Kan man stilla klåda?
Hej! Våra marsvin har behandlats med Stronghold mot parasiter. Medlet har hjälpt, de skuttar glatt omkring igen och såren har i stort sett läkt. Problemet är att ena killen inte kan låta bli sitt oläkta sår. Det börjar läka fint och sen kliar han upp det igen. Veterinären hade inga tips att ge utan gav mig rådet att fråga andra marsvinsägare/uppfödare (hon bad mig tipsa henne om jag fick nåt bra tips). Eftersom jag fått svar på nästan alla mina frågor på den här sajten (utan att ens behöva ställa frågan själv) hoppas jag nu på någon marsvinsklok människa som kan ge oss lite råd. Just nu har vi killarna isär på nätterna (de får vara ute tillsammans med oss) eftersom de gärna hjälps åt med att slicka på såret. Jag har delat av buren med galler så att de kan prata med varandra och se varandra, mår de hemskt dåligt av att vara särade på så? De verkar lika glada som vanligt, men jag kan inte marsvinspråket helt flytande än. Tack på förhand!
Har du inte ivomeck
Du har inte funderat på att bandagera såret? Bild på hur man kan göra finns på den här sidan.
http://www.guinealynx.info/mites.html
När det gäller att separera marsvinen från varandra tycker jag man ska vara försiktig. Risken är att de slutar hålla sams om de inte är tillsammans, och de får en helt annan relation om det inte är ett galler emellan. Om anledningen till att de är isär är såret, så hjälper ju ett bandage mot det också.
Tack för tipsen! Bandage kan jag försöka, men är det inte risk för att kompressen fastnar i såret? Enda anledningen till att marsvinen är i sär är att de slickar på varandras sår (nu är det ju bara en som har sår). På dagarna får de vara tillsammans både på golvet och i buren för då kan vi vara med och stoppa om de slickar för mycket. Men med bandage får ju såret vara i fred. Ivomec har jag inte, men det är väl också mot parasiter och inte mot klådan? Själva parasiterna verkar vara borta (inga nya sår, pigga grisar), fast de ska behandlas igen med Stronghold.
#3 Jo, visst finns risken att kompressen fastnar i såret, men ett bandage ger det i alla fall en chans att läka. Om de slickar och kliar på det när det är öppet så får ju såret inte en chans.
Ivomec är en annan medicin, som behandlar samma parasiter som stronghold. Den hjälper alltså inte mot klådan.
Det ska väl finnas nått schampo