Utsällnings platta?
Hur får man tag i en utställnings platta om man inte vill göra en själv??

Ingen aning. Be någon som håller på med marsvinsutställningar att göra en platta eller typ om du får låna en platta.
Det finns en uppfödare som gör o säljer. Vet inte om hon kan skicka men hon kanske kan ta med till utställningar hon ska till. Hennes hemsida: www.rexmarsvin.se

Tills du får tag på en egen platta kan du göra så här:
1. Låna en platta på utställningen av någon annan utställare. Ta med egna handukar i färg som matchar dina marsvin.
2. Ställ marsvinen på en stor hopvikt handuk istället för platta.
Måste man ha platta/ handduk under marsvinen när man ställer ut? Liten snabb undran bara ^^
Hanna

Man måste inte ha platta eller handuk till marsvinen, men det underlättar för domaren, så alla använder platta eller handuk, egen eller lånad.
Jag lyckades få tag i en platta i hyfsad storlek hos min syster som håller på o renoverar huset. Ska bara klä den o ev fixa fötter till den.
Annars verkar det ju smidigt att bara ha handduk.
#5 - Okej, är det så att domaren lätt kan vända på hela plattan när dom vill se djuret från annat hål å sånt?
Hanna
Ännu enklare är att köpa dörrknoppar av billigaste slag och
använda som ben. :)

Har man en platta så vet marsvinen (förhoppningsvis) att de ska vara på plattan istället för att springa runt på bedömningsbordet och kolla läget.
Och om dom kissar på plattan ?
då får man torka^^ fast man kan ha en bit handduk på
Helena
ok ^^
#12 Jag hade gjort en provisorisk platta första utställningen av ett "lock" från en låda (av hård papp inkädd i tyg) och Calypso kissade just när domaren bedömde honom *pinsamt* :) haha.. Men nu har jag fått en jättefin platta av en ursnäll hästägare ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag kunde iaf köpa i Borås men gjorde inte det (Vilket jag ångrar) ska se om jag kan köpa nästa gång ;-)
Annars använder jag ju då handuk x]
Vilka mått är det på plattorna? 30 x 30?
Hanna
ni som har plattor kan ni inte visa bilder på dom :)
Glöm min fråga (#17). Jag läste på SMF att det var 20 x 30 som gällde :)
Hanna

Det finns inga regler om plattans storlek. De flesta brukar ha plattor som är ungefär lika stora som ett A4-papper. Långhårsutställare brukar ha större plattor och ibland har de runda plattor.
Jag vet att det finns domare som inte vill ha för mycket glitter och paljetter på plattorna, men annars är det fritt fram.