Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1993 ggr
Mosen04
1

Uppfödning, Hjälp!

Hejsan! Ja, nu är det så att jag har aldrig haft ett djur dräktigt eller något sådant förut, Och jag funderar nu på att para mitt ena marsvin som är en hona vid namn Ellie som är ungefär 4 månader gammal. Jag har som sagt ingen eget erfarenhet av uppfödning, men jag har läst massor av fakta osv. Vad är det jag dock behöver ta reda på marsvinet är dräktig och när ungarna är födda? Tacksam för svar!

Mosen04
1

Ber om ursäkt om det blev en slarvig text, var bara så exalterad, haha.

[AnimeV4]
5

Varför ska du ta en kull? Särskilt om du inte vet något om avel?

Mosen04
1

#2 Jo, jag har läst på om avel, ville dock veta om det är något extra man behöver veta, särkilt eftersom detta kommer bli min FÖRSTA kull, så det var därför jag frågade här.

[AnimeV4]
4

#3 Igen: Varför ska du ta en kull? Du må veta själva händelseförloppet, men vet du om gener, sjukdomar, exteriör osv? Dvs avel i helhet?

[Gnagare2]
2

Att ta en kull på sin hona kan innebära stora risker för både henne och ungarna. Honan ska vara i rätt ålder,hon ska ha rätt mat,man ska ha utrymme,och framför allt,vad tänker du göra med ungarna? Innan man tar en kull är det viktigt att tänka igenom sitt beslut ordentligt,speciellt eftersom det blir din första kull.

Jag födde upp marsvin på 90 talen och en av mina honor gick det inte så bra för,så jag minns att hennes ungar blev moderlösa,jag var uppe dygnet runt för att mata dom och se till att dom klarade sig,vilket dom gjorde,men jag vill bara säga att avlandet kan vara så fyllt med risker att man måste noga tänka igenom det innan man parar sin hona.

Jag själv har lite planer nu på att ta en kull på en av mina honor,men jag tvekar och våndas…ännu så länge har jag inte vågat para henne för att jag är alltför medveten om hur illa det kan gå.

Mosen04
2

#4 Jag förstår att det är mycket att tänka på, och ja, jag vet riskerna och dessutom vad man behöver tänka på. Bara för att det kommer bli min första kull behöver det inte betyda att jag inte vet något alls. Någon gång kommer alltid att bli ens första, jag menar, dem som avlar i dagens läge hade någon gång i tiden sin ALLRA FÖRSTA kull. Jag vill utbilda mig till en veterinär, och speciellt jobba inom smådjur, så jag kan saker och ting, jag är inte helt och hållet utan kunskap, tro mig. Jag har tänkt och tänkt på detta, och dessutom viljat uppföda marsvin i flera år, så nu när jag äntligen har chansen vill jag ta den. Dock frågade jag just för att detta skulle bli min FÖRSTA kull, och ville därför fråga om det är något lite extra man kanske behöver ta reda på, eftersom jag aldrig har haft en kull förut. Har även en djuraffär i närheten som tar emot djurungar, så har även redan tänkt på vart dem skulle ta vägen.

Karmatarerskanise
13

$6 Och där visade du att du definitivt inte ska avla. Ingen seriös uppfödare säljer eller ger djur till djuraffärer.  Så lägg ned dina planer.

Mosen04
0

Eller försåg, jag har ju erfarenhet av att ta hand om en kanin kull, eftersom min granne har fått 4 stycken kullar som jag har hjälpt till med, så har ju någon slags erfarenhet åt det hållet ändå, haha.

Mosen04
0

#7 Vet flertals som har sålt sina djurungar till djuraffärer, så vad pratar du om?

Mosen04
0

#8 det var så jag fick min underbara kanin Bamse.

Karmatarerskanise
12

#9 Då känner du många som inte är måna om sina djur och som inte borde föda upp djur.

Djuraffärer har lite kunskap och djuren har det inte bra där. Dessutom säljs djuren till vem som helst.

Är man seriös uppfödare säljer man ALDRIG djur till affärer. Man tar hand om djuren till dom blir sålda!

[Gnagare2]
4

#6 Att sälja ungarna till en djuraffär är inte riktigt vad jag skulle gjort. Då har du  ingen koll på hur deras liv kommer att bli. Då har du fött  upp dom och sen kan dom lika gärna hamna i magen på en orm,eller till någon som missköter dom.

