Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1480 ggr
Mari
0

Färger på mina svin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stämmer verkligen färgerna jag har listat ut på mina grisar?

Denna dam kommer från uppfödare med reg.bevis så hon ska väl vara nonself brindle som de står. Men när jag söker på den färgen så kommer andra färger och mönster upp??

Mumindalens Maja

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Andra honan Chili Bean "Bönan"
Hennes mamma kommer ifrån Mumindalens också (pyrrah)

Hon måste ju så klart vara nonself golden/white (hon har ett vitt streck på nosen)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Sen har vi ena grabben Tabasco

Han tror jag är white goldenagouti kan de stämma?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Sen sista grabben Castello som jag tror är goldenagouti white

Hans färg är densamma som Tabasco har i ansiktet :)

Och ja! Jag vet att båda grabbarna är för mager, vi jobbar på det :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Stormviskaren
0

du har skrivit exakt rätt färger du :D men det är så att brindle kan se väldigt olika ut. här ska du få se på en abbesinier som är i färgen brindle. jag vet dock inte vf det är så.

Mari
0

#4 Ahh så alla är i golden/svart? Eller finns de brindlar med andra färger också?

De jag tänkt på mer är att Majsan är liksom avdelad, halva ansiktet svart andra golden, lika på rumpan och under magen, som ett luffarschak (ursäkta stavningen) Är de de som är meningen också?

Tror du hon har nån chans om man ställer ut henne för domare?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Stormviskaren
0

hon ser ju väldigt carmig ut. men hon kommer nog få för att vara för smal.. för dem vill ha mycket hull. (ofta lite för mycket) men hon skulle passat i petklass också. väldigt fin tjej ser charmig ut. :)

Mari
0

#6 Jag göder dom som fasen!

Med grabbarna gjorde jag ett misstag och hade flickorna i buren ovanför, de blev så stressade och bara sprang runt i flera veckor fast jag tagit bort honorna.. Nu har de äntligen lugnat ner sig så jag fodrar dom för fullt.

Majsan vet jag inte varför hon inte blir nå tjockare, hon var sådär när jag köpte henne (har bara haft henne i knappt ½år och hon är 2år nu) Men de får massor med mat.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Cavia
0

En annan variant av en brindle…american crested brindle.

Dragons Chanelle heter hon och ska göra utställningsdebut i Kallhäll på söndag Skrattande

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

dannebacken
0

Brindle är en av de allra svåraste varianterna att föda upp. Särskilt här i Sverige där det finns så få uppf av det och alltså väldigt litet avelsmaterial (var därför jag lade ner brindleaveln - jag var ensam i Sverige om att avla brindle då). Därför varierar teckningen väldigt. Ditt djur kan man säga är en "dålig" brindle (för stora enfärgade fält) ELLER en Tortoiseshell med för mycket brindling. Är bara att välja. Hon verkar dock ha riktigt bra glöd i det röda, något som inte är så vanligt tyvärr, men lite för ljus  för min smak. Visst skulle du kunna prova att ställa henne i rasklass, men när det gäller brindle är standarden väldigt luddigt formulerad. Där står att "för stora enfärgade fält" är diskvalificerande, men inget om hur stora de skall vara då, vilket gör att det är upp till varje domare att avgöra från gång till gång.

/Sandra SMF 391 Dannebackens fd brindleuppfödare

[sweetestperfection]
0

Lite utanför ämnet, men jag tycker att färgen på Castello är så fin! Letar, men hittar ingen uppfödare som föder upp såna. Eller har jag missat någon?

dannebacken
0

#10 Finns flera i Västra/Södra sverige. Transport kan ofta lösas vid utställningar. Tex All Stars, Polka Pigs, Lages, Jeronas. Kolla på www.svenskamarsvinsforeningen.se eller lokalavdelningarnas sidor för att hitta dem.

Mari
0

#8 Så fin :D

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

#9 Tack för ett bra och informerande svar :D

Du har ingen bild på hur en "korrekt" brindle ska se ut?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

idipidi
0

#13 De ska vara så mycket mixade som möjligt. Ju mer uppblandning av färgerna, desto bättre.

Din hona ser dessutom ut att ha några vita hår i pannan mellan fälten, va?

Mari
0

#14 Nej de är kamerablixten, har letat efter vita hårstrån på henne men hon har inte ett enda :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#1 Hon är inte nonself utan virvel (= inte renrasig)…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dannebacken
0

Det är visst ingen virvel, utan en nonself. Däremot skymtar en liten bit av ett virvelmarsvin fram också, men brindlen/tortioseshellen är iaf en vanlig släthårig. Ser inte en enda virvel på henne…

idipidi
0

Den i #1 är absolut en virvel, golden/white.

dannebacken
0

Sorry, jag som rörde ihop numren i nollan och ettan.

Mari
0

#17 Oj jag menade virvel :P Skrev visst fel :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[ouioui]
0

Hej!
Marsvinet längst upp, den som är både brun och svart, jag har en likadan bara att den är mer svart än brun, så om man byter ut det bruna på din mot det svarta på min och samma sak med ditt savrta och mitt bruna så är dem jätte lika, bara att dem inte har samma teckning!!

Kramar Sandra

Mari
0

#21 coolt :D Har du bild?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#7 Det är inte bara att de får mycket mat som avgör om de går upp i vikt eller inte. Det ska vara rätt sorts mat också, det är ännu viktigare, att den innehåller rätt mängd fett, kostfiber, protein osv. :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
0

#23 Jag har listat ut de tack :) startade en annan tråd om just magra marsvin för ett tag sedan och fick massor av hjälp. Tyvärr finns inte de fodersorter ni tipsade om hos någon djuraffär alls här, en kunde ta hem men de skulle kosta mkt pengar :/ Vet inte om jag har råd med det.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se