltid värt ett försök? :) Kanske kan marsvinen vara hos din kompis, fast i ett ett eget rum? Annars så funkar det ju också som du sa, att hon kollar till dom lite då och då. Mina marsvin brukar klara sig över en hel helg, då är dom själva en dag bara egentligen, för viålr på fredag och kommer tillbaka på söndag :) Det kan ju också vara att din lilla tjej bara är lite torr, för att få bort det kan du då använda dig av en luskam, lite ljummet vatten, olja och lite bomulls tussar :) Kolla bara så att mjället inte sprider sig, på henne eller på det andra marsvinet! Om veterinärbesöket tar ett tag tycker jag att du kan ta kontakt med förra ägaren, det är kanske något hon vet om bland tidigare marsvin et.c? Tänker bara så man inte betalar veterinär besök i onödan ;) Hoppas att allt löser sig!
animal power <3
Varför ska man riskera att felbehandla bara för att det råkar kosta en slant att åka in till veterinären? Man måste ju faktiskt tänka på att allt man slösar tid med innan rätt behandling sker på marsvinens bekostnad! Man sparar dessutom pengar om man åker in direkt.
#6 Ja men hon kunde ju inte åka in direkt, enligt min åsikt tycker jag att man som erfaren kan göra det man kan istället för att vänta, men det är ju hennes eget beslut :)
animal power <3
Absolut, men just nu är det bäst att inte göra någonting om det inte går att ta sig in till veterinären på något sätt.
Det bestämmer nog hon själv, hon känner ju marsvinet bäst :)
animal power <3
Fast hon kan ju inte bestämma över hur sjukdomar fungerar.
#10 nej nej, men hon bestämmer hur hon själv vill göra och hur hon vill behandla sitt marsvin :)
animal power <3
Absolut!
TS: Hur gick det med karantän?