marsvin ute på natten?
Kan marsvin bo ute på natten om dem bor i ett hus med saker för den som kan hålla dem varma? Exempel isolerade vägga fodrade tunnlar halm o hö. På sommaren då.

Marsvinen lever ju naturligt i en miljö där det ofta är nattfrost, och då håller de sig varma i sina gångar i marken. Om de bara har tillräckligt trånga isolerade utrymmen, så att de verkligen kan hålla sig varma borde det knappast vara några större problem. Många smådjur använder ju torra löv som isolering mot nattkyla.
De marsvin som hålls som husdjur är inte samma art som de som lever vilt i Sydamerika. Ett bra riktvärde för våra tama marsvin är att de inte ska utsättas för temperaturer lägre än 10 plusgrader, så är det bara tillräckligt varmt på nätterna så kan de vara ute, men de behöver en möjlighet att kunna komma upp från marken, och givetvis skydd för regn och blåst. Sen handlar det om var man bor. Här finns det för mycket rovdjur för att de ska kunna vara ute nattetid.

Marsvinen som är husdjur på högplatån bor tillsammans med människor i ouppvärmda hus, men där har de så klart möjligheten att hålla sig nära människorna för värmen. Temperaturen kan variera väldigt mycket mellan dag och natt i Anderna.
Och det handlar faktiskt om samma art. Det domesticerade marsvinet är blandat mellan olika vilda arter, och de som föds upp här i Europa härstammar alla från domesticerade marsvin. De finns också förvildade i den ursprungliga miljön, där de lever på samma sätt som många andra smågnagare.
Men det är ju knappast optimalt att låta dem frysa. De behöver ha ett trångt isolerat utrymme för att kunna skydda sig från kyla.
#2 Håller med om allt förutom 10 grader. Jag tycker att 16 är det lägsta om de inte har väl isolerade hus/fleecetyg och massor av halm. Inte så schysst ändå.
#3 Jag är tveksam till att det är samma art då dessa är så pass avlade på. Har du någon källa? Jag ska se om jag hittar den jag tänker på.

Det går inte att genom avel få en annan art, annat än att man avlar med en annan art, som när man avlar mulor eller mulåsnor. I många fall blir avkomman hos bastarderna steril.
Det blir inte skilda arter av avel, men inom aveln brukar man tala om raser.
#5 Men vad är då hunden? Det är en annan art än vargen, trots att vissa hundar har rötterna i vargen.
De som avlas till mat i Sydamerika är inte marsvin utan Cuy. De är ca 5 gånger så stora. Våra tama marsvin har inte mycket gener kvar från sina vilda släktingar : )
De får inte tjockare päls om det är kallt och har alltså ingen chans om de lever i ett kallare klimat. Under 10 plus blir jobbigt för dem.
#7 Cuy är ju dock marsvin ;) Fast större bara :) Du kan ju bara en cuy med normalstort marsvin tex :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja det är marsvin XL 😉 Ofta när folk säger att de äter marsvin här och där så är det inte marsvin utan cuy. Cuy finns inte vilda heller vad jag vet iallafall.
Cuy är fortfarande ett marsvin. Det är enbart en större RAS
#10 Japp! De finns med på SMF också.