Eftersom jag visste att det var svårt att skaffa nya BRA hem till dom små,så behöll jag alla mina ungar. Då vet jag med säkerhet att dom får det bra.

Mosen04
0

#9 Förstår hur du tänker, jag gör verkligen det. Jag har ett stort djurhjärta, och har hjälpt många skadad djur, exempelvis en kanin dom hade brutit sitt ben, och som ägaren inte ville behålla längre pågrund att detta. Så jag tog genast hand om den eftersom jag tyckte att det var orättvist mot djuret att inte ens ge den en chans. Det är därför jag vill bli veterinär, och det är därför som jag är vegetarian, eftersom jag vill djurens bästa. Jag skulle därför aldrig sälja till en djuraffär jag inte litar på. Men eftersom min mamma känner ägaren till djuraffären, och jag har gått dit och köpt mat osv plus klippt klorna där, så litar jag på dem. Ägaren och dem som jobbar där har mycket erfarenheter, och tar upp djuren ifrån burarna varje dag och ger dem kärlek. Och dem brukar alltid vara noga med vem som kommer och köper där. Dem är riktigt duktiga och erfarna, jag litar på dem fullt ut. Det är därför som jag ville sälja mina ungar dit i sådana fall.

Mosen04
0

Förlåt för stavfel och slarv, det är min dumma iPad som krånglar idag, tyvärr.

Mosen04
0

#12 Vet att dem skulle få ett underbart mig i just den djuraffären jag hade tänkt mig, och ägarna där är som sagt noga med vilka som köper, dem säljer därför inte djuren till dem som inte är seriösa med att ta hand om ett djur eller dem som hade tänkt att ha djuren som mat osv.

Mosen04
0

#15 *liv Min dumma iPad, haha.

Karmatarerskanise
5

Djur i djuraffär får aldrig samma sak som hos en uppfödare. Så inget du skriver rättfärdigar en uppfödning där man säljer till djuraffärer.

[AnimeV4]
4

Jag förstod att du läst på, men du verkar fortfarande snurrig i detta och framför allt: Du vill ta en kull.. för att du vill?

[Gnagare2]
4

Du skriver att djuraffären där du hade tänkt sälja ungarna till,inte säljer till oseriösa eller till folk som ger dom som orm mat. Jag tvivlar på att det existerar sådana djuraffärer. Verksamheten skulle inte gå runt om dom bara säljer till seriösa. och hur vet djuraffären att den som tänker köpa inte ger dom som mat sekunden efter dom kommit hem?

Nja,det resonemanget har jag svårt att tro på. Djuraffär som djuraffär. Dom vill sälja varor för att verksamheten ska gå runt,för att dom ska klara sig ekonomiskt.

Idakarrlsson
5

Jag skulle inte heller vilja att mina uppfödda djur skulle säljas i djuraffär. Av samma anledningar som dem ovan nämt. Och något jag undrar likaså som #18. Vad är ditt mål med uppfödning? Varför vill du ta en kull? Jag tycker själv att man måste ha en bra anledning och kunskap för att föda upp djur, och inte bara för att det är kul och spännande. Det redan finns så många djur som behöver hem.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Pangeas
5

Som jag förstår är du 12 år (?) och jag förstår att det är kul att ha ungar och att ta en kull men precis som alla andra har skrivit verkar du inte ha särsilt bra mål med din uppfödning. Jag är själv 14 och har funderat på att ta kull i 1-2 år och det håller just nu på att bli verklighet. Om man ska ta en kull tycker jag att det finns tre viktiga saker att tänka på: - vart ska ungarna ta vägen? - är jag beredd att ge den tiden som kvävs? - om något går snett vad gör jag då? Fundera en extra gång för att du låter inte särsilt kunnig, jag är ledsen att säga det men bara för att du vill bli veterinär gör det inte dig till en bra uppfödare. Har du koll på ditt marsvins bakgrund? VAD ÄR DITT MÅL? Anledning? Jag tar min kull för att spara något fint till uttställning. Dina argument håller inte, snälla om du nu vill djurens bästa så ta inte en kull. Vad är dina marsvin för ras? Färg? Det finns så många frågetecken men du måste ha ett svar på alla om du måste ha en kull. Vilken hane ska du använda? Jag hoppas att du är medveten om att din mamma har ansvaret för dina djur och din kull och att hon bör vara delaktig i alla beslut som tas. Eftersom att du faktiskt frågar efter tips i den här tråden så kan du få några. - Sälj inte till djuraffär - planera din kull så att den inte födds mitt i terminen eller under någon högtid. - ta reda på ditt djurs bakgrund - ha kontakt med en erfaren uppfödare - va medveten om att saker går fel. Min kompis ungar (kanin) föddes utan bakben.

