Kanin och lunginflammation
Ja, luftvägsbakterien bordetella bronchiseptica är den bakterie som ofta finns i kaniners lungor(ej i allas, men de flesta och bakterien grundar ej sjukdom hos kaniner) och orsakar lunginflammation hos marsvin.
Jag har nu läst runt om detta, eftersom jag aldrig någonsin har hört om något fall där det faktiskt hänt att ett marsvin blivit smittat av bakterien från att bo med en kanin. Jag kan inte finna några studier om smittan lätt överförs mellan marsvin och kanin, bara antaganden om att ett marsvin med nedsatt immunförsvar kan bli sjukt av det.
Så nu tänkte jag ställa frågor till er andra här som har/har haft kanin ihop med marsvin. Eftersom bordetella bronchiseptica också är luftburet borde marsvin kunna smittas av att bara bo i samma rum som kanin med, så ni som har/har haft det så kan också svara.
Har dessa marsvin någonsin drabbats av lunginflammation(var de friska innan de började visa symtom)? Hur länge bodde de med kanin? Har något ungt, friskt marsvin dött utan att visa symtom på något under tiden de bott i samma rum som kanin?
Lunginflammation behöver nämligen inte visa några ytligt synliga symtom trots att det kan vara dödligt. Marsvin kan också bära på bakterien länge utan att sjukdom bryter ut, så om lunginflammationen uppkom något år efter att kaninen flyttats någon annanstans kan det också vara intressant att veta.
Detta är vad jag har förstått av de studier jag läst.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Det där är ju intressant!
Vi har ju som du vet kanin som hoppar in och ut hos marsvinen. Aldrig instängda tillsammans på begränsad yta utan hon äter hö hos dem och använder burarna som toalåda.
Jag tror faktiskt inte att vi haft några lunginflammationer alls sedan kaninen flyttade in. Har haft konstaterad lunginflammation på några få marsvin, men det var långt tidigare. Plötsliga dödsfall med ospecifika symptom har vi haft några under tiden som kaninen funnits, men inte fler eller oftare än tidigare. Har man bara haft tillräckligt många marsvin under tillräckligt lång tid så tror jag att det är ofrånkomligt att man råkar ut för det förr eller senare. Det går ju tyvärr inte att veta vad alla dödsfall beror på.
Har det nu och har haft innan och INGA av mina marsvin har blivit sjuka av det. Mitt första marsvin bodde 5 år min en kanin, var aldrig sjuk. Mina två marsvinshanar bor med min ena kanin nu, och det fungerar superbra, inte heller sjuka, så det är nog inte många procent som blir sjuka.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har haft ett gäng marsvin både i samma bur som kanin och som idag i samma rum. Ingen av mina har fått lunginflammation så vitt jag vet. Alla har dött av tydliga orsaker som inte är relaterat till det.
Rättelse: Jag misstolkade visst en del av informationen. Bakterien är tydligen inte direkt luftburen. Den överförs genom luftburna vätskedroppar. Det vill säga när kaninen hostar/nyser.
Utöver detta överförs smittan genom direktkontakt eller kontakt med nosens sekret.
För att ett marsvin ska bli smittat krävs det alltså att kaninen hostar/nyser rakt framför marsvinets ansikte och att marsvinet andas in det, att den sätter nosen rakt på marsvinets nos för en längre stund eller att marsvinet sätter sin nos mot kaninens snor för en längre stund.
Källa: http://www.criver.com/SiteCollectionDocuments/rm_ld_r_bordetella_bronchiseptica.pdf
Risken är alltså i praktiken inte stor alls(i princip minimal) för att ett marsvin ska bli smittat heller, vilket förklarar varför man hör om det så sällan.
Sedär, vad man kan lära sig. Nu växte min tolerans för att ha kanin och marsvin ihop(marsvinen ska givetvis ändå vara två). Dock skulle jag ändå inte våga mig på det, på grund av en dålig erfarenhet där djuren började bråka och slita loss pälstussar från varandra.
Just nu har jag ingen kanin men det har jag ju haft och de har bott i samma rum som marsvinen även i samma bur ibland. Ett enda dokumenterat fall av lunginflamtion på marsvin har jag haft då hade jag iof. kanin men jag tror inte han var orsaken.
