Får inte halva kakan
skriv så vi fattar
#0 Håller med #1, det låter som om du pratar om marsipangrisar.
Om du inte vad halva kakan betyder lär dig lite ordspråk det betyder ju man inte får ut nån vinst
#3 Tråkig ton du har.
Bättre att skriva i klartext vad man menar. Du talar tyvärr ofta i gåtor. Och då blir det svårt för andra att förstå vad du menar
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Kan du inte ta kritik? Om flera uttrycker att det du skrivit i initialinlägget inte är begripligt borde du ta till dig av det och skriva om det så att det går att förstå. Inte ett enda skiljetecken i hela texten! Bara den detaljen gör texten helt obegriplig.
Du skriver att du inte får halva kakan av din hona. För mig låter det som ett halvperverst sätt att prata om sin tjej.
Din text borde vara uppdelad i åtminstone två meningar med punkt emellan och den behöver fler beskrivande adjektiv för att bli begriplig.
Jag gissar efter en del fundering att du menar ungefär så här: Jag är så besviken för att jag inte får del av kullen från mina honor. Jag delade min kompis hane för att para mina honor och borde få "halva kakan".
Åh, om det är som #5 skriver så önskar jag att planera till nästa gång. Vill inte låta krävande då det är dina djur, men ja. Jag hoppas att dina små grisar får det bra! Men tycker själv att det känns lite fel så som många avlar på sina marsvin för att sedan flytta ungarna hit och dit, samtidigt som det finns så många hemlösa marsvin :( Kan tänka mig att många tycker tvärtom, men detta är min åsikt. :)
animal power <3
Nu vill jag att vi håller en god samtalston i tråden.
Jag hade skrivit en kommentar till var och en som hittills skrivit i tråden. Den texten lyckades jag schabbla bort ut i cyberrymden. Så även en sajtmedarbetare kan ha lite bråttom och trycka på fel tangent. Vi är alla människor och ingen människa är perfekt. Jag tror att alla vuxna deltagare i tråden, som tänker till, förstår att trådskaparen (TS) själv inte upptäckt att #0 blev svårt att läsa och förstå till 100%. Man vet alltid själv vad man menar.
Till dig, Wijnja: Läs igenom #0 och be gärna någon i din närhet läsa det! Jag tror att du kommer att upptäcka att bokstäverna och orden inte hamnat där du hade tänkt dig. Gör ett nytt försök att beskriva vad som hänt! Jag vill jättegärna förstå vad du är så besviken på. De andra i tråden menar inget illa (tror jag).
Till övriga deltagare i tråden: Tonen är hård och tämligen mästrande i flera av inläggen.
På MiF tolerar vi inte påhopp på personer som eventuellt uttrycker sig lite svårbegripligt. Då kan man formulera en fråga till TS, så att hon får en chans att förtydliga. Vi har väldigt stränga sajtregler när det gäller uppförande och språkbruk (svordomar). Ett av skälen till det är att vi har många medlemmar som är barn. Att göra sig förstådd är inte lika lätt för alla, särskilt inte om man för stunden är upprörd.
Som Medarbetare på sajten förbehåller jag mig rätten att lägga ribban på den nivå sajtreglerna tillåter. Fram till slutet av #5 gick det dåligt att hålla en samtalston som vi är vana att se här på MIF . Men eftersom #5 innehåller ett försök till tolkning av vad trådskaparen vill diskutera, så finns här fortfarande en chans till en civiliserad diskussion. Det vill säga; om trådskaparen återvänder till tråden. efter att ha fått en hel del åsikter om sin person och onödiga pekpinnar i de inledande inläggen.
Tack för att ni lyssnar! Nu ska vi se om vi kan få den här diskussionen att bli konstruktiv. Nog kan vi ge TS lite hjälp på ett trevligt sätt? Här på sajten ska alla trivas.
