Ensamt marsvin, kompis dog
Bonnie dog tyvärr igår, men det var lugnt och stilla och hon hade inte ont. Hon var pigg och sig själv till sista dagen. ♡ Nu är Lea alltså själv igen. Hon är drygt 8 år gammal. Jag har såå svårt att avgöra vad jag ska göra och vad som är bäst för henne. Hon äter och beter sig som vanligt, och vi gosar självklart med henne mer nu. Jag frågar mig vad hon mår bäst av. En ny burkompis eller vara ensam? Jag tänker att en ny burkompis kan vara påfrestande såhär i hennes äldre år, men samtidigt känns det så elakt när man hör henne kuttra omkring ensam utan att få svar av någon. Vad är bäst? Inget alternativ känns som ett bra alternativ..
Det är lag på att det ska vara två marsvin eller fler
#1 finns lag på att t.ex. dvärghamstrar ska vara två och två också, något som ibland inte funkar alls. Man måste i första hand se till djuret som individ och vad som passar situationen. Kan ju t.ex. vara svårt om man inte vill ha marsvin mer sen och inte lyckas omplacera, då blir det ju en evighetscirkel om man alltid måste köpa en ny när den ena går bort. Med det sagt, TS, tror jag faktiskt din flicka skulle må bäst av en ny kompis. Det brukar tära ganska ordentligt på marsvin att mista sin vän. Beklagar förresten :(
Det finns kanske någon uppfödare i närheten som kan låna ut en kompis?
Jag tycker inte du ska tro att det är påfrestande för henne med en ny kompis. Det är betydligt värre för henne att vara ensam, och precis som #1 skriver är det olagligt att ha ett ensamt marsvin om man inte har särskilda skäl.
Ok, då får det bli så. Tack snälla ni för era tankar!
Ok, då får det bli så. Tack snälla ni för era tankar!
Marsvin ska ALDRIG vara ensamma för de mår dem absolut inte bra av! Isåfall får du gosa med henne heeeela tiden för att hon ska må bra. De är ett flockdjur och de finns lagar som säger att dem ska ha kompisar i buren!
Marsvin ska ALDRIG vara ensamma för de mår dem absolut inte bra av! Isåfall får du gosa med henne heeeela tiden för att hon ska må bra. De är ett flockdjur och de finns lagar som säger att dem ska ha kompisar i buren!

Var bor du? Jag skulle kunna tänka mig att låna ut en hona till dig. Jag har en liten marsvinsuppfödning i Stockholm med en liten flock pensionerade avelshonor.
Annars får jag en kull snart om du är intresserad