Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1348 ggr
martah
0

En bild på Stefan...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det gick inte att ta riktigt nära, men jag tror det syns ändå. Hans "utslag" sitter på nosen, runt munnen, runt ögat, på ena örat och nu har det börjat även på andra örat lite grann. Pevaryl hjälpte inte alls och idag har vi varit till veterinären och fått Ivomec + Bactrim i låg dos (det är en del små sår som är infekterade). De tror det är något slags kvalster.

Abico
0

Fy vad det ser ut :/ Ringorm är ju mer på pälsen, så jag förstpr inte vad det är som bara är på nos, öron och ögon. Jag skulle nog säga svamp om jag fick gissa.

Hanna 

idipidi
0

Jättebra att du fått ivomec. Det kan vara sellnick och att områdena med angrepp sen blivit svampangripna. Det är inte helt ovanligt. Örat är helt klart kraftigt svampangripet. Eventuellt skulle du försöka få ut imaverol också som är ett väldigt effektivt svamppreparat.

Blondi3
0

Bra att du kommit till vetrinär med honom coh fått behandling. Stackars liten, ser ut att göra ont. Hopas det blir bra med honom

martah
0

Men om det är sellnick eller något annat kvalster för den delen, borde då inte Bullen också bli smittad? Han verkar ju hur frisk som helst…

idipidi
0

Jo, det är han med all säkerhet. Däremot är det olika beroende på hur motståndskraftiga djuren är ifall det bryter ut eller inte. Men om du nu får en förbättring med ivomecet så måste dina andra marsvin också behandlas, annars kommer det bara tilbaks.

Oavsett så har du ju en kraftig svampinfektion på öronen. Inte sällan brukar delar av öronen faktiskt lossna om det gått så långt som det ser ut på bilden. Om det vore mitt djur skulle jag börja med att olja in alla skorviga delar, speciellt öronen. Låta det sitta en stund och sen gnugga bort all död hud med bomull och olja. Om pevaryl inte hjälper alls bör du använda något annat svamppreparat och smörja ett par gånger om dagen.

martah
0

Går det bra med vitt vaselin? Jag har ingen olja hemma…

Marsviin_
0

Usch..

idipidi
0

Nej, men vanlig matolja eller barnolja.

[ouioui]
0

Så bra att det har blivit bra, se bara upp med torrheten när han tvättar sig, kliar sig osv.

Kramar Sandra