Karmatarerskanise
5

Oj. Är ts bara 12 år avråder jag ännu mer.

Bli äldre, studera mer och bli visare. Sedan kan du fundera över det. Men om ditt mål inte ändras bör du aldrig föda upp.

[rumelle]
4

Vänta åtminstone tills du är myndig,  har eget jobb och en stadig inkomst så att du kan stå för all eventuell veterinärvård som kan tillkomma vid avel.

Pangeas
1

#22 & #23 det finns ingen anledning att avråda henne ifrån att avla pga sin ålder. Tror att det finns barn som är mer kunniga en många vuxna. Jag är själv 13 och sköter mina marsvin själv, dessutom håller jag på att ta kull. Jag har haft all kontakt med uppfödare, fixat hane och sköter allt gällande det så snälla hon kanske inte bör ta kull pga sin kunskap och mål med sin avel men hennes ålder påverkar inte hennes kunskap. Om TS nu väljer att en kull (vilket jag starkt avråder) så är det din mamma som ska ha ansvaret och om det blir några problem ska hon vara medveten om att veterinär kommer att kosta.

Karmatarerskanise
4

#24 Jag anser inte att barn ska hålla på med avel.  Och i detta fall väger ju okunskapen mest. Men det tror jag också avspeglas i åldern.

Pangeas
0

Varför inte? Har man kunskap och har tänkt igenom det ser jag inget hinder. Menar du att människor tills att dom är 18 ska sitta och kela med marsvinen och vänta på att dom är myndiga och ha en inkomst så är det nog många som inte bör hålla på med djuravel över huvudtaget. Jag är 13, har ett jobb och tar väldigt mycket mer ansvar en MÅNGA myndiga mäniskor. Jag menar verkligen inget illa, tycker bara att det är väldigt intressant när det kommer ifrån en vuxen,

Karmatarerskanise
5

Jag anser inte att barn är redo för ansvar över avel. Att det finns vuxna som inye heller bör hålla på med det säger jag inte emot.

[Gnagare2]
6

Som barn har man inte den livserfarenheten det krävs att hålla på med avel. Tycker som Hera att man inte är redo för det tunga ansvar det innebär.

Om det blir allvarliga komplikationer med uppfödningen,att honan eller ungarna dör,då måste man veta exakt vad man ska göra, det krävs snabba beslut och åtgärder när ett eller flera djur blir sjuka. Djuren måste snabbt till veterinären,ett barn på tolv år kan inte sätta sig i bilen och ta djuren snabbt till veterinären.

Det kräver kunskap och erfarenhet med avel.  Bara för att marsvinet är ett litet djur,betyder det inte att dess liv är mindre viktigt.  Jag anser att föräldrarna har det tyngsta ansvaret när man har djur överhuvudtaget. Det gäller speciellt uppfödning av djur.

mallsan
8

Jag håller med #27 & #28

Off Topic men egentligen så tycker jag inte att man borde avla på marsvin överhuvudtaget, då det redan finns mängder av marsvin som avlivas/lämnas i lådor eller liknande eftersom ägarna inte kunnat hitta nya hem. Så om man vill ha nya/fler marsvin, är det enligt mig bäst att adoptera. Det har inte något med tråden att göra, men det kan vara bra att ha i åtanke innan man avlar (TS) 🙂

[Gnagare2]
2

#29 Jag tycker det är ok att avla på marsvin,men att man då har kunskap och erfarenhet av avel plus att man har stor plats för att kunna behålla alla ungar man sätter till världen. Jag behåller alla mina ungar. Jag sätter dom till världen,jag ansvarar för dom. Helt otänkbart för mig att sälja ungar som jag fött upp till någon annan, Inte till djuraffärer och inte till privatpersoner. att avla på marsvin tjänar man inga pengar på.

