Hjälp han åt upp bommulstops
Han åt just upp ena änden av en bommulstops!!! Är det farligt? Vad ska jag gör?
Det är ju inte så bra… Men om det är farligt vet jag inte. Det finns väl inte så mycket du kan göra, vetrinären har stängt nu, annars kunde du ju åkt dit å röntgat eller nått, bara för att känna att du inte bara sitter. Men jag tror att dte bästa du kan göra är att vänta, blir han sämre så får vi hitt apå något annat. Annars är det bästa du kan göra att vänta ut den och se så att han inte slutar äta eller nått.
Hanna

Så du tror att det bara är att ge honom grönsaker som vanligt
#2- Ja, det finns ju inte mycket annat du kan göra. Mata honom du, så kommer väl topsen ut den naturliga vägen så småningom. Men håll gärna lite koll så att du ser om den kommer ut och plockar bort den ur buren innan den äts upp igen ^^'
Hanna
ge han liite olivolja så kommer de fortare ut ;D fast jag tycker du ska göra som #1

#3 Ja det får vi hoppas.
#4 Ok jag har ingen olivolja men ska kolla om pappa har.
De har snabb matsmältning och det är ju inget jättehårt föremål så jag tror att det kommer ut den normala vägen. Håll ögonen öppna bara, men jag tror inte att det kommer vara några problem alls :) Det hjälper inte direkt med olja, inte mkt i alla fall. Oljan tas ju också upp av kroppen, till största del.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Är det något speciellt jag bör hålla koll på? Om han skulle reagera blir han almänt dålig då eller?
#7 Japps, så att han äter och beteer sig som vanligt. Men jag tror inte att det blir några problem :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Om han skulle sluta äta helt, bli hängig, sluta dricka och bara ligga helt stilla/ sitta uppburrad i ett hörn. Så får du försöka få tag i någon vetrinär så fort som möjligt. Men det sa nog inte behöva ske.
Hanna

#9 Rufus är en väldigt stillsam liten kille som rör sig så lite som möjligt, jag undrar ibland om det är möjligt att röra sig mindre än vad han gör. Däremot så har han en bra aptit så det borde märkas där. Jag har faktiskt proppat i honom en massa godsaker för att se om han tar emot det och det har han gjort hittils. Nu har han dock lämnat lite av sin vitkål, som han älskar men han kan ju vara mätt också efter allt som han har fått.(Blomkål, vitkål, gurka, sallad och såklart hö)
#10 - det är nog inget större fel på honom. Topsen är snart ute :)
Hanna

Tänkte bara berätta att ni hade rätt, han blev aldrig dålig av toppsen! Han verkade snarare väldigt nöjd med situationen. Ligga i en korg full med godsaker utan de andra som stör är rena himmelriket för ett matvrak och en latmask som han. Han försöker säkert göra om det för att få bli bortskämmd igen! Jag har inte hittat toppsen men den måste ha kommit ut så som han bajsa efter allt han åt och de borde nog ha kommit i korgen för han fick vara där i länge. Jag bar helt enkelt med korgen överallt för att ha honom under uppsikt. Han tuggade även på toppsen så det blev kanske inte mycket kvar av den.
Tack så mycket för stödet! Jag fick panik och det gick så fort också. Att köra en fingrarna bland tänderna när de tuggar är ju inte heller så enkelt.
Vad bra att han verkar okej. Topsen borde vara ute nu eller i annat fall borde han må riktigt dåligt nu och det gör han ju inte :) Hur gick det till från början? Satt du och rensade öronen eller? ^^
Hanna

#13 Ne rumpan fatiskt. Vissa av mina pojkar får in massa sågspån och Benjamin började faktiskt blöda en gång då det rev upp ett sår. Så jag rengör de ibland med tops.
#14 - Aha ^^
Hanna