Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 589 ggr
benjerry
0

Grönsaksvägrar - vad göra?

Hej! De två marsvinspojkar jag har nu sedan endast två dygn gillar inte någon grönsak jag gett dem (förutom gurka, som inte direkt innehåller någon näring). Utöver gurka, hö, och små pelletsportioner, som de fått endast för att testa aptiten, har de bara gnagt lite på grönkålen, men vägrat både broccoli, paprika, kålrot, persilja och vitkål. Dem är tio veckor gamla - kommer de att lära sig äta dessa så småningom? Är orolig att dem inte får i sig nog C-vitamin under en för lång tid. Tacksam för tips/råd, och om någon som varit med om samma sak kanske kan dela med sig av hur hen löste problemet.

[Gnagare2]
0

Ge dom lite tid att vänja sig vid nya grönsaker,ibland har jag också haft djur som inte ville äta i början,men med tiden vänjer dom sig och börjar äta. Om du är osäker på om dom får i sig C vitamin,kan man ge askorbinsyra på en gurkbit,tror jag att jag läst här innan.

[AnimeV4]
0

Det är nog bara att vänta och se. De börjar nog smaka försiktigt i takt med att de blir tryggare i sitt nya hem. Vad du kan göra för att få i dem c-vitamin tills dess är att köpa askorbinsyra och lägga ett par korn mellan två gurkskivor. Det är surt, så ta inte för mycket!

Askorbinsyra finns i vanliga mataffärer i en liten blå påse. Bra att ha hemma.

Grattis till marsvinen!

Ljungåsen
1

Mina pojkar får ett par korn askorbinsyra på en gurkskiva varje morgon.  Det är bra av flera skäl.  Dels så vet jag att de får det c-vitamin de behöver,  dels så får jag en kontroll på hur de mår. Om de inte kommer springande i full fart för att få sin morgongurka så vet jag att det är någonting som är fel.

Precis som #1 skriver kan det ta ett tag innan de börjar äta grönsaker,  speciellt om de inte är vana vid grönsaker sedan innan.  De kommer lära sig.

benjerry
0

#1 tack för tipset! dom har gnagt lite på grönkålen nu, men har köpt askorbinsyra som jag ska börja ge ikväll.

#2 som jag skrev ovan har jag skaffat askorbinsyra och hoppas jag får i dem det. tack så mycket!

#3 får vänta och se, men känns skönt att höra att dem bör börja äta grönsaker så småningom. börjar dock, som sagt, ge dem askorbinsyra från och med ikväll.

tack för svaren!!