Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1366 ggr
Maddinski
0

Mitt marsvin är hest!

Hej alla marsvinskunniga! Jag har en liten gris på ca 3 år och han har börjat låta lustigt! Ibland (och oftast) låter han nästan slemmig i halsen och ibland så bara väser han när han ska skrika på mat och folk som går upp i trappan! Han äter normalt och beter sig som han brukar! Är detta något jag ska oroa mig för eller ska jag bara hålla koll så det inte blir värren? Är detta något som hänt er innan?

Tjeja
0

Inte alla marsvin får fram gälla pip alla gånger utan endel är "hesa" och det kommer mest väsljud när de försöker vissla o pipa. MEN, om ditt marsvin inte låtit så tidigare utan det har förändrats nyligen eller på senare tid så är det stor risk för att grisen är sjuk på något vis. Marsvin visar dock inte att de mår dåligt förrän de är nästan döende. Så länge de kan äta och bete sig normalt så gör dem det. (Om de inte är rädda/skrämd) Därför är det viktigt att kolla upp om man märker att något är fel eller har förändrats på något konstigt vis. Om din gris dessutom låter slemmig och gurglig tycker jag du ska boka in en veterinärtid så snart som möjligt så grisen får hjälp innan det blir illa. Ring direkt en kunnig smådjursveterinär imorgonbitti och rådfråga! Håller tummarna att det är "falsklarm" och inget fel på plutten! Berätta gärna hur det går. 💕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[AnimeV4]
0

Tycker #1 får med mycket bra!

Är kompisen också påverkad eller är det bara han som låter så?

Har själv haft ett marsvin som lät lite konstigt och han hade en infektion i kroppen (varböld).

Maddinski
1

#1 Tack för bra information! Jag försöker få tag på en veterinär! Jag skriver igen när jag varit och kollat honom!

Maddinski
0

#2 Det är bara han som låter! Oj, vad fick ni göra mot infektionen?

Tjeja
1

Varbölder är ganska vanliga på marsvin. Speciellt om de fått något litet sår så kan det lätt bildas en varböld under såret. Ofta behövs det öppnas och spolas rent (opereras) men ibland kan det räcka med sårtvätt och/eller medicin. Har infektionen spridit sig i kroppen är antibiotika absolut nödvändigt. Fast marsvin tål inte pencillin har jag för mig så det är viktigt att det är en veterinär som kan endel om marsvin och vet vilka sorters läkemedel de tål! Din gris kan lika gärna ha hösnuva av damm, förkylning eller någon annan typ av infektion. I alla fall behövs det kollas upp och åtgärdas om något är fel. Vad bra att du kontaktar veterinär direkt idag! Toppen! Fortsätter tummhållningrn här! :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ljungåsen
2

#5 Helt rätt att marsvin inte tål penicillin. Lista på säkra antibiotika finns här. http://www.guinealynx.info/antibiotics.html

[AnimeV4]
1

Det #5 säger stämmer bra. Vårt marsvin sövdes, fick bölden tömd och blev satt på smärtstillande och antibiotika. Jag fick tömma den hemma. Tyvärr så gick han ner i vikt och fick antagligen blodförgiftning eftersom bölden inte ville läka.