☀️Hälsningar från en morgontrött Mirinda😴
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
jag förståd inte riktigt
#8 Vad var det du inte förstod? 🤔
För att förenkla för alla som läser tråden är det bra om du hänvisar till vilket inlägg du skriver om. Om det var mitt inlägg #7, så fråga mig gärna! Var det ett annat inlägg, så berätta vilket och ställ gärna frågor! Tillsammans kan vi räta ut eventuella frågetecken. Det brukar funka jättebra här på MiF.🙂
Jag är inte otrevlig om man inte vet vad dela på kakan betyder så kanske man kan fråga dela på kakan betyder ju att båda tar vinsten inte en
7 ja jag fattade inte ditt inläg
vidare är jag ej otrevlig precis som 10 säger utan jag fattade inte ett dugg vilket jag säger i 1 och då får jag ett påpekande för det märkligt kanske bäst dra från tråden med sådant😂jag tog illa vid mig bara för jag påpekar att jag ej fatatde😴
#10 Vad bra att du är tillbaka!🙂 Har du läst mitt långa inlägg #7? I tredje stycket har jag skrivit till dig. Läs det!
Nej, du är inte otrevlig. Men om du läser ditt första inlägg #0, så ser du kanske att det kan vara svårt att förstå vad du vill säga. Det är synd, för här på sajten finns många marsvinsintresserade och hjälpsamma medlemmar. Förstår vi bara vad du försöker säga, så kommer du att få svar. Läser du hela #7 så ser du att jag sade ifrån till de som använde en för skarp ton i tråden. Den kritik du fick handlade inte om ordspråket, som du förklarar i #10. Det är bra, för alla kanske inte kan det där ordspråket.
Det som kritiken handlade om var att det du skrev i #0 blev väldigt svårt att förstå. Rubriken är klar och tydlig. Men alla vet inte vad som hänt innan. Vi vet bara vad det går att läsa i den här tråden. Och jag kan inte heller förstå för att orden inte bildar meningar. Det är bara så, rent språkligt. Det du sade i trådstarten tolkade #5 Du vet vad du menar, men får inte fram det tydligt nog i ditt inlägg.
Jag undrar helt enkelt vad du blev så besviken på. Vad var det som hände mellan dig och din kompis?
Hon tog marsvinet men min honasom lånade ut jag får inget meningslöst avla med en annan som bara utnyttjar en
Nu förstår jag. Det är trist när man litat på någon och känner sig lurad och utnyttjad efteråt.😕
Att avla är en känslig och riskabel verksamhet. Man behöver ha lång erfarenhet av marsvin och kunskaper som det tar tid att skaffa sig. Jag har haft marsvin i fem år. Visserligen är de hanar. Men hade jag haft honor hade jag inte försökt avla. Det skulle jag inte klara av. Jag skulle möjligen ha bett en erfaren uppfödare att hjälpa mig om jag ville ha ungar efter ett av mina marsvin.
Ta inte risken att avla på dina honor om du vill vara säker på att de ska ha hälsan och må bra!
Jag har läst så många sorgliga historier i trådarna. Även erfarna uppfödare kan förlora honor när dräktigheter inte slutar lyckligt. Små nyfödda marsvinsungar är väldigt ömtåliga. Alla ungar i en kull klarar sig inte varje gång en hona föder. Jag har läst om ägare till honor som suttit uppe hela nätterna och stödmatat sina nyfödda marsvinsungar och ändå förlorat en eller flera ur kullen. Honan kan också dö av diverse komplikationer. Så kanske fick du dig en tankeställare. Läs om avel i trådarna så förstår du vad jag menar!
Klappa lilla Dolly från mig och gratulera henne till att hon är ett marsvin som inte är satin!😎
Jag avlar inte själv som min hona nu när ungen fastnade
#11 Om du läser andra stycket i mitt långa inlägg #7 så ser du att jag skrev till TS (trådskaparen) att bokstäver och ord i hennes första inlägg inte var på rätt plats. Jag förstod ju inte heller vad hon ville säga. Jag skrev också att jag inte trodde att ni som svarat menade något illa. För det gjorde ni inte, eller hur.
