Kan marsvin äta lupiner?
Jag ställer denna fråga för att min skogstomt fullkomligt kryllar av dessa växter och jag har tidigare tagit bort dessa när mina marsvin har varit ute i sommarhagen,men nu har det börjat bli för jobbigt att gå och plocka bort dom hela tiden,och nu ställer jag frågan här🙂
Har sökt både här och på google,men inte funnit ett tillfredsställande svar.
Någon som vet?
Om det visar sig att dom är giftiga för marsvin,får jag förståss fortsätta ta bort dom,men det skulle vara intressant att veta om dom kan äta dom eller ej?
Testa, först om de ens är intresserade? Sen om de överlever ifall de äter dem? Kanske ska du testa med en hamster som är lite ääldre och sjuk redan?
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
Jag skulle fortsätta ta bort lupiner från marsvinens område. http://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o-fodersakerhet/lupin
#2 Tack Ljungåsen,du är en klippa🙂
#3 Så lite så. 🙂
Har hört att marsvin själva känner av vad som är giftigt, och rensar maten själva :) Om det är så skulle det ju underlätta, men om någon vet detta mer säkert så skulle ett svar underlätta :)
animal power <3
#5 Jag skulle aldrig våga lita på att mina pojkar själva känner av vad som är ätbart och inte. Våra tama marsvin är inte samma art som de som lever vilda i Sydamerika, och djur som tämjts brukar tappa en del kunskap som dess vilda släktingar fortfarande har kvar.
#6 Jag skulle heller aldrig lita på att dom kan sortera ut vad som är ätbart och inte. Skulle aldrig riskera mina djurs liv på det sättet.
Jahapp,då blir det till att plocka bort lupiner från marsvinshagen hela sommaren då🙂
Ett aber är bara att eftersom jag har skogstomt så finns det såklart ännu fler växter än lupiner som växer på tomten….Många har jag aldrig ens sett förut och vet än mindre vad det är för växter. Känns som jag kommer att behöva plocka fler växter än lupiner….😮🙂
#7 När det gäller vilda växter är den här listan bra.
http://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o-fodersakerhet
Värre är det medträdgårdsväxter/prydnadsväxter. Där finns det många som är giftiga.
Jag bor också mitt i skogen, men gräsmattan har klarat sig från att innehålla obehagligheter. Där växer bara gräs, maskrosor, Kirskål, rölleka och groblad. Lupinerna invaderar mina rabatter istället.
Om du tar bild på dina okända växter så kan jag se om jag vet vad det är.
#8 Var ute och plockade in några växter jag skulle vilja veta vad det är,tog foton på dom,men datorn krånglar,så den vill tydligen inte ta emot några bilder just nu. Får prova igen senare😭
#10 De med stora flikiga blad är Kirskål. Det är ett himla ogräs, svårt att bli av med. För marsvin är Kirskål god och nyttig mat. Även vi människor kan äta Kirskål.
http://www.skogsskafferiet.se/kirskal/
Den andra tror jag är någon form av vicker, kanske kråkvicker. Den är inte giftig.
#11 Så bra,då behöver jag inte ta bort kirskålen för mina marsvin,sånt finns mycket på tomten,toppen🙂
#1 Att testa på en hamster är ju vad jag kallar djurplågeri även om den är gammal och sjuk så har den ju rätt att leva så länge den inte lider!!
Jag tror inte att ett marsvin skulle äta en giftig växt? De kännr på lukt och smak att den inte ska ätas. Det är bara människor och hundar som inte har den kunskapen "inbyggd"
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
#14 men man kan ju inte lita på det eller chansa!
#14 stämmer tyvärr inte helt. Ofta undviker djur giftiiga växter men tex hästar kan äta idegran som är giftigt. Det händer även arr hästar äter alsikeklöver och får hemska brännskador av solen sen. Tror inte man kan lita blint på marsvin heller.