Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: utställningar
Läst 1034 ggr
kodex
0

Utställning och fettknölar?

Hej!

Det var väldigt länge sen jag var på utställning med mina guldklimpar på grund av att vi har flyttat runt så mycket de senaste 2 åren. Nu är det så att mina grisar hunnit bli 3-3,5 år och de är så väldigt fina alla 4, det är bara det att 3 av dem har 1-2 fettknölar lite varstans på kroppen och en av dem har antagligen äggstockscystor.

Är det kört att ställa ut dem?

kodex
0

Ingen som har någon tanke? :)

Rheen
0

Jag kan då inte tro att det inte skulle gå för sig. Vad domarna sen tycker och tänker vet jag inte, men inte kan ju några fettknölar hindra dem från att få ställas ut? Om de är fina marsvin från förr ska det väl inte vara några problem. Inget proffs på det här, tänkte bara sticka in med en liten kommentar. c:

~ Rheen.

nightmares
0

Finns inga hinder mot att ställa ut djur med olika småfel, men det är klart att det kan ge ett litet poängavdrag. Om knölarna är något som domarna upptäcker ger det antagligen ett poängs avdrag. Samtidigt så är det vanligen mycket färre djur i de äldre åldersgrupperna just för att djuren får olika småfel med åldern, så det är definitivt möjligt att gå till final etc om dina grisar är fina i övrigt.

Tycker defintivit du ska testa att ställa ut dem om du är sugen på det. Det är ju rätt billigt och det är förhoppningsvis inte hela världen ifall man inte vinner varje gång :-)

kodex
0

Tack för svaren hörrni! Jag får se hur jag gör, egentligen är bara två av gisarna konkurrenskraftiga men den ena är den med cystor så henne vill jag inte ens ta med mig med oro för att det skulle kunna bli värre med stressen, men hon är verkligen riktigt fin! Den andra  kan nog gå riktigt bra och hon har inga knölar ännu. Mina övriga två är lite för smala för att vara lönt o ställa. Möjligtvis att jag skulle kunna göda upp den ena om jag kämpar ;)

[Wijnja]
0

Inga sjukdomar på utställning då gäller det fett knölar ohyror mm