Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 1300 ggr
jenniekberg
0

Inaktiva marsvin

Jag och min sambo har två marsvinshanar som är ungefär ett halvår gamla. De är friska och krya och äter som de ska, men de är väldigt lata och inaktiva av sig. Vi har en stor hage till dem i vardagsrummet som de får vara i en lång stund på kvällen i stort sätt varje dag. Vi har även börjat släppa ut dem på golvet i köket där det finns mer plats att springa på. Problemet är att de knappt rör på dig.. De bara sover och äter. Tanken är ju att de ska få springa av sig ordentligt! Jag har haft marsvin tidigare och jag minns att de var betydligt mer aktiva. Bör vi vara oroliga eller är det bara så att vi helt enkelt har lata marsvin?

queenlinnea
0

Jag har/har haft liknande funderingar kring mina två också. Nu är visseligen den ena 6 år, men de får komma ut ofta för att springa och sträcka ut benen ordentligt men oftast skuttar de några varv och sen in i ett hus eller liknande gömställe. Jag försöker dock vara kreativ med vad som finns för dem att utforska när de blir utsläppta, t.ex. tunnlar, toarullar med eller utan hö att tugga på osv. Det brukar minstingen uppskatta och tycka är spännande och då kan det bli ett och annat popcornskutt samt några extra varv i full galopp!

Ljungåsen
0

Testat med aktivitetsboll?  När mina pojkar har golvtid springer de gärna och rullar bollen så att det trillar ut godis.  Utan boll springer de inte lika mycket.

[AnimeV4]
0

Det paret jag har nu + den hanen jag bytte ut mot en av de nuvarande är faktiskt de enda marsvinen som verkligen har uppskattat att vara på golvet och springa omkring. Det är så himla olika med vad de gillar och inte. Vissa vill verkligen inte springa omkring medan andra skulle springa hela dagarna om de kunde. Det är nog ingenting ni behöver oroa er för, men det är ju självklart lite tråkigt när de inte vill.