Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 596 ggr
beccapysslar
0

Sprattligt marsvin

Vi har haft våra marsvin i ett par månader nu och vi har spenderat mycket tid på att få dom att komma fram till bur kanten och bli vana med mys i soffan.  Det är sällan något problem med att plocka upp dom ur buren, minstingen hänger som en säck potatis och vår dam brukar titta runt lite när vi lyfter upp henne. Problemet är när vi ska sätta tillbaka damen i buren. Det spelar ingen roll om hon har varit borta i fem minuter eller myst på golvet en längre tid, hon får lite smått panik och sprattlar som bara den.

Är det någon annan som har samma problem? Är det något som vi kan vänja henne med eller är hon kanske bara lite extra stressad vid tillbaka lyft?

Tacksam för svar :)

Ljungåsen
0

Kan det vara så att hon ogillar hur du håller henne när du ska sätta tillbaka henne i buren? Mina pojkar kan sprattla om de inte har ordentligt stöd för rumpan. Jag brukar ha en hand under bröstkorgen och den andra under baken. Då sprattlar de inte. http://www.guinealynx.info/handling.html

Lollan1000
0

Mitt ena marsvin gör också de.men jag brukar bara hålla stadigt och sätta ner och om hon inte sprattlar så får hon belöning.fungerar bra tycker jag för att hon har nästan slutat.

marsisen
0

Har samma problem med vår ena dam, men vi höll henne i ett stadigare gräpp med bättre stöd så blev hon lite tryggare av sig. Annars så kan dom ju också klättra in i buren själv, beroende på vilken bur man har :)

animal power <3

[rumelle]
0

Om jag försöker att sätta ner mina marsvin så sprattlar de. Om jag däremot håller dem stadigt och sedan bara sänker händerna när jag kommer till golvet så att de får kliva av själva så brukar det fungera mycket bättre.