[Gnagare2]
1

Överhuvudtaget behöver statusen höjas på marsvin som husdjur tycker jag. Folk har dom som "slit och släng-djur" som det är helt ok att bara sätta ut i skogen när man har tröttnat på dom,eller när barnen har tröttnat. 

Ett marsvins liv har precis lika stort värde som en hunds eller nåt annat djur. Ibland blir jag less på folks attityd till marsvinet som husdjur. Det är inte lika mycket värt som en hund eller katt. Dom kan inte komma längre från sanningen. Det föreligger så mycket okunskap om marsvin. Nej,upp med statusen på marsvinet som husdjur🙂

mallsan
1

#31, håller med dig helt klart. Status för marsvinen (samt alla andra djur som ses nästan som förbrukningsvaror som man kan ha "tills de inte är roliga längre") !👍

[Gnagare2]
1

#32 Precis👍 Och vi ska inte ens börja tala om vad folk i allmänhet har för attityd till marsvin. Jag har slutat berätta för folk att jag har marsvin hemma,för det ses som lite "knäppt" och udda att ha marsvin när man är över 40,som jag är.Jag har tyvärr slutat "ta den fajten" att stå och försöka övertyga folk om att marsvin är en av de bästa husdjur man kan ha. Ingen som lyssnar,och jag ses som helt rubbad som person.

Marsvin anses som tråkiga djur som man bara köper till barnen. Det är extremt synd att det ska vara så. 

Hundar kan folk ha,det är helt ok som husdjur. Man tänker inte på att en hund kan man inte lämna ensam,utan den kräver social gemenskap hela dagarna. 

Marsvin,eftersom man nu måste ha marsvin två och två,kan man lämna ensamma på dagarna när man jobbar eller går i skolan. Det är något jag verkligen uppskattar med dessa små underbara djur. Bara dom har mat,vatten och varandra,så kan jag med gott samvete gå till jobbet på dagarna.

Oj vad långt detta blev…haha. Men skönt att få ur sig detta om marsvin🙂

Karmatarerskanise
9

#29 om folk som bland annat ts slutade med fulavel och endast seriösa födde upp hade vi fått bort en stor del av det problemet. 

Tyvärr fortsätter folk som ts att föda upp och därför fortsätter den onda cirkeln. 

Önskar att folk började tänka.

Amoz
3

Vänta lite nu, "folk som ts"? TS är ett barn som är intresserad av marsvin, hur många tycker inte det är skoj med djurungar? TS har inte tagit någon kull utan frågade i stället här, jättebra av TS att fråga i stället för att chansa! TS är ett barn som har blivit tvungen att försöka stå emot de kommentarer hen får i stället för att ta till sig hjälp.  Att uttrycka sig på ett sätt som "folk som ts" finner jag väldigt olämpligt när det är ett barn vi talar om, ett barn som sökt hjälp på ett forum med folk som kan hjälpa.

Karmatarerskanise
7

#35 Och ts har fått hjälp. För inte upp djur. Definitivt INTE för att sälja till djuraffär. 

Jag struntar fullkomligt i om barn tycker det är kul med Djur ungar.  Det om något är olämpligt.  Att föda upp för att "det är kul med djurungar".

Amoz
1

Men det har skapat ett intresse som har gjort att TS ställt frågor här! I stället för att TS i stället sökt upp en hane och chansat så har TS sökt sig till ett forum och bett om råd, jag tycker det särskiljer folk väldigt mycket från sådana som inte bör ta kullar, nej, TS bör inte ta en kull i nuläget men det finns inget som säger att TS inte kan det i framtiden för TS är mån om att ställa frågor och ta reda på informationen innan.

Karmatarerskanise
5

Och ingen har sagt att ts inte kan göra det i framtiden.

[Gnagare2]
2

Jag håller med både #37 och #38 fast på olika sätt. Jag anser att det är föräldrarnas ansvar att uppfostra barnen att djur är inga leksaker man kan göra hur som helst med, och att det krävs ansvar och åtaganden när man har djur,speciellt när man ska bedriva avel. 

