Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2272 ggr
JonnaCecilia
1

Förebygga fästingar på marsvin

Hej! I sommar är det tänkt att mina grisar ska vara ute mycket, men funderar på hur ni gör för att hålla fästingar borta? Kommer även få en valp i sommar (:D), och tänkte köra med tjärschampo och ev bärnstenshalsband på den, så undrar om tjärschampo går att använda på marsvin också? Kommer nog även underhållsspraya hunden med en hemgjord timjan-och citronspray (beroende på om jag har bärnstenshalsband eller ej), men tänker att det nog inte är så bra med marsvinen, de är ju känsliga för förkylning så även en lätt spraying blir nog för mycket? Eller vad tror ni? Hur gör ni andra för att förebygga fästingar på era marsvin? Vill helst inte använda gift (frontline etc ), men vill inte att de ska få borrelia!

Fridaaaa
4

Marsvin brukar sällan få fästingar, har haft marsvin i över 10 år nu, plockat kanske en fästing under alla dessa åren :)
Frontline mm är farligt för marsvin (egentligen inte bra för hundar/katter heller menmen)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

philippazon
0

Det här handlar om hunden; vi har såntdär vitt festinghalsband på vår hund på sommaren han får max 2 fästingar per sommar. Så det tipsar jag om. http://www.scalibor.se/ScaliborVet/scalibor_vet.asp länk till produkten.

Jag skulle inte heller säga att fästingar är vanliga hos marsvin, jag har aldrig hört om ett marsvin med fästing :) så det räcker nog om du bara kollar dom efter varje gång de varit ute.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Fridaaaa
1

#2 Det #0 föreslog är mycket bättre att testa än scalibor. en hel del gifter i det, kommer inte ens in i detta hus. (inte bra att bada med det i haven/sjöar, inte bra om andra hundar slickar på det och inte bra för oss heller)

philippazon
1

Han får inte bada med halsbandet. Han har inte på sig det när han träffar andra hundar och vi vet att man inte ska röra det :) Det är mycket som tydligen är giftigt och dåligt, jag tycker man ska ta info med en nypa salt :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Fridaaaa
1

#4 Nja ta med nypa salt ska man inte göra, det är ju giftigt. 
Finns andra alternativ med mindre gift eller giftfritt som jag anser att man bör testa i förstahand 🙂

JonnaCecilia
2

Vill ju som sagt inte använda gift, varken på hund eller marsvin! Däri räknar jag både frontline och scalibor! Men så bra om marsvin inte brukar få fästingar då behöver jag inte oroa mig för dem. Hunden har jag ju redan planerat för, tänkte mer om tjärschampot gick att använda på marsvin med eller om det fanns nåt annat knep så att säga! :) Som det med hemmagjord spray. Var kanske lite otydlig i hur jag menade. Vet hundar som kan må väldigt dåligt av såna halsband så tänker inte sätta dem på nåt av mina djur, speciellt som de är så små (marsvinen väger ju ca ett kg och hunden kommer inte väga mycket mer, fullvuxen väger den mellan 2.5-4 kg). Om en hund på 25-30 kg (kan) mår dåligt av såna halsband, hur ska då mindre djur klara sig tänker jag…

Fridaaaa
0

#6 👍 Ja båda dem två är gift.

Enligt min mening behövs det inte något förebyggande på marsvin.  Ha dem i kort gräs (fästingar trivs i regel inte lika bra i kort gräs) och sedan kolla igenom dagligen 🙂

philippazon
0

Förlåt mig, jag hade fel 😉 Men min hund mår inte dåligt och har inte dött av det, jag vet massa hundar som mår alldeles utmärkt men alla har olika åsikter. 🙂 Som Frida sa, behövs inga medel för marsvin, om man kollar dom dagligen! Lycka till!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Fridaaaa
0

#8 Finns hundar som reagerat efter flera års användning av det.

