Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2962 ggr
Stormviskaren
0

Recept på kligröt

Någon som kan ge mig receptet på kligröt??

dib_skinny
1

Oops uppfödning skrev:

Hur gör jag kligröten till min lilla ballong?

Broccoli

Proviva

Vetekli

Vetegroddar

Nyponsoppa-pulver

Nu har jag inte mätt mängden. Man får ju ta så det blir lagom. Tror det kan vara typ så här:

Bryt av en broccolibit (typ ½ dl)

Häll i omskakad proviva (typ ½ dl)

Mixa det.

Blanda 2msk vetekli och

2 msk vetegroddar och

1 tsk nyponsoppapulver.

Rör runt allt tills en gröt.

dib_skinny
1

och sen - samma prson

Kligröt per marsvin:

1 tesked vetekli

1 tesked vetegroddar

(½ tsk nypon-soppa-pulver. Det har jag i för smak o c-vitaminets skull, men kan ju uteslutas)

Proviva eller fruktjouice

Blanda till lagom grötkänsla.

[Liinda]
1

Jag brukar bara ta lite vetekli och sen häva i vatten och röra om och blir det för rinnigt så häver jag bara i mer vetekli. Och sen hackar jag lite paprika och tomat och blandar i det i små bitar. :)

emelieryden
0

Mina marsvin får:

1-2tsk /marsvin

vetekli

havregryn

brännässlepulver

Blanda med vatten…

trocadero
1

funkar ju även lika bra med bara vatten och vetekli.. finns många marsvin som inte uppskattar att man har i olika "smaktillsattser".

emelieryden
0

#5 Ja man får ju testa sej fram. Tex att ha i lite olika c-vitaminrika grönsaker mm.

Men brännässlor och sånt använder man ju mest för att det är mycket vitaminer i, inte för smaken. :D

Abico
0

Jag blandar havregryn, vetekli och kruskakli med vatten eller solhavre. En gång i veckan har jag även i linfrön i det.

Hanna 

FeliciaS
0

Det är bara att blanda kli och vatten till lagom konsistens, inget recept behövs! ;)

Jag brukar ha 1/2 dl kli och 1/4 dl vatten per dag till 3 marsvin. Jag har i drygt 1/2 tsk solrosfrön i också, för mina marsvin kan gott gå upp i vikt (Sera har varit väldigt sjuk och har fått äta Critical Care samt får nu antibiotika sedan 10 dagar tillbaka varje dag)… Calypso har alltid varit liten och nu när han börjar bli lite äldre tycker jag att han kan få mer hull :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus