Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1393 ggr
Wiizy
0

Frågor om avel.

Jag funderar på att köpa en hona nu i sommar , och lära känna henne, sen när hn blir lite äldre, tänkte jag låna en hane och para henne och behålla en hona från kullen(Om det blir någon.)

Men jag undrar,

1.Hur gamla ska dom helst vara när man parar dom, 5 - 6 månader eller mera? Räcka ut tungan

2. Hur många kullar kan man ta på en hona/ och hur länge ska man vänta?

3. Och hur många ungar får marsvinen oftast?

Abico
0

1. Honan ska gärna vara över 10 månader och under 1 år, när hon är äldre än ett år kan hon dö vid förlossningen.

2. Jag tycker ju inte att man ska låta en hona få för många kullar, det tär något fruktansvärt på hennes kropp. Jag skulle säga 2 - 3 kullar, men sedan kan jag tänka mig att många uppfödare tar bra många mer.

3. Det varierar, allt från 1 unge till 5 stycken.

Hanna 

Annna
0

Har du något annat marsvin?
För du kan inte låta honan gå ensam tills det är dags att sättas med hane. Och sedan låta hon gå ensam tills hon får sin kull. Utan honan måste ha sällskap hela tiden av en hona, då hon inte går med hane.

Sen kommer då problem 2 var ska du göra av den andra honan när den ena går med hane?
För du kan ju inte l¨åta den sitta ensam i 5-6v!

Vad är målet med kullen?
När man tar en kull så tycker jag man ska vara väldigt noga med valet av föräldradjur, och inte bara para två marsvin som har okänd bakgrund.

Om man ska ta en kull och inte har någon erfarenhet så ska man (enligt min mening) absolut ha kontakt med en kunnig uppfödare som kan hjälpa en med råd och om något skulle gå illa med honan/ungarna.

En hona ska vara mellan 5-10 månader när hon sätts med hanen.
8 månader är en lagom ålder, tycker jag.
Jag tycker inte man ska sätta en hona som är mindre än 7 månader, om honan inte är väldigt stor och väger över 1kg.

Man kan i princip ta väldigt många kullar på en hona, men det ska man absolut inte göra då det är väldigt slit samt för honan!!!
Tycker på denna fråga att man ska fråga sig själv vad målet med kullen är. Har man inget (vettigt) mål, så ska man inte ta någon kull på sin hona!
Ska man ta mer än 1 kull på sin hona så får det inte gå för lång tid mellan kullarna, 6-10 månader mellan kullarna brukar vara lagom, då hinner honan återhämta sig väl.

Ett marsvin får vanligast 4 ungar, men allt mellan 1-8 kan förekomma.

Sandra-B
0

#0 För det första så måste du ha minst två marsvin!
De får inte gå ensamma eftersom de är flockdjur och inte mår bra själva.
Sen om du köper två (tre?) eller bara ett och lånar ett är ju upp till dig.

Vad är målet med kullen? Hr du tillräcklig erfarenhet av marsvin för att ta en kull?

Du borde kontaka en seriös uppfödare som kan hjälpa dig med allts som kan hända, för det är långt ifrån riskfritt att para sin hona!

Kommer din hona från en uppfödare eller har hon iaf känd bakgrund?

Jag tycker att det är oerhört viktigt att man vet vad det är man avlar på och inte bara sätter ihop två djur helt slumpartat.

För att svara på dina frågor:

1. Det är lagom att sätta sätta dem med hane när de är ca 8 månader. Enligt svenska marsvinsföreningen får en hona inte vara yngre än 7 månader när hon får sin första kull.

Men man måste alltid titta på honan, se hur hennes kondition är. En hona bör inte väga under 700-800 gram när hon sätts med hane. Hon bör heller inte vara för stor.

2. En hona ska inte ha mer än 3 kullar per 12-månadersperiod och hon bör inte hållas i avel längre än till hon är 3 år.
Jag tycker att 6-8 månader mellan kullarn aär lagom men återigen så måste man titta på den individuella honans kondition. Personligen tycker jag helle rinte att man ska ta mer än 3-4 kullar per hona. 

3. En hona får normalt 1-6 ungar (genomsnitt 4) efter ca 70 dygns dräktighet. Ungarna väger ofta mellan 80-110 gram (kan variera kraftigt) och är helt utvecklade vid födseln.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Annna
0

#1 Gärna över 10mån?Förvånad
Om inte honan blir parad på något av de första brunsten, så kommer hon att vara över den recomenderade ålderna när ungarna födds.
Visst kan födslen gå bra, men riskerna ökar ju äldre honan är när hon får sin första kull.

