Vätska i buken
Jag har inte hittat någon riktig tråd om detta och skriver nu ett nytt inlägg för både min egen och andras skull.
Nu är det tyvärr skittråkigt här hemma, rent utsagt. Ibex är svullen i buken, på sidorna. Han får Oxbow Critical Care, proviva, minifom och paraffinolja. Jag har även köpt finare hö ifrån ICA (svårt att få tag på ex. Oxbow) istället för att ge det grövre de annars brukar äta.
Doser på nämnda, fördelas jämnt under dagen:
Critical Care: Obegränsad mängd. Jag gör en dos på 2 tsk pulver med lämplig mängd vatten varje gång det tar slut. Ska enligt instruktion vara ungefär 2/3 vatten och ny dos ska göras vid varje matning, men det följer inte jag. Han får äta så mycket han själv vill ha. Förvaras i kylen om det inte tar slut. Kan värmas i mikron i 10 sekunder när det är dags för matning. Känn efter först så att det inte är för varmt, ljummet räcker. Tillsätt mer vatten om det blir för torrt, beroende på hur marsvinet gillar det och om du ger i medicinspruta eller ej (enklare att ge blötare blandning i spruta).
Proviva hallon och björnbär, från mataffären: Han fick 8 ml förut och ska få 2 ml tre gånger per dag. Dvs 0,6 ml totalt/dygn.
Minifom, receptfritt från apoteket: 0,2 ml tre gånger per dag. Dvs 0,6 ml totalt/dygn.
Paraffinolja, receptfritt från apoteket: 0,5 ml två gånger per dag. Dvs 1 ml totalt/dygn.
Imorgon ska jag ringa veterinären. Då kommer de antagligen att röntga för att se om det är vätska i buken eller ej. Som jag har förstått det är prognosen dålig om det är så. Förhoppningsvis är det bara lite bråkiga gaser då han äter, dricker, kissar och bajsar (bra tumregel).
Han är bara 1,5 år gammal och därför skulle jag kunna tänka mig att operera honom om prognosen är bra, vilket jag är tveksam till. Annars ska jag låta honom somna in under narkos och inte med lugnande spruta, då jag och många andra har upplevt att marsvin och råttor vaknat upp efter den lugnande sprutan när den sprutan med avlivningsvätskan sticks in i buken. Kosta vad det kosta vill. Han ska inte behöva somna in på ett plågsamt vis.
Vad har ni för erfarenheter av vätska i buken? Jag tog bort ett marsvin för ungefär ett år sedan antagligen pga vätska i buken då han inte svarade på behandlingen med minifom och paraffinolja. Världens matgladaste och 4,5 år gammal, så när han slutade äta var valet enkelt.
Åk till veterinär och töm vätskan som man gör med andra djur.
#1 Hur gör man då?
Man tömmer magen eller drabbat område med kanyl.
Det var en massa mat han hade i magen. Fick lite mediciner hem och han är bättre nu. Uppdaterar mer specifikt senare. Det kan säkert hjälpa någon🙂