Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1284 ggr
Torpet139
0

Tre marsvinshanar tillsammans

Vi har tre marsvinshanar, ca 2,5 månader gamla. Vi köpte tre eftersom barnen är tre och önskade varsitt marsvin. Uppfödaren menade att det faktiskt skulle gå att ha tre hanar ihop eftersom de var mer eller mindre kullsyskon: antingen är de syskon eller så hade det åtminstone fötts och vuxit upp ihop. Hittals har det gått bra, men nu undrar vi om inte det ena marsvinet är lite dumt mot de andra. Han verkar jaga dem, vill "rida" på dem, verkar nästan attackera ibland. Ingenting har hänt på riktigt, dvs ingen blodspillan, men man är förstås orolig för om de andra far illa.

Vad tror ni som är mer erfarna? Själv hade jag marsvin när jag växte upp men det är ju länge, länge sedan nu! Jag vet inte riktig hur vi ska göra. Måste vi sära på dem och ha ytterligare en bur med ett ensamt marsvin intill de andra? Ska vi kastrera dem? Bor de för trångt (120 cm lång) och bör få större bur för att inte "slåss"?

Fridaaaa
0

Är tyvärr sällan det går att ha tre hanar ihop, så tycker det är lite fel av uppfödaren att säga så :/ Honor hade varit mycket bättre val.

Kastrering brukar inte hjälpa.
Ja mycket större bur rekommenderar jag, hade haft minst 160 bur till marsvin, ännu större till hanar egentligen.
Ensamt marsvin får du inte ha, ska de säras måste den ensamma få en kompis

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
0

Tre hanar tillsammans brukar inte fungera, speciellt inte om de är jämngamla och inte vuxna. Om ni dessutom har dem i en 120 -bur så tror jag det kommer sluta i katastrof. En 120-bur brukar vara för liten för två hanar i puberteten. Marsvinspojkar brukar lugna ner sig vid 18 månader så ni har i princip hela puberteten framför er. Kastrering brukar oftast inte hjälpa. Främsta fördelen med kastrering är att ni kan skaffa killarna varsin flickvän. Jag skulle rekommendera att ni delar upp dem, och skaffar en ny kompis till den som blir ensam. Att ha en av dem ensam bredvid de andra är ett brott mot djurskyddslagen. Läs gärna här för goda råd. Det är lättare att få marsvinen att hålla sams genom att göra rätt innan de börjat bråka. http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/04/19/brakande-hanar/

[AnimeV4]
0

Som ovanstående säger så brukar det inte funka. Jag hade mycket tur och hade 3 hanar ihop utan problem, men då var alla väldigt snälla. Ja, en 120-bur är väldigt litet för 3 hanar. Jag har en bur på 300 x 80 cm, men fick ändå byta hane med uppfödaren då de bråkade.

Äppelsnäckan
1

Ett tips är att fixa en bokhyllebur. Köp en begagnad bokhylla och fäst vaxduk i, och så har ni en smidig och stor bur.

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

Torpet139
1

Man blir lite besviken på uppfödaren, som ju menade att detta skulle fungera. Men i dag har vi byggt en gigantisk utomhusbur och där samsas de tre bra. Vi får se hur detta löses… Vill inte ha fler marsvin egentligen, vill heller inte ha fler burar att städa… Vill inte göra oss av med någon av killarna heller! Denna ekvation går inte ihop!

Äppelsnäckan
0

Utomhus brukar det gå bättre då de har annat att tänka på (att äta gräs). Super att ni har fixat med det. Överväg gärna en bokhyllebur, då slipper man gallret också.

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

[AnimeV4]
0

Bokhyllebur är super! Kika på Blocket efter bokhyllor. De brukar kunna köpas för allt mellan 0 till 500 kr.

Torpet139
1

Ja, vi kommer att bygga en större bur inne också , ingen bokhyllebur dock eftersom jag inte tycker att de ser snygga ut. 

Men jag håller verkligen tummarna för att större bur, och kanske fler hus i den, ska göra att de inte behöver tjafsa med varandra.

Kastrering är alltså ingen helt säker metod för att lösa dylika problem?

Fridaaaa
1

#8 På marsvin nej tyvärr, hjälper sällan.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.