Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1155 ggr
[ouioui]
0

Någon hane till utlåning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag vet att jag har skrivit här en gång innan om den här saken men nu har jag även bild=)
Men för er som inte vet frågan, här är den:  Jag har en marsvins hona som jag skulle vilja para efter årskiftet, mellan januari och mars, då hon är mellan 6 och 8månader (eftersom hon blir 5månader i slutet av december). Hon heter Apple, är jätte mysig, snäll och helt underbar, vi bor några mil utanför Halmstad och skulle vilja låna en hane som inte bor alltför långt borta, Apple är släthårig, så jag skulle gärna vilja para henne med en oxå…Ni kan höra av er på den här tråden eller maila mig på rosa-flickan@hotmail.com 
Undrar ni något eller så så hör oxå gärna av er!

Kramar Sandra

[ouioui]
0

Jo, glömde säga, det är inte helt viktigt att det blir just en släthårig, heh Skrattande

Kramar Sandra

vidar_valkyria
0

Har golden hanar här hemma finns i skåne

dannebacken
0

Har två och trefärgade hanar, finns i Västergötland, men transport kan kanske lösas vid någon utställning. Är du intresserad av flerfärgade så kan du kolla på min sida (inte riktigt uppdaterad, men de flesta har jag bild på) och sedan maila om du hittar någon intressant.

http://hem.passagen.se/dannebacken

Adorabelle
0

Jag har teddy hanar i skåne ^^ :p

[ouioui]
0

#2 och #4---->>Skåne är tyvärr för långt bort om man inte kan mötas i Halmstad eller åtminstånde närmare, bor några mil från Halmstad åt andra hållet än Skåne…

Kramar Sandra

[ouioui]
0

#2 och #4--->>Glömde fråga, vart i Skåne bor ni förresten, men vi får väl kanske mötas lite närmare??

Kramar Sandra

vidar_valkyria
0

bor utanför hörby

[starlights]
0

#6 Har du bara ett marsvin?
Har du läst på om avel/ungar? För då borde du veta att en hona som är dräktig inte mår alls bra av att sitta ensam, risken för toxicos ökar då!

Innan man skaffar djur, så måste man läsa på om hur de ska leva och ha det för att må som bäst.
Verkar inte som du gjort det, då du i sådana fall hade vetat om att marsvin ska bo tillsammans med artfrände.

FeliciaS
0

#1 Det är lättast att sälja dem om de är renrasiga, bara så att du vet. Så en släthårig vore att rekommendera :) Är din hona nonself?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[starlights]
0

#9 Hennes marsvin är inte rastypiskt utan är nog en blandning av lite allt möjligt, så det spelar förmodligen inte någon roll med vad hon parar.

Men himla söt är den=)

FeliciaS
0

#10 Jo men ändå.. Det är ju lättare att sälja om man skriver 50% self eller 50% crested än om det står bara virvelmarsvin :)

Mvh Felicia

[starlights]
0

#11 Så tycker inte jag det är=/
Då inga uppfödare eller rasklas utställare kommer vilja köpa dem. Utan de som kommer köpa dem är ju förmodligen de som ska ha till kel eller petklass utställning, och de tycker oftast att det är roligare med häftiga färger och virvlar än ett helt vanligt släthår.

[ouioui]
0

Xtanlover---->>ja, hon är en non-self…

starlights---->>Nej, hon är inte ensam, jag har henne tillsammans med en kanin, jag skulle inet vilja ha ett marsvin själv eftersom dem är flokdjur och känner sig tryggare med att ha en kompis och så…

#7---->>Okej, hur gammal är hanen?

[starlights]
0

#13 En kanin är absolut inte en artfrände och en kanin tillgodoser inte det flock behov ett marsvin behöver.
En kanin kan dessutom göra stor skada på marsvinet! Man ska aldrig ha kanin och marsvin tillsammans.

Dessutom så är det lag på att marsvin ska bo med artfrände, dvs. ett annat marsvin.