Visst det är "kul" med djurungar,men jag önskar att föräldrarna tog sitt ansvar mycket  bättre  och pratar med barnen om det tunga ansvar det innebär att ha djur. Då ska föräldrarna förståss själva vara goda förebilder till barnen,och ha egen djurkunskap,det är det tyvärr inte alla som är,eller har,vilket jag djupt beklagar. Det är tyvärr så det är med marsvin,som jag skrev här ovan,att det är ett "slit och släng"-djur,vilket är mycket tragiskt.

Föräldrarna "lär" barnen att "jaha,har du tröttnat på det lilla marsvinet,ok,då sätter vi ut  han på blocket eller sätter ut han i skogen,eller ännu värre,tar livet av marsvinet på ett plågsamt sätt för djuret,när det visar sig att djuret är svårsålt. 

Jag vet inte hur många blocket annonser jag har sett där föräldrarna säljer marsvinet för "barnen har tröttnat",eller "vi ska skaffa hund". Jag blir så LEDSEN på sådant.  Jag skulle vilja öppna min famn och ta hand om alla dessa marsvin,jag har ett stort hus,men tyvärr inte så stort som det hade behövts för att ta hand om alla.

marg1t
5

Den här tråden är ju vansinnig. Klart att ett barn inte ska föda upp några typer av djur alls. Vuxna borde också låta bli. Herregud, stackars djur.

[Wijnja]
3

Avla på marsvin har sina risker du måste veta allt om avel och marsvin det är inte bara avla

[Wijnja]
2

Har en hona som jag inte kan avla på för jag vet inte om hon har EP därför avlar jag inte på henne

jagälskarmarsvinhejhej123
2

Att så unga barn inte själva ska sköta avling håller jag definitivt med om, förutsatt att ingen ansvarsfull förälder är inblandad. Däremot är jag förvånad över hur vissa här är så fantastiskt dåliga på att förklara detta för en uppenbart ung person och inte kan göra något annat än att låta otrevlig. Då jag bara för några år sedan var i dennes ålder så vet jag att man är väldigt lättsårad, så jag hoppas att ni är nöjda över vilka fantastiska rövhål ni är. 

P.S Hoppas då för guds skull att ni aldrig avlar barn i framtiden

[Wijnja]
2

Avla på marsvin måste tänka igenom det vilka risker har haft honor som toxade och dog

0
1

#36 Lever du i en bubbla eller tror du att du verkligen hjälpt ts? Istället för att på ett bra sätt förklara varför man inte ska avla dem hursomhelst så går du igång om hur fulavel och all annan ondska i världen orsakas av ts, en ung djurentusiast som enbart ställde en fråga. Väldigt många djurägare i den åldern förstår inte vikten och det ansvar som krävs för att ta hand om ett litet liv, därför är det fantastiskt att hon frågade istället för att låta sina marsvin rövköra varandra helt okontrollerat, som #35 påpekade. Sättet du skriver till ett barn på tyder även på att du inte har någon erfarenhet av dem och definitivt inte är lämplig för att ta hand om ett, bra att du håller dig till smådjur istället. 

Kommer aldrig att förstå mig på en del människor och deras sätt.

Karmatarerskanise
4

#46 Ts har fått råd. Vill du kalla det att jag lever i en bubbla så var så god. Rör mig inte i ryggen faktiskt :)

0

Det var mer en fråga, men nu vet jag svaret iallafall.

marg1t
3

Hera har rätt i allt hon skrivit och hon har inte varit något "rövhål".

Karmatarerskanise
2

#48 Ditt inlägg var inte en fråga. Det var ren skitsnack. Inget annat. Men du är väl ett barn du med gissar jag och då är det mer förståligt. Inte ok, men förståligt.

Den vilda djungelkvinnan
4

Det borde väl egentligen vara 16 års gräns på marsvin. iFokus.se? Med tanke på att alla säger att man inte får vara ärlig och rak mot en 12 åring för denne blir kränkt och ledsen. Är man så lättkränkt kanske man inte ska vara på detta forum. Man kanske inte är MOGEN nog då.

Amoz
0

Eller så kan man vara trevlig oavsett om personen är 10 eller 35. Men det är bättre att gå till attack mot någon som ställer frågor så att den i framtiden inte kommer ställa frågor utan i stället gissa sig fram själv… eller?

