Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 948 ggr
Dandelion_x
0

Separerade Marsvin

Hej! Ett tag sen ( 7 månader ) så köpte jag och min syster två marsvinshanar från en djuraffär, och de sa att de var ungefär 3 månader. När vi tog hem dem så hade vi dem i en djuraffärsbur, och den var nog 160 x 70.  De började bråka och höll på 24-7. De blev blodigt och det ena marsvinet fick en bit av örat avbitet. Vi separerade dem, och satte dem i burar jämte varandra.

Nu har vi byggt egna burar, som är i måtten 2 m x 0,8 m.  Igår försökte vi sätta ihop dem, så vi satte dem på neutral mark, utan hus, med bara hö och grönsaker. Första dagen så hackade de tänder, jagade varandra, och visade tänderna. Det ena marsvinet sprang efter det andra ( vi kan kalla den "dominanta" x, och det andra y) och "parade" sig med y. Y blev jättenervös och skrek så fort X kom i närheten. Y försökte och fly många gånger och så fort som Y rörde på sig blev X arg och hackade tänder mot honom.  Idag försökte vi igen, och Y var livrädd och stod still i hörnet och "gömde" sig.

Det verkar nästan som att Y är rädd för X, och jag vill inte testa att sätta ihop dem igen, eftersom att Y blir jättestressad och äter inte grönsakerna eller höet, medans X ligger ner, och äter höet och grönsakerna.

Vi har tänkt på att sälja X, men jag ( och min syster ) får sån ångest av att tänka på det. Jag känner så eftersom att jag inte vet hur X kommer få det, hos den nya personen.

Vad kan jag göra? Jag vill inte ha dem ensamma längre, det känns inte bra.

Btw, jag är 15, så jag kan inte riktigt köpa saker själv och sånt.

Ljungåsen
0

Sett den här sidan? 

http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/04/19/brakande-hanar/

Där finns en massa bra information om hur man kan göra för att sätta samman hanar som bråkar.  Bekymret ni har är att båda era pojkar är i puberteten,  och kommer vara det åtminstone ett halvår till, och marsvinspojkar i puberteten är inte alltid så trevliga mot varandra. 

Alternativet är att skaffa pojkarna varsin bebispojke,  eller att kastrera och skaffa varsin flickvän.