Det är inte bara vad man säger, utan hur man säger något som räknas.
Ni hade rätt i att det var otroligt svårt att förstå vad TS menade i sitt första inlägg. Men om man inte förstår kan man skriva just det, som du gjorde till mig i #11. Då låter det mycket vänligare.👍
Jag tycker inte alls att du låter otrevlig nu. Men trådskaparen kände på det sättet när hon läste ditt första inlägg #1. Det förstår du kanske om du jämför dina två inlägg. Du uttrycker dig på olika sätt i inläggen, fast du säger samma sak. Eftersom att det var fler som gick på TS i början av tråden, så blev det ingen bra stämning i diskussionens inledning.
Du är lika välkommen som alla andra på sajten. Varför ska du lämna tråden? Jag kan förstå om du känner dig sårad av min tillrättavisning, men det får du stå ut med. Jag vill att alla ska trivas på sajten. Här på MiF reder vi ut saker tillsammans, så att både marsvinen och medlemmarna på sajten mår bra.
Känns det OK? Annars får du gärna skicka ett PM (personligt meddelande) till mig, så kan vi prata lite mer privat.
Vänliga hälsningar/Mirinda
16 verkligen inte man måste får säga till när man inte förstår du har ingen anleding att mästra mig därför lämnar jag tråden hejdå jag fått någ och lyckat till som Sajtvärd men inget jag stöder som sajt värd för vin i fokus jag anser att man måste får säga till när man ej fatatr eller hur f--n skulle jag gjort🤪jag blir så trött på sådant
#17 Jag lyssnar på alla. Tack för att du lät bli att skriva ut svordomen i ditt inlägg! Du har fått fram ditt budskap och är välkommen åter i trådarna på MiF när du vill.
Vill bara rätta ett faktafel: Jag är inte Sajtvärd. Jag är en av medarbetarna.
jag skriver aldrig svordomar Medarbetare okej vist
Vart har jag svurit ingenstans
#20 Jag menade inget illa när jag försökte förstå vad du menade i ditt första inlägg, jag förstod inte vad du menade och det berodde inte på att jag inte vet vad "halva kakan" betyder, utan på att du inte använder några skiljetecken när du skriver. texten blir inte lätt att förstå utan skiljetecken.
Får jag lov att fråga nu när jag tror alla har förstått ditt problem med marsvinen, varför du inte använder punkt, kommatecken, utropstecken och frågetecken i meningarna?
Din mening "Vart har jag svurit ingenstans", är svår att förstå, men med skiljetecken blir den solklar: Var har jag svurit? Ingenstans!
#20 hon sa det inte riktat mot dig :)
animal power <3

Vill göra ett tillägg som gäller avel för djur i största allmänhet, inte bara marsvin. Går man in i avel med syftet att tjäna pengar tycker jag man ska fundera en gång till på det. (Eller fler om det behövs) Avel ska ju vara ett intresse, inte en extra inkomst. Ska man dessutom ha ett samarbete med någon annan så bör man ha bestämt vad det är som gäller från början, och då gör man det även skriftligen.
Oftast brukar väl grejen gälla att man lånar ut en hane till någons hona och får en bebis (eller pris av en bebis) tillbaka. Men det kan ju ägarna bestämma precis hur dom vill. Men det är ju väldigt viktigt att man är överens från början.
