Krafft Lusern Pellets?
Har hört talas om Krafft Lusern Pellets och att det ska vara bra om man har utvecklat allergi mot svinens hö, så nu är jag väldigt nyfiken och undrar om det stämmer?
Skulle vara super om det var så, men jag känner mig lite tveksam. Om det nu är i pelletsform så borde det väl inte vara bra för svinen eftersom höet behövs för att hålla tänderna i trim och magen igång?
Skulle gärna höra lite mer från någon som vet :)

Vi använde Lusern eftersom min mamma är allergisk. Det fugerade jätte bra men man måste ändå ge marsvinen hö. Det fungerar inte att bara ge dom pellets. Men man behöver inte ge dom lika mycket hö. Men min mamma var ju allergisk och reagerade ändå på det lilla vanliga hö vi gav..
\MVH Elin

Luzern finns även som strå…..
Det stora problemet med lucern är att det inte är gräs utan just lucern. Det är det som de flesta vanliga pellets är baserat på (kan kallas grönmjöl eller alfalfa också). Det är en ärtväxt med mycket högt protein och kalciuminnehåll. Det är alltså mer ett kraftfoder än hö. Det kan fungera som tillfällig ersättare till avelsdjur och ungdjur men till vuxna marsvin som bara är keldjur kan det vara riktigt farligt då det blir hög belastning på njurar och urinvägar.
Jaha, okej. Då är det nog inget för mig i alla fall som bara har gosegrisar :) Tack för svaret!