Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1857 ggr
millib
0

Vad tycker ni...

NinaS
1

#0 Slutade läsa efter halva inköpslistan… Står massa tokigt!

millib
0

Känns som var man än tittar så finns det skötselråd som inte stämmer, blir så less på dessa ska seriösa zooaffärer!!!

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Cola&Bacardi
0

inge vidare. :(

Mvh Linnea 

himmelblau
1

Mycket konstigt i det där dokumentet alltså… Som tex att de ska ha UV-lampa… Hallå?! Det är väl inga ödlor heller? :P

millib
0

Tänkte så också?

imoon
3

#5 Vad är det negativa med uv-lampa? Även om mina marsvin i nuläget inte har det så tycker jag nog egentligen att man borde ha det, för att tillgodose D-vitamins behovet. I det vilda lever de ju i tämligen soliga områden varför uv-ljus troligtvis skulle vara mycket bra för marsvin.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

millib
0

Vi skulle också må bra av det men det är ju knappast något som behövs för att de ska må bra, och att skriva det på en inköpslista tycker jag är överdrivet. Sen är det ju så att vi som bor i norden behöver mycket mindre D-vitamin än de som kommer från sydligare länder och marsvin har varit sällskapsdjur så länge att de nog inte är i så stort behov av det som sina vilda släktingar. Har aldrig hört eller läst tidigare att någon använder uv-lampa till sina grisar eller andra smådjur heller för den delen om det inte är reptiler vi pratar om.

imoon
4

Finns flera tecken på att satiner mår mycket bra av uv-ljus exempelvis, vilket jag anser säger en del. För några få år sen skulle man ha saltsten till marsvin, de ansågs vara i behov av det. Idag ser vi tillbaka på saltsten som något fullständigt galet, om något år ser vi kanske på samma sätt på saknaden av uv-ljus (om ytterligare några år kanske vi förkastar uv-ljus). Att marsvin skulle varit husdjur så länge att deras d-vitaminsbehov skulle ha minskat köper jag inte överhuvudtaget. Att förkasta nya idéer direkt är dåligt, menar jag. Så vitt vi vet idag kan uv-ljus bara vara bra för marsvin.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

millib
1

Ja sa ju att det var bra! Men onödigt! Att satiner kan behöva det är fillt förståeligt men nu har inte vanliga marsvin det problemet. Varför ger man inte tillskott av D-vitamin till alla kvinnor över 50år? Varför solar inte alla kvinnor över 50 år i uvljus? De som behöver det mest? Diskussionen kan fortsätta i evighet, tycker fortfarande det är onödigt att skriva upp uvljus på en inköpslista till marsvin

Moctezuma
0

NEJ vilken dålig inköpslista :(

"Rymlig bur - minst 40x80 cm."

Fridaaaa
0

#11 Ja jag kallar verkligen inte det för rymlig bur Obestämd

Höhäck tycker jag med är fel som ett "krav", mest negativt med det :/ SKulle aldrig utställa mina marsvin eller kaniner för det…
Mulitvitaminer och kalksten = nono… (bättre att ge bra grönsaker)
Toalåda är inte ens lönt, eftersom marsvin sällan går på lådan, likaså UV-lampa är ju definitivt inte ett måste.
Sele för promenader är ju med fel, väldigt få marsvin som gillar att ens vara i sele plus att jag har inte hittat en enda bra sele till marsvin.

Det är min åsikt vad som är galet på det listan…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lisse163
0

Hade tänkt att köpa 2 marsvin om några månader så undrade om någon kan skriva en inköpslista som stämmer istället för den konstiga från nån zooaffär, skulle värkligen uppskattas. Svara gärna så fort ni kan om ni vet saker som dem måste ha eller om ni vet allt dem behöver för att må bra:)

Fridaaaa
0

#13 Köp marsvin av bra uppfödare är mitt råd.

Vad jag tycker behövs:
- Stor bur, minst 120x60, helst större, 150-160 eller större
- Kloklippare
- Kamm om de är långhåriga
- Varsitt gömställe
- Matskål
- Vattenskål/vattenflaska
- Hö (köp gärna av bonde eller hästfolk)
- Ev schampoo om de behöver badas, jag använder för hund
- Spån eller vad du nu ska ha som underlag
- Skyffel att städa ur buren med (köper på tex Ö&B)

Det jag kommer på nu.

Sedan är det ju resten av maten: >grönsaker och tex havregryn men köper man ju i affär :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.