12 veckors hona (dräktig)
Hej jag har två honor (systrar) som är 12 veckor gamla. Köpte dem när de va sju veckor o då kunde jag inte se att den ena var dräktig. Nu e hon jätte stor om magen o tror inte de e långt kvar till förlossning. Jag e orolig över hur jag ska lyckas få tjejerna tillräckligt tama för kunna hjälpa/stötta henne. E också väldigt orolig över hur de ska gå för henne o hur systern kommer reagera. Alla tips o råd e välkomna då jag vill vara så förbered som möjligt. Det är den svart/vita Mysan.
De kan inte vara bara 12 veckor då marsvin går dräktiga ca 9-10 veckor, de måste vara äldre.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jo dem e födda första desember o jag har haft dem sen den 20 jan då de blev sju veckor gamla. Hennes mage har växt tydligt sen början på februari. Har känt att de e nåt som där inne o ringde agrias tel veterinär som sa att de va högst troligt.
#2 Då måste det var längre till förlossningen.
Har du dubbel och trippelkollat så att båda är honor? Tänker så att du inte får ännu en kull direkt efter denna?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Här finns bra information.
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/avel/draktigheten.html
Håller med #4 om att det är viktigt att kolla att det andra marsvinet verkligen är en hona. Det är absolut inte riskfritt för ett marsvin att få ungar så ung, och två kullar på raken är en katastrof.
Jag har dubbelkollat flera gånger då jag blev rädd efter veterinären trodde hon va dräktig men de e två tjejer. Tack för länken ska in o läsa direkt :)
Läste att honor kunde bli könsmogna vid 4-5 veckor. Om hon e tolv veckor nu kan de då va dags om två veckor??? Hur ska jag fortsätta med o göra henne tamare? Dem båda e fortfarande rädda när man kommer fram till buren. Ska jag fortsätta ta upp henne??? Eller ska jag låta henne va tills efter ungarna kommit??? Vill inte stressa henne i onödan.
#7 Jag tror det klokaste just nu är att plocka upp henne så lite som möjligt, och att vara löjligt försiktig de gånger du gör det. Tillbringa mycket tid bredvid buren och prata med marsvinen. Rör dig sakta när du är i närheten så att dina rörelser inte skrämmer dem. Och tänk på c-vitamin. Askorbinsyra på gurka brukar de flesta marsvin tycka om.
Okej satsar på sitta vid buren mer o tala bara ta upp henne vid stor städningen. Vart får man tag på askorbinsyra? Tanke på de e så unga så har jag gett dem grönsaker med mkt c-vitaminer hela tid 2 till 3 gånger om dagen. Tack så mycket för hjälpen :)
#9 Askorbinsyra finns vid kryddorna i vanliga mataffärer. Ett par korn ger hela dagsbehovet för ett vuxet marsvin, så om du fortsätter ge grönsaker och sedan kompletterar med lite askorbinsyra så lär hon ju få i sig det hon behöver.
Dräktighet är alltid en risk, och speciellt för ett så ungt marsvin. Jag håller tummarna för er.
Tack så mycket, då ska jag leta rätt på de imorgon. Än så länge tycks hon må bra o ha god aptit även om hon inte orkar busa runt så mkt som sin syster. Tack, hoppas hon ska klara sig utan några komplikationer.
Hoppas att det går vägen och att det inte blir allt för många ungar :/
Marsvin ska inte ha askorbinsyra bildar urinstenar
#13 Enligt den senaste studien på urinsten hos marsvin från 2013, så kan ett överskott av askorbinsyra leda till urinsten, men då pratar vi om ett överskott, och inte det dagliga behovet. Risken med ett underskott av c-vitamin (som kan leda till skörbjugg och marsvinets död) är betydligt större än risken vid ett överskott.