[Gnagare2]
2

Att kalla någon för "rövhål" och uppmana att inte skaffa barn tycker jag var direkt stötande att läsa. 

Detta är ett forum där vi delar med oss av våra kunskaper om marsvinsskötsel. Jag tycker inte kränkningar och otrevligheter hör hemma här alls.

Har ni lagt märke till att denna stackars tjej som  startade tråden har slutat skriva för länge sen? Nej,jag tänkte väl det. Ni är för upptagna med att kasta sand på varann i sandlådan.  

Kan ingen Sajtvärd stänga ner denna tråd,så vi får slut på det här? Jag vill läsa om marsvin här,inte få glåpord upp i ansiktet när jag ska läsa detta annars trevliga forum.

Karmatarerskanise
3

#52 Jag var inte otrevlig någon stans. Att jag är rak är en helt annan sak.

Däremot att skriva på en sådan nivå att man skriver att någon inte borde skaffa barn är direkt löjligt och andra hade kunnat ta det hårt. Nu är jag van vid forum och att en del inte kan bete sig och tar inte illa vid mig av vad främmande skriver.

Men jag har då inte varit otrevlig. Jag skriver utan fluffiga moln och krusiduller. Lär er skillnaden.

[Liinda]
2

Jag tänker komma med några viktiga punkter för dig TS att tänka på. 1. Varför vill du föda upp? Vad är det med din avel du vill tillföra marsvinsarten? Att dom är söta och det är kul med ungar är inte någon godtagbar anledning tyvärr då det inte gynnar marsvin i längden pågrund av överflödet. Om anledning är att dom är söta och du tycker om ungar kanske du kan fundera på att agera jourhem till oönskade marsvin, tex hona med ungar. 2. Vart ska du sälja ungarna och vad gör du om ungarna inte blir sålda? Har du plats? Djuraffär är inte en lämplig plats då dom flesta jobbar för att få djuraffär att sluta sälja djur. Att leva i en djuraffär är stressigt för djuren och dom kan inte garantera bra hem till djuren då dom inte har plats för att sitta och hålla på djur i "onödan". 3. Har du tillräcklig kunskap om avel? Inte enbart händelseförloppet i dräktighet och födsel. Utan också genetiska sjukdomar, färger som är farliga att korsa? Du bör veta dina marsvins bakgrund för att veta att dom inte bär på några genetiska sjukdomar i släkten och då råka avla fram sjuka ungar. Att man vet om föräldrarna till avelsdjuren räcker inte, man bör ha längre koll bakåt. Vissa färger kan ge dödfödda ungar och sjuka djur om man råkar para fel djur. Det är viktigt att känna till vilka. 4. Har du ekonomisk möjlighet att föda upp? Här tänker jag inte enbart på foder och strömaterial utan veterinärkostnader. Om honan helt plötsligt mitt i natten inte kan få ut ungarna och behöver veterinärhjälp så måste du kunna ge henne den vården och det kan bli dyra summor. Nu pratar vi inte några tusen utan det kan handla om belopp på 20 tusen. 5. All avel är riskfylld och risken finns att honan dör, är du medveten om den risken? 6. Ibland föds det sjuka ungar eller mamman dör och det innebär tillsyn dygnet runt. Har du möjlighet att se till djuret varje timme dygnet runt? Om du inte har möjlighet har dina föräldrar möjlighet att hjälpa dig? Detta är skrivet med välmening och något jag tycker alla som vill avla bör fundera på. :)

Amoz
0

Jag tyckte du var otrevlig, och jag har redan pekat ut för dig varför jag tyckte det. Jag ha inte skrivit något om hurvida någon ska ha barn eller inte och det uttalandet är verkligen inget jag stödjer. Att bete sig med en god ton gäller alla givetvis.

Karmatarerskanise
2

"Sättet du skriver till ett barn på tyder även på att du inte har någon erfarenhet av dem och definitivt inte är lämplig för att ta hand om ett, bra att du håller dig till smådjur istället"

Mer klart kan det inte bli.

Amoz
0

#57 Ja, jag har också läst vad jagälskarmarsvinhejhej123 skriver i sitt inlägg och det är som sagt inget jag stödjer

Karmatarerskanise
0

👍