Mina två pojkar bråkar fortf ..

Eller ska jag låta dem vara tills de lugnat sig ? Är kanske rangordning de gör upp om ?!
Hur länge har dom bott tillsammans och hur menar du med bråkar?
Mina hanar har bott tillsammans 1 år men dom påminner fortfarande varann om vem som bestämmer ibland :)

De har bott ihop sedan slutet av april början på maj. Så visst de har inte bott ihop så värst länge ..
När de bråkar så så hugger de mot varandra. Har upptäckt sår på dem ibland .. därför jag blir lite nervös :( Men de kurrar o vickar rumpan mycket mot varandra, vilket jag har förstått att hanar kan göra även mot varandra .. hehe .. !
Båda två är lika envisa och lika "tuffa" :P
Du ska inte sära på de och ha de i varsinn bur, vänta och se. De är ju unga och i åldern när de är starka och bråkar för att bestämma. Jag tror att det bara handlar om rang. Låt de i så fall bråka, det gör de ju i det vilda. Bråkar alla tre med varann eller är det två av de som bråkar? Pågår det hela tiden eller från och till?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Du kan ju fortsätta ett tag att ha dem tillsammans, vänta och se helt enkelt. Annars, ifall det inte funkar, så skulle jag ifall jag var du, ha satt dem i varsin bur där de ändå kunde se och höra varandra.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Jag vill inte sära på dem, för då de inte gnabbar är de så söta ihop :) Jag tror med det är rang de gör upp om .. Men som sagt, man blir orolig då de uppkommit sår ibland. Har för tillfället bara 2 hanar .. men de lagom just nu i vår lilla tvåa :)
Idag har det varit ute på golvet nästan hela kvällen utan och gnabba :)

Alla mina hanar har tjafsat extra mycket i tånåren, då de varit mellan 4-7 månader, sen har vissa blivit bästa kompisar! Så jag tror bara de gör upp rang lite eller så. Du behöver inte sära på dom. Fast skulle ngn skadas allvarligt så att de börjar blöda måste de bo i egna burar..

Söt bild!

#7 OKej :) Ja jag hoppas med att blir bästa vänner :) Jag har inte sett att det har blött ngt :S och hoppas inte att det gjort det heller .. Just nu ligger de på golvet utsträckta och snarkar :P
TACK *ler*
Hur stor är buren? Du kanske kan skaffa en större? Hur många hus har du? Du kanske kan sätta in ett till och se till så att det alltid finns massor med hö att gömma sig i också.
Våra tre pojkar käbblar lite då och då…ilband rangordning och ibland vill dom "till".
Det går över…speciellt över matfatet, då kan dom sitta nos mot nos och äta utan att gnabba…
// Shintaida
Mina två cuypojkar tjafsade ett tag när de var 3-4 mån. Det höll på i några veckor, under några dar var det så allvarligt att jag trodde jag skulle få dela på dom, men det lugnade sig snabbt. O sen har de varit kompisar utan några bråk alls.
#12 Okej, bra att det ordnade sig! ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#10 Vi har en 100x50 bur .. Vad jag vet så ska den inte vara för liten för dem. Och för tillfället kan vi ej ha större bur .. därför de är ute på golvet xtra myket :) De har alltid jätte mycket hö som de kan burra ihop sig i :) Huset som vi hade har vi tyvärr fått ta bort då de mögla :S Men de har en planka o gömma sig under och min sambo ska snickra ihop två mindre hus till dem nu när han ska tillbaka till jobb :) Så det ska bli mysigt :)
#11 OKej :) Ja idag har de inte låtit så myket sa min sambo :P Så det var skönt o höra att de varit lugna när "mamma" jobbat *skratt*
#12 Ja precis så är det här med ibland. Därför jag blitt nervös när det verkligen har gått vilt till mellan dem .. Men som tur är så har det inte blivit några allvarliga skador på dem, förutom deras egon *skratt*
Lennart luktar på blomman :)
Måste bara få säga att dessa två svartingar är superfina!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Gunnar och Lennart är mina drömmarsvin, har nästan alltid velat ha ett helt svart marsvin :)

De tackar så mycket :) hihi .. Mycket fina herrar :D

Det kan bero på att de söta pojkarna kanske är lite nära i ålder. Oftast är det bra om ena hanen är betydligt äldre än den andra så att det är helt säkert att den äldre är den som har högst rang, då behöver de inte bråka om det.
Men jag förstår ju absolut att du inte vill göra dig av med dem. Personligen tror jag inte att det blir bätre av att du särar på dem. Det kan nog förvärra dett hela eftersom de då blir vana att bestämma över buren själva. Dessutom vet vi ju att inget marsvin gillar att vara själv:)
Buren borde ju inte vara för liten tycker man, 100 x 50 är ju rätt stort och de e ju än så länge rätt små. Men bråkar de så är det ju bäst att göra som du gör, släppa ut dem så ofta du kan. Då får de andra saker att tänka på och sen behöver de inte va så nära varandra.
Jag tror att det löser sig med åldern. De är inne i den perioden då de gör upp rangen. Synd att båda verkar vara "Tuffa":)
lycka till

# 18 Tack så jätte mycket ! Kan tala om att de har lugnat ner sig mycket i buren :) Och även ute på golvet. det verkar som om Lennart har visat att han är störst och bäst ^^
Nu har vi en 100x50 bur, men om min sambo inte har allt för mycket att göra på jobb så börjar vårt burbygge närsom :) Planerar att ha en 100x150 bur ist :) för jag vill skaffa ett marsvin till lite längre fram :)