Personligen tror jag risken är mycket liten att marsvin blir sjuka av kaniner. Jag grundar inte det vetenskapligt utan bara på erfarenhet och att jag faktiskt inte känner till något fall. Både kaniner och marsvin är härliga djur och det är synd att många känner att de måste välja av denna orsak. Jag tycker inte man behöver det jag tycker att man kan "blanda" djur om de ser ut att trivas ihop men marsvinen måste fortfarande vara minst två för att må bra en kaninkompis räcker inte fullt ut.
Hade 2 kaniner med 2 marsvin, ingen sjuk, sen haft marsvinen i en egen bur på kaninernas bur, haft 3 andra marsvin då och ingen av dem har heller blivit sjuka så nej för mig smittar det inte.
Har nu 2 kaninern i en bur på golvet och 2 marsvin i en bur ovanför kaninernas bur.
Jag börjar undra om den där sjukdomen bara är skit snack?
Annars borde väl kaniner kunna smitta fler andra djurarter? tex degus, chinchilla, ekorre, råttor osv?
Här hemma har vi haft kanin/kaniner i samma rum som marsvinen i ca 10 år och inte haft en enda lunginflammation.
Just nu har vi två kaniner och de skuttar fritt på golvet, så de är inte instängda tillsammans med marsvinen i en bur. Däremot så hoppar han-kaninen gärna in i två av våra låga marsvinsburar och plockar pellets och annat gott.
Som jag skrev så har vi inte haft någon lunginflammation på marsvinen och inte heller någon misstänkt lunginflammation. Men jag kan nog inte påstå att jag sett kaninerna nysa på något marsvin (eller överhuvud taget)heller, så kanske har de inte blivit sjuka då mina kaniner är "snorfria" 
#6 degusar mfl har kanske annat imunförvar? På skolan jag gick på hade vi kaniner,marsvin, degusar, råttor osv i samma rum fast då olika burar ingen blev sjuk i lugninflammation på dem 3 åren jag gick där
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Sjukdomen finns och är väldigt smittsam så fort ett marsvin smittats av det(just p.g.a. att marsvinen lever så nära varandra och kan visa frekventa symtom såsom nysningar/hostningar), behandlas den inte så kan den bli dödlig. Dock kan marsvin också bara bli bärare av sjukdomen utan symtom, tills det bryter ut p.g.a. stress eller liknande eller ger vidare bakterierna till andra marsvin som blir sjuka av det.
Hur stor risken är för att en kanin ska smitta marsvinen med det är dock frågan. Just nu verkar det som att risken verkligen är minimal.
Men att olika sjukdomar/bakterier verkar olika på helt olika arter är väl ändå inte så konstigt. :-) Hund, katt och marsvin är de arter jag vet som tar mest skada av det. Övriga arter tycks ej ta särskild skada av bakterien och blir för det mesta bärare ifall de tar emot sjukdomen.
Lämnar ett avtryck här! Vill gärna se alla svar då jag funderar på att köpa en kanin
Lämnar ett avtryck jag också, tycker att detta är väldigt intressant! Har kaniner nu och marsvin på ingång och de kommer ev få en del tid tillsammans.
Jag kan ju fylla i med min egna erfarenhet här också förstås. I totalt ett ½ år spritt under 1½ års tid bodde mina första marsvin ihop med en kanin. Dessa marsvin blev 6-7 år gamla båda två och dödstillfällena var ej relaterade till kaninens närvaro under perioden som de var 2-3 år gamla.

Mycket intressant inlägg som jag faktiskt själv funderat mycket på.
Som många av er vet så har jag sen sex år tillbaka både kanin och marsvin, vissa av marsvinen har tidigare tidvis bott tillsammans med kaninen.
Jag har förlorat ett marsvin i lunginflammation men han bodde aldrig hos kaninen, och lunginflammationen utvecklades på grund av annan sjukdom.Veterinär var även anlitad i detta fall.
Nej jag har inte haft någon sympton på någon av mina marsvin som skulle orskats av kaninerna.
Marsvin 4-ever
.

Har inte marsvin och kanin i samma rum, de rastas ihop och kaninen hoppar ofta in till marsvinen. Inga sjukdomssymptom än så länge hos marsvinen. Nu har kaninen dock flyttat ut.
Vi har kanin och marsvin i samma rum men ungefär en meter mellan burarna. Kaninen har i hela sitt liv haft problem med sina luftvägar så att hon ganska ofta är lite snorig och nyser då och då (tro mig, det finns inget botemedel men hon verkar inte må dåligt av det och det är bara väldigt lite). Gör det att marsvinen har lättare för att smittas?