Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 746 ggr
jagheterjennifer_
0

Lite frågor om marsvinen ; )

1. Villken sort är bäst ? Grön, gul eller röd ?                                                 2.Vad tkr ni är bäst grönsak/grönsaker att ge marsvinen ?                     3.Vart lämnar man in regg ansökan ?? :)

paronskrutten
0

Grön,  gul eller röd paprika? Gul paprika är bäst i c-vitaminmängd

Vitkål och morötter får mina grisar ofta, men broccoli och vitkål är bra att ge också.

Reggansökan?

Helena

Abico
0

1. Gul paprika är bäst, om det är vad du menar.
2. Jag brukar oftast ge vitkål och morötter. Men paprika och andra kål sorter blir det en del av också.
3. Man registrerar marsvinen hos smf.

Hanna 

Pixelin
0

Måste bara få tilllägga en sak ^^

För mycket paprika kan leda till Nossvamp, om ni inte redan visste det? :)

[starlights]
0

#3 Munsvamp.
Nossvamp är en helt annan sak, som inte beror på syrliga grönsaker.

Jag ge 1-2 paprikor om dagen till mina marsvin (6st), och de har aldrig fått någon munsvamp.
Så jag skulle inte vilja påstå att det är vanligt att paprika ger munsvamp.

Har haft de marsvin, som varit väldigt känsliga mot syrliga grönsaker, och de har endast reagerat på röd paprika och tomat.
Så jag tror att det har lite att göra med det röda färgämnet i grönsakerna också.

idipidi
0

Det där var ju intressant, att de skulle reagera olika på olika sorters paprika. Det finns ju extremkänsliga marsvin som reagerar på allt som bara är lite syrligt. Någon sån har jag inte haft däremot reagerar mina ungar och ungdjur nästan ofelbart mot äpple och tomat. Paprika har nog ingen reagerat på ännu.

Och jag håller med om att man bör skilja på Nossvamp och munsvamp. Jag förstår inte varför så många tycker att det är samma sak.

Sandra-B
0

När jag hade bebisar i mars 2006 så gav jag röd paprika eftersom den var billigast och munsvampen kom som ett brev på posten på bebisarna, de vuxna drabbades dock inte. När de fick grön, vit, gul eller orange reagerade de inte alls.

Mina marsvin får dagligen vitkål, paprika & morötter (undantag och byte ibland med tex perislja, blomkål).

Hade två alpacor (kullbröder) för några år sedan och de kunde inte heller äta röd paprika utan att få munsvamp (den ena fick väldiga problem) och till dem testade vi flera gånger men varenda gång ko svampen, de andra färgerna klarade de utmärkt.

Jag ger därför endast röd paprika till mina vuxna hanar (eftersom det är den enda buren jag har där ingen reagerat på munsvamp). Jag har inte testat att ge röd paprika till de ungar jag behöll som reagerade på det som små.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

FeliciaS
0

1. Gul paprika är bäst, den innehåller mest c-vitamin :)
2. Jag tycker att broccoli, persilja, kål, gul paprika, persiljerot, rotselleri, palsternacka, andra kryddor t.ex. basilika och till viss del morot är bäst att ge ;) Det bästa är att ge en varierande kost och inte samma sak dag ut och dag in…
3. Man lämnar in den till SMF - Svenska marsvinsföreningen.

#6 Men ungar är ju känsligare, så det är ju inte så konstigt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[starlights]
0

1. Gul paprika innehåller mest c-vitamin, men jag tycker inte det spelar någon roll vilken färg man ger, då alla färgerna innehåller en mycket hög dos c-vitamin, är faktiskt inte alls mycket det skiljer mellan färgerna.
Jag brukar för det mesta ge grön, då den oftast är billigast.

2. Jag ger en bas på paprika och vitkål, och sen förre kommer det ibland att de får något annat som ex. persilja, grönkål eller blomkål.
Så det nyttigaste man kan ge marsvinen är paprika, persilja, grönkål, blomkål, vitkål.

3. Reg. ansökan för va?
Ungar eller uppfödar prefix?

FeliciaS
0

#8 Jo, det skiljer faktiskt ganska mycket per 100g… Grön innehåller minst c-vitamin.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[starlights]
0

#9 Enligt livsmedelsverket så innehåller grön 115mg/100g, röd 200mg/100g och gul 205mg/100g.
Så jätte stor skildnad är det inte.

Om man jämnför det med vitkål som bara har 36mg/100g och morötter som har 6mg/100g, som jag vet att många marsvin lever på och får i sig all c-vitamin genom det, så spelar det absolut ingen roll vilken färg man ger.

Pixelin
0

#6 Jag gav också röd paprika till mina 2 kullar som jag hade i år.

Så dom fick munsvamp (råkade skriva Nossvamp, sorry ;) )

Men jag trollade bort det med Pevaryl :)

idipidi
0

Nej, i sammanhanget spelar färgen på paprikan verkligen ingen roll. Mina marsvin får mestadels vitkål och morrötter. Dräktiga honor och ungar brukar jag se till att ha något extra till hemma också främst broccoli, persilja eller paprika. Grönkålnär detgå att få tag på. Alla marsvin får sånt lite då och då, men främst är det kål och morrötter som gäller här och det har gått utmärkt i flera år. Räknar man på dagsbehovet så är det inga stora mängder som behövs.

jagheterjennifer_
0

men vad är adressen till smf då ? :p

Abico
0
jagheterjennifer_
0

nämen asså, du veet :p som hemadressen. Post nummer och sånt ; D

Abico
0

smf har ingen adress direkt…
Då får du kolla på respektive lokalavdelning.

Hanna 

jagheterjennifer_
0

okej ; )

parsley
0

Googla på marsvinsföreningen så hittar du SMF riks hemsida. Där finns länkar till de olika lokalavdelningarna.

Googlar man på SMF så får man upp länkar till Svenska Missionsförbundet.