Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 699 ggr
trocadero
0

knasig färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick en kull igår kväll. Lakelandhonan i kullen är goldenagouti/golden/white, men det knasiga är att på hennes goldenpäls så är det vitt ytterst på stråna… Kan det vara nån typ av bebispäls eller? Bifoger ett foto, men dock lite suddig då det var nån som inte ville sitta still… och riktigt så ljus är hon inte i verkligheten..

idipidi
0

Vita toppar förekommer, främst som bebispäls som växer bort. Men finns det någon chans att hon är roan? Vad har föräldrarna för färger?

Grattis till kullen förresten! :)

trocadero
0

tack!

Nej vad jag vet så ska hon inte kunna vara roan, mamman kom till mej dräktig och vad jag vet är pappan till kullen creamagouti/cream och honan är golden/white. Och hennes kullsystrar är buff och buff(eller cream)/white..

trocadero
0

Fick även höra av ena pet dommaren i kallhäll att min lakelandhane såg ut att möjligtvis kunna vara roan, och han har heller inga släktingar som jag kan se i stamtavlan som är roan… konstigt det där..

FeliciaS
0

Har ingen aning tyvärr. Men jättesöt bebis och grattis till kullen! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

TRASAN
0

så söt bebis lycka till ;))

Abico
0

Grattis till kullen :) Lycka till med dom!

Hanna 

paronskrutten
0

Åh så fin, lycka till :)

Helena

Pixelin
0

Oooh så sööt! :D

idipidi
0

Om det inte finna några roan/dalm alls bakom så bör det ju inte vara roan. Men faktum är att på sistone har det dykt upp fler och fler roanar som man egentligen inte alls kan förstå att de är roan. De är extremt lite roantecknade och då menar jag inte nästan helvita utan nästan helt färgade med bara lite vitt. De visar sig vara roan när man gör misstaget och para dem med en annan roan. :-/

Så helt ska man nog inte ignorera risken att de faktiskt kan vara roan.

trocadero
0

Nu har jag rotat lite mer i stamtavlorna och hittar en satin sheltie som var zobelagouti dalmatiner och det är hennes mormors farmors morfar.. och eftersom det är massor av skinnysar i släkten som man kanske inte ser teckningen så bra på så kanske det inte är omöjligt att det finns en del djur med teckningar man inte vet dom har. Fast hon har ju helt svarta ögon vad jag kan se. Men ja, man ska ju hellre ta det säkra före det osäkra och aldrig para två djur man misstänker skulle kunna vara roan med varandra.