#23 bra sagt! Tycker själv att man ska tänka sig för djurets bästa, det handlar ju om deras liv. Vill också tillägga att jag tycker att det är fel att avla på marsvin och andra djur för utseendets skull, för att sedan förmodligen ställa ut dom. En än gång handlar det om ett liv, när kullen är kommen är det många som bara behåller den rätta, eller som 23 säger, ingen alls. jag är alltså emot utställning för att jag tycker det är fel att utnyttja djuret för underhållandes skull. Har man bestämt sig för att skaffa marsvin ska man behandla dom rätt, och enligt mig är detta inte rätt. Man gör det mest för sig själv i guess. Är medveten om att många ställer ut sina djur här, men detta är min åsikt, hoppas någon blev insperared. Ber om ursäkt att detta inte har med tråden att göra, men ville tillägga :)
animal power <3
Jag vet jag har bra djur behöver inte ställa ut
Man ska kunna göra ett avtal nästa gång
#25 har sätt att du skrivit om utställning förut, men kul att du ändrade dig! #26 ja precis, hoppas det går bättre nästa gång.
animal power <3
Blir ingen avel för mig heller
#24 Jag kan inte hålla med dig mindre. För mig är det självklart att både rasavel och utställning i allra högsta grad är ett sätt att stärka marsvinens status. Jag kan inte se att det i sig på något sätt är dåligt för marsvinen att deras ägare får chansen att träffa andra intresserade marsvinsägare på utställningarna och lära sig massor om marsvin. Inte alls bara om raser och avel utan i första hand om deras skötsel. Jag vet att de kunnigaste marsvinsmänniskorna finns i SMF jag har enorm respekt för den väldigt stora kunnskap om marsvin som finns i föreningen. Det är så mycket mer med aveln och utställnadet än det som oinvigda tror sig se. Framför allt handlar det om ett stort intresse och kärlek till marsvin.
#24 Jag håller med att man inte ska föda upp sällskapsdjur (inga djur) isyfte att tjäna pengar. Fast jag tror inte konflikten i TS tråd handlar om pengar i första hand.
Till Wijnja för att kunna föda upp rasdjur efter standard utan att kunna luta sig mot utställningar behövs mycket stor erfarenhet och kunnskap. Det är inte många i världen som är så självsäkra och duktiga att de kan det ingen kan ha så bra koll på sina djur och kunna vara tillräckligt objektiva att de klarar det. Jag har ställt ut sen 2007 och är en av de största i min ras/variant men skulle aldrig kunna göra detta utan hjälp av utställningar. Du har mycket mindre erfarenhet än jag så jag kan säga direkt att du kan inte klara det. Det är för svårt.
Så Wijnja till en annan väldigt svår sak och det är avel. Att föda upp marsvin är oerhört svårt. Det är så mycket som måste stämma om vi helt bortser från rasavel som är ännu svårare så måste man ha en väldigt stor erfaranehet och kunnskap om marsvin för att klara det. Man måste veta en hel del om genetik även om man inte rasavlar för att inte göra misstag som kan ge sjuka ungar. Man måste klara av att sköta sina marsvin så de är i perfekt form för att klara av dräktighet och födsel. Man måste välja sina avelsdjur oerhört noggrannt osv. Många även väldigt duktiga uppfödare slutar efter ganska kort tid eftersom det är så svårt och så känslosamt slitsamt att föda upp marsvin. Många orkar inte heller med allt arbete med skötseln av marsvinen. Det går åt mycket pengar och arbete för att sköta en uppfödning. Det är dessuton dyrt man tjänar inga pengar man blir av med pengar vilket du säkert vet vid det här laget.
Där har, du helt rätt i vad du säger därför vill jag inte heller avla inte min grej sista kullen kommer, om två månader sen lägger, jag ner det,
#29 Jag kan förstå att du tycker det även om jag tycker helt tvärtemot. Utställning handlar om utseendet, man kanske har andra kännslor i just situationen om både djuret och statusen, men själva tävlingen handlar om utseendet. Det leder ju i många fall till att aveln också handlar om det. Inte alla såklart, vissa tänker väll mer om djurets liv och inte om dess utseende. Jag tror inte marsvin tänker status när de är på utställning, utan det är det människan tänker. När man möter andra ägare så är det också för människans skull. När man vinner pris är det människan som gläds. Jag ser inget posetiv i djurets perspektiv när främlingar kollar igenom det för att samla poäng. Utnyttja är kanske ett hårt ord, men jag ser detta lite som en lek, som inte verkar lika kul för alla.
