Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 911 ggr
Sanham
0

3 bråkande hanar

Hej, Jag har haft två marsvinshanar i ca 1 1/2 år och de har fungerat bra ihop. De har hackat tänder och ridit på varanda och "burrar" och vickar med bakkroppen men aldrig bråkat på riktigt. De bodde först i en bur som var ca 80 x 40 och sedan byggde vi en egen större bur som är 130 x 50. Vi bestämde oss för att skaffa en till marsvinshane.. Då brakar helvetet löst. Först nosar de på varandra och luktar varandra i baken och springer i rad på golvet. De lär käna varandra kanske 1 h på filten på golvet o sedan flyttat jag alla in i buren och de fortsätter nosa o ha sig. Jag låter de hållas eftersom de bara luktar på varandra. Efter nästan 2 veckor så börjar de marsvinen jag haft först att bråka rejält, det lossar hårtussar,bett på läpparna som blöder, och bitmärken på baken på bara den ena. Jag får panik och separerar det bitna marsvinet till egen bur. Jag sammanför dem efter ca 24 h o de hackar tänder, vibrerar och hugger efter varandra. Det ger sig efter ett tag. De håller sig relativt lugna till nästa dag då det är samma aggressiva bråk igen. Jag separerar nu samma bitna marsvin igen. De två marsvinen(den gamla samt den nya lille 3 månaders) verkar komma bra överens o burrar lite o rider men ingen fara. Men nu nästan 4:e veckan in så bråkar den lille o den stora likadant som de ensamma marsvinet, dock inget blod eller bitmärken men päls har ryckts av på den lilla när den andra bitit. Egentligen är han som bitit de andra marsvinen det lugnaste snällaste marsvinet. När de äldre marsvinet tar det lugnt så kommer lillebror fram o triggar eller provocerar o då blir det bråk.. Ikväll var jag tvungen i separera alla då de flög spån överallt och skrik från alla stackare. Jag har tilloch med sovit i soffan o vaktat så de ej har bråkat o gett dem lite gurka eller salladsblad o gnaga på. Men efter de ätit klart så bråkas det igen. Förlåt för långt inlägg men snälla jag behöver verkligen hjälp,tips och råd:(

[AnimeV4]
2

Fler än 2 okastrerade hanar fungerar sällan bra att ha ihop. Buren är dessutom alldeles för liten för att kunna ha 3 hanar i. Jag tycker att du antingen ska skaffa en till bur och har ett par i varje bur istället för 3 stycken i samma bur. Annars får du omplacera, för det där lär tyvärr inte fungera.

Kan tillägga att jag absolut inte klankar ner på dig och att jag själv haft bråkande hanar. Jag hade två stycken i en bur på 300 x 80 cm, men det fungerade inte trots det. Jag bytte burkompis🙂

Ljungåsen
2

Relationer mellan marsvinshannar är ömtåliga, speciellt om herrarna är i tonåren och fulla med hormoner. Att ha mer än två hanar tillsammans går oftast inte bra, och det är att ta en onödig risk att sätta in en hane till i ett fungerande par. Problemet är att när två herrar väl har börjat bråka kan det vara mycket jobbigt att få dem att fungera tillsammans igen.

Här är en länk med diverse goda råd för bråkande hanar:

http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/04/19/brakande-hanar/

Om det hade varit mina marsvin så hade jag gjort följande:

• Separerat herrarna så att det bara är två som bor tillsammans.  Det låter som bäst chans att få den lille och den ensamme att fungera tillsammans.

• Skaffat ny liten kompis till marsvinet som blivit över. Alternativt omplacera honom.

• Skaffat större burar. 130*50 kan fungera för två vuxna hanar (över 2 år) som är sams, men knappast för herrar i puberteten. Framför allt är det bredden på 50 som är problematisk.

• När det är dags att sammanföra marsvinsparen skulle jag göra det på en stor, neutral yta. Typ köksgolvet. Speciellt för herrarna som redan bråkat behövs rejält med utrymme.

Sanham
0

Tack för era tips, uppskattas verkligen.

Jag har läst att det inte hjälper att kastrera dem, då beteendet inte försvinner.
Vet ni något om det?

Hur länge tycker ni att man skall låta dem hållas om de rivaliserar? Jag tycker ju personligen att när blod spills så räcker det.

Vi skall prova att sammanföra den ensamma med den lilla idag.

Ljungåsen
0

#3 Det finns exempel på marsvin som blivit bättre av kastrering, men jag tror inte sannolikheten är så stor. Fördelen med kastrering är att herrarna kan få varsin flickvän ( i varsin bur förstås) om det skulle visa sig att de inte håller sams efter kastreringen heller. Jag skulle absolut inte sätta ihop alla tre igen. Den konstellationen är körd. Innan du sammanför den lille och den ensamme, läs råden i länken i #2. Bad först, riktigt stor yta med många gömställen och mycket sysselsättning. Jag skulle inte flytta ihop de båda herrarna i en bur förrän de hålls sams på den stora ytan i minst en vecka. Med sams menar jag inga slagsmål, inget burrande, inget tandklapper. Det kan ta tid. Blir det slagsmål med blodvite på stor yta så skulle jag ge upp där. Då handlar det om omplacering, nya kompisar eller kastrering.