Idakarrlsson
1

#8 och #9. Det finns hundar som reagerat på det även ifall inte din (#8) har gjort det. Men halsbandet skulle inte göras ifall det skulle vara livsfarligt. Säger nu inte att det är hälsosamt på något vis. Finns många hundar som klarar sig fint på fästinghalsband. Våra hundar har sådana och inte reagerat. Men som sagt tycker jag att man borde testa tex bärnstenshalsband som inte både är mer hälsosamt utan även snyggare vilket är ett plus haha :) Sen att våra här hemma inte bär det vet jag faktiskt inte orsaken för. Till TS: Som det redan nämts ovan så får marsvin sällan fästingar så det behövs ingen förebyggande eller något annat skydd mer än att man kollar igenom dem efter Utevistelse :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Fridaaaa
0

#10 Nej det är inte livsfarligt men ändå en hel del gifter och finns hundar som reagerat riktigt illa på halsbandet :/ Förr var det receptbelagt, borde vara det med nu tycker jag. Alla droppar och halsband på apoteket borde vara det.

smellcaramell
0

beror lite på var man bor om det behövs också, haft hund och katt i 18 år, och fler djur med och totalt har jag plockat två fästingar från en av hundarna, så i mitt fall känns det rätt bortkastat att lägga ut pengar på medel som ska förebygga fästingar. Plockar fästingarna direkt när jag hittar dem med en stiftpenna som jag gjort en öggla av sytråd i :)

JonnaCecilia
0

#12 Oj, wow! Vilken tur! Har plockat tio fästingar från en hund/katt på en dag ibland! Krypandes i pälsen, sugandes blod. ;( Herregud vad jag plockat fästingar, när vi hade 2 hundar och 2 katter… Och det är ca 5 km från var jag bor nu…

trocadero
2

Det beror så mycket på vart man bor. Mina djur har visstats i sthlmsskärgård på somrarna där mycket fästingar finns som bär på sjukdomar. Det man ska göra är att  ta bort dom så fort man hittar dom. Kolla varje kväll innan man tar in dom om dom är ute tex. Men inga av mina djur har under alla år drabbats av nått man kunnat härleda till nån fästingsjukdom. Marsvinen blir nog inte förkylda om du sprayar dom med nått om dom inte blir genomblöta och det är kallt ute, men tyvärr brukar inte sånt fungera så bra ändå. Det bästa är att du kollar igenom dom så ofta du orkar typ och tar bort fästingarna om du hittar några, det är också det råd dom ger till människor.

akittehmonster
0

till min hund använder jag vitlök i maten och frontline.

Fridaaaa
0

#15 Vitlök är giftigt till hund. Så sluta ge vitlök.

akittehmonster
0

# i liten mängd sa veterinär att det inte var farligt. Och jag har inte plockat en enda fästing på henne. Fästinghalsband är giftigare

Fridaaaa
0

#17 Liten mängd skadar inte direkt men kan ge skador på lång sikt så är direkt olämpligt. 
Finns giftfria fästinghalsband. 
Hade jag varit dig hade jag bara kört på Fronetline. (som med egentligen är gift men påverkar inte insidan på hunden som vitlök gör)

Gretis04
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vad kul att du ska skaffa (eller redan har skaffat) en söt liten valp!❤️🙈 Jag har själv 2 marsvin (Amega-non-self & Teddy-Teddy) som båda är hanar. Alldeles nyss såg jag att Amega hade en fästing alldeles bredvid nosen. Jag blev såklart orolig och tog bort den. Jag läste lite i kommentarerna nyss och såg att vissa skriver att det är farligt om fästingens huvud sitter kvar. Jag vill bara meddela att det är ju såklart BÄTTRE att få med huvudet men marsvinet får inte borelia eller TBE pgr att huvudet sitter kvar. Huvudet kan bara göra så att det blir lite infekterat. Såklart vill man ju helst att marsvinet INTE ska lida av ett infekterat fästingbett men vill bara påpeka att var inte orolig att marsvinet kommer att få någon sjukdom (borelia, TBE) pgr huvudet. Marsvinet får sjukdomar om fästingen har ett litet virus i sig och suger blod i mer än 24 h (kanske mer). Var inte oroliga om era små söta grisar!! De är starkare än vad ni tror!! Bra att kolla de små grisarna på kvällen om de har varit ute och betat så att de inte sitter kvar för länge. Jag tror heller inte att marsvin på något sett visar att de har fästingar (alltså att de inte börjar nysa t. ex mm). Hare bra! Kram Greta, 11 år❤️🐹🐶

JonnaCecilia
0

#19 Så söta marsvin du har! Ja, min familj har utökats :) Valpen är nu 15 månader gammal, och ett par dagar innan midsommar var vi och hämtade två små marsvinshonor på ca 2 år från en som inte hade tid med dem längre. Så nu har vi fyra marsvin och en hund :D Två kastrerade hanar på 5 år är de första marsvinen, de kom inte överens, så nu har de varsin bur och varsin hona som kompis. Alla fyra verkar trivas bra, och jag älskar dem så allihopa :)