animal power <3
#31 Själva tävlingen handlar inte om tävling ens. Allt handlar om den avel och det arbete man man lägger ner på sina marsvin hemma och att få chansen att umgås med likasinnade. Jag tror inte någon ställer ut för att vinna priser man ställer ut för att få sitt avelsarbete och sin skötsel bedömd, Det är en markant skillnad och jag är numera väldigt trött på det missförståndet. Det är klart vi gör det för vår skull och mindre för marsvinens skull men de plågas ju inte av det mycket godis i transporten och de studerar nyfiket sin omgivning. Det 'är inte ohanterade skygga marsvin på utställningar utan trygga tama djur som kan hantera situationen. Det skadar dem inte tvärtom märker man tydkigt att vissa djur tycker det är kul med alla möten med andra marsvin mm. När ägarna får chansen att roa sig med utställningar får de ju också en morot och energi att sköta sina djur ännu bättre så visst tjänar marsvinen på utställningarna också.
Och som jag skrev tidigare så är det ingen tvekan om att marsvinens status höjs när även vuxna ägnar sig åt dem. Marsvinen behöver en annan funktion i människors ögon än som bara barndjur. Att de finns i många raser färg och pälsvarianter gör dem också mer intressanta och det höjer också deras status. De skulle inte finnas så många färger och raser om inga rasavlade eller ställde ut dem.
Då är det inget för mig för jag avlar inte därför dem inte gillar mina marsvin på utställningarna
Varning för ett inlägg av novell-storlek. Tänkte dela med mig av en icke-uppfödares upplevelse av utställning och seriösa marsvinsuppfödare med ett brinnande intresse för marsvin och avel. Läs om ni orkar!
För mig är inte en marsvinsutställning alls samma sak som för en uppfödare. Jag föder inte upp marsvin, kommer aldrig att göra det. En marsvinsutställning är för mig en möjlighet att träffa andra marsvinsägare, bekanta mig med nya raser, kunna hjälpa till lite om någon behöver (hämta saker, passa marsvin och peppa upp någon som strax ska gå till domarbordet). Jag kan ställa frågor och få goda råd från erfarna marsvinsägare. Min son kan få klappa marsvin och ställa frågor han också.
Jag har bara varit på små lokala utställningar, där alla verkar känna alla. Det enda som var svårt var att våga sig på att ta kontakt med den första, eftersom man inte känner någon alls, den första gången man går på utställning. Det var innan vi köpt våra marsvin. Jag och min familj gick på fler utställningar, utan att ta med marsvinen.
En gång ställde vi ut vårt ena marsvin, bara för att testa hur det var. Mest av allt ville jag ha ett kvitto på att vi skötte honom bra och se om han skulle klara av situationen. Vi ställde ut honom i pet, eftersom han är feltecknad för sin ras. Men också för att jag gillar bedömningsgrunderna i pet. Vi förberedde med bad, kloklipp och allt annat som ska till. En sak gjorde vi inte och det var att rycka pälsstrån med pincett för att göra hans linjer skarpare. Det vägrar jag.
Vi hade med hans burkompis, som tyvärr inte har utseende för att det ska vara intressant att ens ställa ut honom i pet-klassen. Vi tog med honom mest för att vår utseendemässigt fina gris skulle ha sällskap och känna sig trygg i den stora transportburen (Gozo, som var anmäld till tävlingen, har även fin stamtavla med meriterade föräldrar). Men eftersom hans kompis, vår lille "fuling" är framåt och tuff, så anmälde vi honom till gurkracet. För den som inte vet är gurkrace en lättsam tävling, där marsvin tävlar i vem som först sätter i sig en bit gurka. Den leken uppskattar marsvinen - det råder det ingen som helst tvekan om.
