Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 710 ggr
Cola&Bacardi
0

Från hanpar till honflock?

Hej! 

Jag har nyligen, på veterinärens inrådan, låtit Bacardi somna in och kvar är då mitt andra hanmarsvin Cola. Saken är den att jag alltid, som många andra, drömt om att ha en liten marsvinsflock här hemma och då är det ju honor som gäller. 

Ett alternativt hade ju varit att kastrera Cola och låta honom regera i en damflock, men detta alternativ känns inte riktigt optimalt med tanke på hans ålder. Cola fyller 6 år i november…

Därför undrar jag om det skulle fungera att köpa en yngre kastrerad hane som sällskap åt Cola? 

När Colas tid så småningom är inne så är tanken att kastraten då får sällskap av en eller två honor.

Är detta något ni tror skulle kunna fungera?

Mvh Linnea 

Fridaaaa
0

Ja det kan fungera. 
Vuxna hanar kan dock vara svårare att få ihop men inte omöjligt, har själv lyckats med mitt nuvarande par :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2

Enklast är att skaffa en bebispojke till Cola,  och sedan kastrera bebisen när han blivit stor nog. Om du tänker dig en redan kastrerad hane så går det förmodligen lättast om han är riktigt vuxen, dvs över 18 månader. 

Precis som #1 skriver så kan vuxna hanar vara svårare att få ihop, men omöjligt är det inte. Värsta åldern är just puberteten,  när de passerat den brukar de bete sig bättre.

Cola&Bacardi
0

Jag har ju en ganska stor bur (180x80) så hoppas verkligen att jag har det utrymme som krävs för att få det att fungera. 

En anledning till att jag hellre skulle välja att köpa ett redan kastrerat marsvin är alla de komplikationer en kastration kan ställa till med… (Är lite nojig på det planet.) En hane som redan är kastrat har ju redan genomgått kastrationen problemfritt, något som känns skönt.

Allra helst skulle jag vilja köpa ett ungt kastrerat marsvin, just för att ihopsättningen mellan denne och Cola ska bli så lyckad som möjligt :)

Men det faktum att den andra hanen är kastrerad kommer alltså inte påverka relationen mellan denne och Cola?  Cola kommer fortfarande se den andre som hane och den andre kommer inte per automatik bli helt överkörd och mobbad bara för att den är kastrerad? (Vet inte vad jag egentligen tänker mig här :S) 

Tacksam för någon att bolla funderingar med :)

Mvh Linnea 

Fridaaaa
0

#3 Nej det påverkar extremt sällan när det kommer till marsvin. Bara förmågan att fotplanta sig som försvinner stort sätt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cola&Bacardi
0

#4 Jaha okej, bra att veta :)

Mvh Linnea 

Cola&Bacardi
0

Så ni tror alltså att jag kan börja söka efter en kastrerad hane som sällskap? Dvs att det finns en chans att detta kan fungera?

Mvh Linnea 

Ljungåsen
0

Jadå, det kan fungera.

[Wijnja]
0

Ska själv kastrera mitt ena hane

idipidi
0

Jag är tveksam. Bäst är att sätta ihop hanar när den ena är unge. Samtidigt ska/kan man inte kastrera allt för unga hanar. Jag skulle helt klart skaffa en bebishane och sen låta kastrera honom när han ska få en honflock.

Cola&Bacardi
0

#9 Ja det är absolut ett alternativ som jag funderar på, särskilt eftersom det verkar vara något av en brist på kastrater i närheten av där jag bor…

Vid vilken ålder, skulle ni säga, är det mest optimalt att kastrera en hane?

Mvh Linnea 

[Wijnja]
0

Min hane är 1 år

Cola&Bacardi
0

Är nu inne på att köpa en hanunge som sällskap istället, främst för att jag inte hittat någon kastrat i närheten samt för att en hanunge verkar vara det säkraste kortet när det gäller att få dem båda att trivas tillsammans :)

Tanken är att denne antingen får kastreras när Cola gått bort eller vid den ålder som den har bäst förutsättningar för att klara kastreringen utan eventuella komplikationer. Finns det någon speciell ålder som det är allra bäst att utföra kastreringen vid? När kan/bör man som senast respektive tidigast kastrera, enligt er?

Mvh Linnea