Marsvin + musik?
hejhej :) har som jag nämnt i tidigare inlägg haft marsvin långt innan de två jag nyss skaffade, men under uppehållet han jag få tag i ett riktigt bra ljudsystem, hehe. är en musikgalen människa - men vet att musikspelandet på volymen jag haft det är en av uppoffringarna med att skaffa marsvin. det visste jag långt innan givetvis, och är fullt beredd att stå fast vid det - är inte dum! undrar bara hur känsliga de är för bas/musik på lite högre volym, men alltså ändå att musiken går att prata över. har hittills bara haft på väldigt, väldigt låg volym, med basen avslagen, och dom purrar ändå när dom är ute och springer. någon med erfarenhet - är musik helt bannat runt marsvin? eller är det ok på medel volym, och att de vänjer sig? tack på förhand!
Du kan alltid spela musik i samma tonarter och samma volymer som deras egna matvissel! 😃 Men det är ju inte så mycket bas i deras läten så det skall du nog undvika! 🤐😃
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
det beror ju på vad för musik du spelar också. t ex har man kommit fram till att hundar mår bra av att höra på klassisk musik och mindfullnessmusik. Djur har mycket bättre hörsel än oss människor och jag tycker inte man bör utsätta något djur för hög musik eller väldigt skrikiga toner. Dom hör också andra ljudnivåer än oss och förstår inte heller varför dom ska lyssna på det. Så du bör spela lugn, på låg volym (enligt oss, enligt dom är det högt) musik.
Du får googla runt på vad just marsvin hör för ljudnivåer och anpassa din musik till det om du vill spela lite högre.
Ha inte bas vid dem eller musik, dem blir lätt rädda och om dem blir rädda kan dem bli stressade och om dem blir stressade kan dem tappa päls eller om man har otur dö. Marsvin ska inte behöva höra musik hela tiden dessutom så blir dem tamare av att du pratar med dem eller att dem hör din röst mycket, så är de för mig iallafall, så fort jag går förbi brukar jag gå till buren och ropa på dem så kommer dem och ställer sig vid gallret och pratar:) men musik och särskilt bas tycker jac inte är så smart! Men kan du inte ha marsvinen i ett rum där du inte har musik, kanske i ditt sovrum? Eller om du har musik i ditt sovrum kanske du skulle kunna ha dem i köket eller vardagsrummet!:)
#3 nej, måste ha både musik och djuren på mitt rum. bor i villa med föräldrar och syskon, så… men rekommenderar du/ni att undvika musik runt dem så tycker jag inte att det är svårare än så - ser till att hålla mig till hörlurar bara!
Kör på hörlurar då tycker jag det är absolut snällast mot grisarna ❤️
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#5 yes tack igen för svaret, har gjort det och blir så i fortsättningen också. får passa på med högtalarna då dem är utomhus i hagen med annan matte eller husse 😌
Innan vi flyttade hade vi marsvinen i samma rum och musik på i princip hela dygnen. Rimlig volym så löser det sig! Jag har även haft marsvin som somnat om man spelat lite gitarr😃