Det gick bra för vår "snygging", fast han missade finalen med en hårsmån. Lika bra det, tror jag han tyckte. Vi satt en bit från finalbordet med alla uppradade kandidater till prisrosetter och mer marsvinsanpassade pris (en hink morötter m m). Gozo, vår lugne gris, som fått fina poäng för allt utom en klantigt klippt klo, satt i mitt knä och mumsade från basilikakrukan han och kompisen hade med sig. Marsvinen, som stod på sina plattor på det långa bordet där framme, vädrade i luften och vissa av dem hade nog gärna bytt plats med min lille kelgris.
Den inte fullt så snygge, men charmige, buskorven Dumle hade fått så mycket gurkätarträning under utställningens första del att han inte riktigt var på alerten när hans heat i gurkracet startade. Möjligen var hans husse (min då elvaårige son) en aning för nervös, vilket fick marsvinet att komma av sig. Men han såg inte missnöjd ut när han väl kom på att han skulle tugga i sig gurkbiten.
Nästa gång jag for på utställning fick marsvinen stanna hemma. Det kändes inte viktigt för mig att visa upp vår fina gris en gång till. Jag hade jättekul på den utställningen. Jag träffade flera av MiF-medlemmarna och klappade en skinny för första gången. Alla var jättevänliga och berättade mer än gärna om sina marsvin. Genom den utställare jag stämt träff med innan, träffade jag jättemånga trevliga marsvinsmänniskor. Så vitt jag kunde se var alla mycket måna om sina marsvin och även om en nyfiken tant som jag. God och billig mat kunde jag köpa också.
Ingenstans på utställningen såg jag ett marsvin som såg ut att otrivas. Ingenstans hörde jag någon vara otrevlig. Där var många barn, som fick tävla i en egen klass om de ville. När priserna skulle delas ut fanns det många priser som handlade om helt andra saker än utseende. Rosetterna var nästan lika många som finalisterna. Något marsvin kissade och då hjälpte genast någon annan till med papper för att torka upp. På hemvägen hjälpte jag en tjej att bära burar och prylar till tåget. Sammantaget var det en mycket trevlig tillställning och det gav mig mersmak.
Så frågan måste gå till #31; vad är det för ont i att ha marsvinsutställningar?
Även om marsvinen inte fattar så mycket så lider de inte heller och deras ägare har kul. De kan sprida information och ge goda råd åt dem som inte är så erfarna.🤐
Tycker utställning folk är snobbiga dem tror dem är nått
#35 Det är det definitivt INTE!
Usch för såna kommentarer. Utställning handlar verkligen inte om det. Då har du tyvärr väldigt lite kunskap om vad utställning handlar om
Så är det på alla utställningar
#36 Är det verkligen inte! LÅngt ifrån alla som har marsvin för utställning är snobbiga. Själv ställt ut också. Nej nej du har verkligen fel bild av det hela märker jag tydligt
#34 Jag gillar ditt inlägg det stämmer mycket väl med min bild av utställningar.🙂
ang utstäling så får man har olika åsikt det bra med olika åsikt
#40 Ingen har sagt något kring åsikter?
#34 Jag har samma åsikt som förut och kommer inte ändra mig. Utställning kan självklart upplevas bättre för vissa marsvin än andra. Reglerna som hårlinjerna du pratade om etc är ju för hemska. Just sådana ägare går jag emot. Just då tänker man ju på tävlingen och inte marsvinet. För man kan ju inte tycka att ett marsvin mår bra när man rycker av hår från den, det är ju sådant man håller på med när man gör djurtester. Och just sådant gör att jag är emot utställning. Så det är ju klart att ni som ställer ut marsvin tycker något annat än jag,, Om Djuret trivs är det väll fine, men i min åsikt tror jag inte det.
animal power <3
nej 40 men vissa kanske upplever utstäling så