Abico
0

#4 - Oj, skrev jag 10 månader XD Jag menade inte tio, jag tänker på för mycket annan skit när jag sitter här tror jag ^^'

Hanna 

paronskrutten
0

Min Curry blev tjuvparad vid 4 månaders ålder, och hon klarade det galant både födseln och att uppfostra ungarna. Ungarna blev i bra storlek och både ungarna och Curry mår bra idag.

Curry var ganska liten när hon blev parad och även samma dag som födseln var var hon inte alls stor, såg ut som om hon var lite tjockare bara.

Helena

Sandra-B
0

#6 Vad vill du ha sagt med det? Att man ska para dem så unga?
Och hur 17 kan en 4månadershona bli tjuvparad?

Jag vet en hona som fick sin första kull vid 5-års ålder (tjuvparning eftersom djuraffären sa att den nya burkompisen var en hona men visade sig vara hane), det gick också jättebra, stora fina ungar som honan sköter jättebra, men det är ju absolut inget jag skulle skriva i en tråd där någon vill ha svar på frågor om aven (förutom nu eftersom du skrev om en som blev parad vid 4m).

Menar, bara för att det kan gå bra är det ju inget att rekomendera……

**SMF 237 Sweet Dream's 

Annna
0

#7 Skulle också vilja veta det!

Wiizy
0

TILL ALLA: HONAN JAG KOMMER KÖPA KOMMER VARA FRÅN EN UPPFÖDARE!!

#2 Ja jag har 2 marsvin sedan innan å hon ska gå där så länge.
Nej jag har ju 2 redan så jag sätter in den nya (om de funkar) så dom får gå tsm tills jag ska para ungen sen sätts dom ihop igen..
Jag tänkte börja avla;D  jag snackar med olika uppfödare hela tiden så det är lätt å ordna :)

#3 För det första har jag redan 2 marsvin. ^^
1 Okej tack, exakt vad jag tänkte på. Iaf runt 7 - 10! ;D
2. Jag funderar starkt på att låa varje hona få EN kull å vänta iaf. 6 mån innan nästa kull.
3.Okej ^^

Tack för svaren!

Sandra-B
0

#9 Ok, vad bra, då har du ju erfarenheter och hjälp runt omkring dig.

Vad är det för ras du ska börja föda upp då?

**SMF 237 Sweet Dream's 

paronskrutten
0

Jag sa bara att det kan gå utmärkt. PM:a mig om ni vill veta nåt

Helena

Wiizy
0

#10. Hoppas på nonself eller self (Har self nu.) vill helst kunna få massa dalmatiner ungar(nonself) är kära i sånaSkrattande

Sandra-B
0

#12 Vilken fär är det då, svart?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Samaraz
0

Du har ju fått svar på dina frågor så jag tänkte bara vara lite negativ, sorry ; ) MEN det jag upplevt när jag började med avel på marsvin var problemet med att inte få ungarna sålda. Man ska nog vara beredd att behålla alla ungar som föds och det kan ju bli liiite jobbigt om man inte alls planerat för det.

Bara nåt att tänka på som jag önskar att jag funderat på mkt mera innan jag började.

Annars tycker jag det låter jätte braoch att du har koll på läget : )

Lycka till!

Chippers
0

#14 Ja, precis. Har själv kvar fyra marsvin som jag aldrig fått sålda. Så de får vara här tills någon vill ha de. Men man måste ha mycket plats om man ska avla. :-)

Wiizy
0

#14 Har lite kontakter å jag lär behålla en eller två iallafall så det är jag beredd på! Skrattande

jojo96
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Om du ska avla dalmatiner måste du ju ha en dalmatinerhane…kan vara svårt att få tag på eftersom det inte finns så många uppfödare av just den varianten…bara ett litet tipps så där ;)

Här är min mammas dalmatiner, den enda vi ha kvar nu efter att mamma slutade att avla just dalmatiner…

Achatina
0

Alltså är det inte från 6-10 månader som de ska bli parade första gången?! o.O 10 månader som minst och 1år som älst innan första parningen är lite väl gammalt kanske …. o.O

Annna
0

#18 Jo, det är mellan 6-10 månader som honan ska bli parad första gången.

Wiizy
0

#17 Hehe jo jag letar redan efter en ^^, svåårt som sjutton :P

Wiizy
0

hmm jag tänkte på en ny sak..

Hur fort får man hålla på med dom ? Om jag är med när dom föds t.ex…? kan jag hålla på första dygnet?
är det stressigt om jag fotograferar samtidigt hon föder/ungarna när dom e små/diar?

2. Hur gamla ska dom vara när dom säljs?
Hur mycket ska dom väga?

3. Vilka f'rger behövs för att man ska få fram dalmatiner ?

[starlights]
0

Hålla på och hålla på… det beror ju på vad man menar med det…
Att ta ut och "gosa" och sitta med dem i knät ska man ju absolut inte göra de första veckorna.
Men att ta ut ungarna och kolla igenom så de ser hela och friska ut och väga dem är ju något man absolut ska göra. Kanske det du menade?

Om det blir stressigt om du fotograferar när honan föder/ ungarna diar, beror ju på hur lätt stressad din hona är.
Här hemma brukar jag fota både när honan föder/fött och även en bild på ungarnar redan första dagen.

Sen ska man inte hålla på så mycket med ungarna de första veckorna mer än att man tar ut och kollar igenom och väger de ca. 1-2 gånger om dagen. Kanske även att man tar något foto på dem.

Ungarna ska vara enligt lag minst 4 veckor när de säljs.
Men själv så säljer jag inte ungarna innan de är 5-6 veckor och väger minst 300g.

För att få dalmatiner behöver du en dalmatiner och en self i samma färg att para med.

Wiizy
0

#22 Okej :-) Typ det jag tänkte… :P MEn hur kan man få marsvinen så tama i början om man inte kan kela med dom m.m ? :O

Alltså en svart self och en svart damlatiner nonself ? ;)
Tack…

paronskrutten
0

Jag kelade med mina, tillsammans med mamman redan andra levnadsdagen och dom är dom gulligaste grisar som finns, men man ska ju inte hålla på att bolla med dom.

Helena

aliciia
0

jag säger bara ta inte för många marsvin, läste om ett marsvin som hade fått ta 23kullar och hon var 13 månader !!!

Cavia
0

#25..vaddå 23 kullar och 13 månader??? Det är ju fullständigt "tekniskt" omöjligt! En hona kan få max 5 kullar per år, om man håller henne med hane hela tiden och hon går dräktig i 10 veckor varje gång…

23 st UNGAR kan hon ju ha fått däremot….

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

aliciia
0

så kanske de va , de va helt sjukt iallafall så att..

Wiizy
0

*ler*

Chippers
0

Hmm? Vänta i veckor innan man kan hålla på med ungarna? Det tycker jag absolut inte. Visst, jag brukar låta dom vara ifred dom första dagarna, bara ta upp och kolla att dom mår bra, väga dom osv sen lägga tillbaka dom. Sen tar jag upp dom korta stunder varje dag när de är kanske någon vecka eller så och har de i knäet och kelar med dom en stund, men jag brukar även ha mamman uppe eller något av syskonen. Att vänta några veckor, alltså 2-3 veckor eller mer.. då skulle iaf mina ungar bli otroligt skygga. Jag tar upp mina ungar dagligen - men börjar kela med dom och hantera dom efter ett par dar/någon vecka. Men dock bara korta stunder vaje gång! Dom måste ju även vara med sin mamma väldigt mycket för att dia.

[ouioui]
0

Honan ska vara mellan 5-8månader, väntar man längre har bäckenbenet vuxit ihop och mamman riskerar att dö vid fölossningen, man ska helst vänta minst 3 månader efter varje dräktighet, så 2 kullar om året som max är lagom, det kommer mellan 3-4 ungar, men kan även komma fler..

Lycka tillGlad

Kramar Sandra

Sandra-B
0

**"Honan ska vara mellan 5-8 månader", för vad menar du?

**SMF 237 Sweet Dream's 

[starlights]
0

#30 Bäckenbenet växer absolut inte ihop (det är bara en myt), det kan jag lova dig, för då hade honan inte kunnat få ut ungarna.

Det som däremot händer när honan är runt året, det är att bäckenbenet blir mindre elastiskt. Därför kan en gammal hona ha väldigt svårt med att få ut ungarna, då bäckenbenet inte delar sig lika bra som på en ung hona.

Wiizy
0

o_O