HURRA för Ville idag
Grattis till Ville! 🎈😍Och till Matte, som har fått så många fina år med en så fin och go kille! 👍❤️
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Grattis! 🎂🎈🥳
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Tack, jag är så tacksam för den tid jag fått tillsammans med honom.
Grattis fina ville
Oj vilken ålder
#6 Ja han har nått en imponerande ålder måste jag säga och han verkar inte planera att lämna in i första taget. Men det vet man ju hur det kan vara med marsvin att plötsligt så dör de.
Jag tror jag gick in i marsvinsrummet och trodde han skulle ligga död varje dag i typ ett halvår när han närmade sig åtta men nu känns det som om jag kommer att bli förvånad den dag han dör.
Kan tilläggas att han blev pappa för sista gången när han var 7 1/2 inte illa det heller. En riktig krutgubbe alltså.
Grattis Ville! Kul att du berättar om hans höga ålder, det verkar fortfarande vara många som tror att marsvin inte kan bli ens hälften så gamla som honom.
Har för mig att jag läst på någon försäkringsbolagssida att marsvin kan bli upp till 12 år men att snittåldern på välskötta och friska marsvin är ca 8 år. Dv s marsvin som dör av ålderdom utan att ha drabbats av de vanligaste sjukdomar eller skador som oftast ligger till grund för död eller avlivning.) Men jag kan minnas helt fel också. Det var några år sedan jag höll på med uppfödning själv och hade koll.
Hade en hona hon blev 3.5 hon va importerad från Belgien
#8 Finns ju många olika bud på hur gamla friska marsvin kan bli och då många tror att de inte blir så gamla precis som du säger så ville jag dela med mig om min rekordkille för han är ju äldre än vad de flesta blir men man ska veta att det är möjligt när man köper marsvin.
Min veterinär (en superbra tjej som kan mycket om marsvin) berättade en gång när jag besökte henne att hon hade en 12-åring hemma.
Inte illa vilken super ålder jösses nio år
Två honor är 4 år som jag har
#11 Eller hur? Det är jätte viktigt att folk får veta att djuren faktiskt kan leva så länge som som de kan! För det åtagandet man tar på sig när man skaffar ett djur innebär ju att man måste vara beredd på att ha djuret så länge det lever. Det ska i alla fall vara utgångspunkten när man skaffar ett djur tycker jag. Sedan kan det ju hända oförutsedda saker i livet man inte kan göra något åt så som utveckla allergi i familjen eller bli sjuk. Men det man kan förutse, som jobb, flyttar, utbildning osv. Sådant skall man vara beredd på att ha med sig djuret igenom hela vägen liksom. Tycker jag i alla fall. :-] Då kan det göracenorm skillnad om man ska ta på sig ett ansvar för ca 4 år eller 10+ år liksom.
Har Ville släktingar som också levt ovanligt länge?
Wow ovanlig ålder hopppas han får leva länge
# 15 Vet ej så mycket men hans faster blev knappt 5 men vad jag vet så levde hennes bror - Villes pappa - längre
Hans dotter Senna blev nästan 6 och Hans dotter Ferrari blev nästan 7.
Se'n finns det många ungar efter honom och många som lever än så vi får väl se om det kommer någon som kan matcha honom. Hans yngsta söner är nu 1 1/2 år precis.
Sennas båda barn bor kvar här och de fyllde 6 år i april, sonen Collin är ganska skruttig men tänker inte ge upp och hans syrra Angelin mår bra och är en stor dam som är jättepigg.
Så mina två näst äldsta marsvin är barnbarn till mitt äldsta 😐
Häftigt