Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 459 ggr
Den vilda djungelkvinnan
0

Dräktigt marsvin, kraftfoder?

Är kraftfoder så viktigt för dräktiga marsvin om de får bra hö och grönsaker + maskrosblad och färskt gräs varje dag? Jag skrev i en annan tråd här att jag nog ska sluta med kraftfoder när detta jag har är slut. Det känns lite som en ovana.. Planen är att antingen inte ge något alls eller hel havre framöver. Jag har 3 dräktiga honor tillsammans och dessa får 1dl pellets på morgonen och nytt hö. Sen får de grönsaker på förmiddagen och grönt utifrån vid ca 20-tiden. De har just nu fri tillgång på melassfri lusernhack. Kan jag sluta med pellets eller minska eller är det viktigt att de får tillräckligt nu när de är dräktiga? Pellets för dräktiga och ungar innehåller ju mest lusern ändå. Har tidigare alltid gett marsvin pellets men har nu sista året läst mycket om deras föda och pellets känns som skräpmat. Tacksam för synpunkter !

[AnimeV4]
0

Ja, det är väldigt viktigt att de får i sig kraftfoder under dräktigheten och diande. Om du tycker att pellets är skräp finns det ex. pellets av märket Oxbow eller alternativt kraftfoder såsom havregryn och kruskakli. Mer om kraftfoder här: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder