Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 503 ggr
Saaraaen
0

Mellanrum i kindtänderna

Hej! Idag har mitt marsvin varit inne på röntgen o fått sina kindtänder slipade, eftersom hon helt plötsligt började rasa i vikt. Röntgen visade även att mitt marsvin har mellanrum mellan sina kindtänder där det hade fastnat mat. Vilket kan ha gett en obehaglig känsla som fått henne att sluta äta.. Nu är det fixat men finns det något jag kan göra för att slippa åka till veterinären o få henne nedsövd varje gång det fastnar mat mellan tänderna på henne? Väldigt tacksam för alla svar o tips då processen inte är billig precis o hon inte kommer må bra av alla besök!

Ljungåsen
0

Vad sa veterinären om hur ni skulle hantera mellanrummet mellan kindtänderna? Om du inte fick något svar på det när du var där tycker jag du kan mejla och fråga. Det jag kommer att tänka på är att hålla koll på vikten på marsvinet. Det ger dig en chans att reagera fort om krånglet kommer tillbaka. Nu i början skulle jag väga varje dag.

Saaraaen
0

Tack för svar! Ringde o pratade med veterinären idag o hon sa att det inte finns något jag kan göra.. Jag kunde prova med att borsta kindtänderna med en mellanrumsborste men att det var tveksamt att det skulle hjälpa. 😞

Ljungåsen
0

Kindtänderna sitter ruskigt långt in, så jag har svårt att förstå hur man skulle bära sig åt för att kunna borsta däremellan på ett någorlunda trevligt sätt för marsvinet. Tror nog fortfarande att det bästa är att hålla koll på vikten på marsvinet, och åka tillbaka till veterinären om hon börjar tappa igen. Att rensa mellan tänderna borde veterinären kunna göra utan att söva henne. Har hon kommit igång med ätandet ordentligt efter sövningen?