Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 498 ggr
jekdal
0

Knöl bakom juvern

Mitt ena marsvin, en hona på cirka 4år har fått 1 knöl bakom ena juvern. Vi har varit hos vetrinären för nån månad sen och dom tog prov men de var svårt att svara på vad de va för nått. Men troligen cancer fick vi till svar. Vi kände att vi inte ville opera henne då den inte var så stor då och hon var som vanligt. Hennes knöl har nu växt och blivit större, hon är fortfarande som vanligt men man märker att den stör henne lite grann. Nu har vi bokat tid till vetrinären på torsdag för bedömning och eventuellt operation. Men jag är inte säker på om ja vill operera henne, tänk om hon inte klarar operationen? Är det någon som varit med om något liknande? Och isåfall opererade ni erat marsvin?

[Gnagare2]
0

För många år sedan hade jag en marsvinshane som jag tog till veterinären och fick veta han led av njursten,och fick fundera på om jag ville operera eller inte. Jag kände mig tveksam,som du, till operation på ett marsvin. Jag visste redan då att marsvin kan vara känsliga för narkosen och inte vakna upp igen, Men jag beslutade ändå att operera och det ångrade jag inte. Han återhämtade sig snabbt efter operationen och mådde bra.

Sedan kom njurstenen tillbaka, ett halvår senare,och då fick han somna in istället för att utsätta honom för en andra operation,men det är ju en annan sak.

Om det finns möjlighet att operera brukar jag göra så,sen om det inte funkar,har man allafall gjort det man kunnat för marsvinet. Sedan kan man ju prata med veterinären och rådgöra med denne om hur man ska göra,om man känner sig osäker.

Sagolikt
0

En kompis till mig fick göra det på sitt marsvin (en hona). Jag tror att marsvinet levde i 2,5 år efter operationen och var sju när hon dog.