Piper/gnyr när han skiter
Med Trasan min verkar det vara något galet.
Varje gång han skiter en plutt gnyr/piper han till.
Kan nåt ha fastnat i analen på honom? Har inte kollat än. Men pluttarna kommer i varje fall UT.
Han äter precis ALLT: Tyg, papper, kartong, mat, människor, grönsaker…ja, ALLT ska han smaka på!!!
Han äter som han ska och likaså kissar som han ska. Inga problem där, inte.
Kan man ge honom något i munnen, typ olja eller nåt, så han får bättre "glid" i baken så det rensas??
// Shintaida

Vår Frank gjorde så ett tag också, men det var i samband med att han hade diarre (minns inte om det var före eller efter) men det gick över iallafall. Han pep i några dagar och sen slutade han med det. Så länge pluttarna kommer ut kan det inte vara någon fara.
Men Trasan har ju ingen diarré….hmmm…
Snarare att pluttarna verkar så torra….
Tror Du att man kan ge lite matolja eller nåt sånt?
// Shintaida
Det kanske tar emot när det ska ut då…
Ge honom lite matolja, det har ingen dött av. Frågan är hur du ska få in det i munnen på honom.
Hanna

FAst jag är inne på urinvägsinfektion, eller njursten? Det kan oxå göra ont när dom bajsar, eftersom det är samma region så att säga.
Mot urinvägsinfektion kan man ge tranbärsjuice, fast riktig sån, som man hittar på hälsokosten.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#4 Cavia!
Jag tog ju bort pelletsen för att han fick ont när han kissade och kissade lite blod. Det har gått bra.
Tror Du att det verkligan KAN hjälpa med tranbärsjuice, eller måste jag åka till veterinären??
Han gnyr ju inte i tid och otid, bara ibland, men jag tycker så synd om min lille Trasa!!
#3 Abico
Det finns små sprutor som man kan "pumpa" in oljan i munnen på djur. Typ medicinspruta.
// Shintaida

Stackars Trasan. Håller en tumme på att det blir bra med han. Inte lätt när vi inte förstår deras språk .. Ge han en klapp från mig :)
#5 - Ja det är klart, men prova att ge lite tranbärsjuice också. Jag tycker Cavias idé låter smart…
Hanna
Mitt ena marsvin gjorde så också. Två gånger, första gången så gick det över av sig självt efter ett par dagar. Då hade jag gett honom olja i en liten spruta och morotspuré (om jag inte minns fel.)
Andra gången så gav jag honom också olja, morotspuré och tropisk juice. (Som min svärmor som är vet rekommenderade) Men tyvärr blev han inte bättre och när jag vaknade en morgon hade han jätteont, lät som om han grät och sedan bara dog han. Det gick mycket fort.. och jag/vi tror att han hade nåt medfött fel på magen.
Men jag tycker nog att du ska försöka med lite olja och tropisk juice. Så länge bajjet kommer ut så har han ju inte förstoppning även om han kanske får liksom trycka på ändå. Hälsa honom lycka till ;)
Nu har vi gett Trasan lite Linfröolja från en munspruta.
I morgon ska han få mer.
De har ju snabb ämnesomsättning, så resultat borde visa sig snart om det har blivit bättre.
// Shintaida
*puttar upp*
…för nu undrar jag om det är FLER än jag som varit med om detta fenomen?
Har dom urinvägsinfektion gnyr dom ju när dom KISSAR, men Trasan gnyr BARA när en plutt är på väg ut.
// Shintaida
Du är helt säker på att han gnyr när han bajsar?
Det är inte ovanligt att äldre hanar blir förstoppade och liksom får svårt att få ut bajset. Speciellt om de är ganska stillasittande och äter för lite hö och för mycket kraftfoder. Har du sett efter så att han inte har pluttar som sitter fast kring analöppningen?
#11 Idipidi!
Trasan är knappt 2 år.
I går kollade jag i rumpan, där satt inget.
Och ja, jag är SÄKER på att det är när han pluttar, för jag har stått och studerat honom när han både kissar och bajsar.
Jo, han är lat….men äter normalt med hö och får inget kraftfoder, ingen pellets alls.
MYCKET matfrisk! (trots allt) Äter både sallad, gurka och morötter + solrosfrön och havre.
MEN tappar vikt i alla fall, kom jag på!! Inte mycket - 87 gr mellan 070907-071025.
Tror Du att det kan hjälpa till med att ge honom linfrönolja i munnen så att han "smörjs upp"?? (låter ju som om man pratar om en bil!!!)
// Shintaida
Hm, bra är det inte i alla fall. Det tyder ju helt klart på att något inte står rätt till.
Får han något annat grönt än sallad, gurka och morrötter? Det är ju inga vitaminbomber direkt.
Om det är förstoppning så är det motion (bebiskompis?) och massor av hö som gäller i längden.
Inget fel på linfröolja men den enda olja man kan ge som kan hjälpa mot förstoppning är egentligen paraffinolja. Anledningen är att den tar inte kroppen upp utan den går rakt genom systemet till skillnad från matoljor.
Vad mer finns som jag kan köpa till Trasan och som är nyttigt och vitaminberikat??
*Jag har idétorka*
// Shintaida
#14 Paprika, persilja, grönkål är riktiga vitaminbomber!=)
#14 Massor med hö ska han ha. Kruskakligröt kan inte heller skada ;) Ge broccoli, persilja, kål, paprika, persiljerot, rotselleri, palsternacka… De bör få minst 2 saker av det varje dag.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Har inte kruskakli hemma nu…går det bra med havregrynsgröt? Kall eller ljummen sådan?
Hö har han fri tillgång till, alltid…
// Shintaida
#17 Okej men havregryns.. kan du ge. Det blir finemang det med. Om han gillar det, fast det är inte lika fiberrikt dock.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Du kan alltid gå till veterinären. Jag gjorde det med Pumbaa när han kissade blod, och han fick antibiotika och han slutade kissa blod.