Om jag vore du så hade jag tagit och köpt ett marsvin till ditt nuvarande så det får sällskap=)

Men sen när du då parar din hona, så måste du se till så att den andra honan får gå med ett annat marsvin under den tiden som din nuvarande hona går med hane.

Du måste läsa på om dräktighet/avel/ungar, så du vet vilka risker en parning medför. Det händer nämnligen rättså ofta att det blir komplikationer i samband med marsvinsdräktigheter.

[ouioui]
0

#14Jag har haft kanin och marsvin tillsammans förut och det gick jätte bra och det gör det nu med, men skulle det vara så att kaninen är / blir elak mot marsvinet omplacerar jag någon av dem eller skaffar separata burar eller något, för jag skulle inte någonsin ge med sig på att mitt älskade marsvin blir skadad, samma sak skulle det vara om min älskade kanin skulle bli skadad på något sätt, och jag kanske ändå sak behålla en unge från hennes kull…

[starlights]
0

#15 Ja, det är säkert "jätte skoj" att ha marsvin och kanin ihop, fram tills den dagen kaninen sparkar marsvinet i magen och marsvinet dör pga. inre blödningar.
Fattar inte varför man vill chansa=( För det händer allt för ofta att kaniner gör illa marsvin.

Tänk då om hon har ungar i magen dessutom…. rysser bara på tanken!

Men men, det är ju upp till var och en om man vill vara en lagbrytare. Men jag tycker ju att man i alla fall borde ha sina djur bästa i intresse…. men tydligen inte=/

[ouioui]
0

#16 Bara så du vet, så du lugnar ner dig lite, jag kommer att skaffa en till bur som hon kommer att vara i av flera anledningar och en av dem är att när hon väntar ungar och han ungarna så vill jag att dem ska var separata från min kanin, en annan är att jag vil ha en bur där hon kan leka i eller hur man nu ska säga för att du inte ska missförstå och vem vet jag kanske låter henne bo i den buren!!!! Min kanin är väldigt lugn av sig, och hon blev ännu lugnare nu när marsvinet kom, hade jag insett att det hade varit nån fara mellan dem hade jag knappast låta dem vara i samma bur om jag inte var där och överbevakade allt!

strangegirls
0

#17: Det starlights bland annat menar (antar jag) är ju att man ska har marsvin med andra marsvin, det är lag på det, en kanin är ju en helt annan ras och de pratar inte samma "språk".

strangegirls
0

Ja och så som du har det nu (ett marsvin och en kanin) är inte bra, man ska ha marsvin med andra marsvin.

[starlights]
0

#17 Jag vet inget om hur kaniner trivs med marsvin, men marsvin trivs absolut inte ihop med kanin.
Hur är ditt marsvin då? Är det lugnt och harmoniskt och tivs i sin bur?

Marsvin ska inte sitta ensamma, de mår lika dåligt av det som att bo ihop med en kanin.
En dräktig hona dessutom! Risken för att den ska toxa är väldigt hög.

Marsvin behöver en artfrände, för att få ett socialt och berikat liv. De mår helt enkelt inte bra om de inte får någon kontakt med andra marsvin.

[starlights]
0

#18 Precis, de mår inte bra av det alls.

Sandra-B
0

Precis! Fy sjutton för alla de som har marsvin ensamma, om det inte finns särskilda skäl (eller med kanin) det är bara så fruktansvärt själviskt och dessutom ett brott mot Djurskyddslagen!

Marsvin ska hållas med marsvin och kanin med kanin, inte marsvin med kanin.
Förutom att det finns en oerhörd stor risk att kaninen skadar marsvinet (de kan vara bästa vänner i flera månader/år och rätt vad det är så blir kaninen irriterad på marsvinet, sparkar till och marsvinet blir allvarligt skadat) så pratar inte marsvin och kanin samma språk så de förstår inte varandra och utöver det kan kaniner även vara bärare av en luftvägsbakterie (Bordetella Bronchiseptica) som hos marsvin (speciellt om de får nersatt imunförsvar) kan leda till döden.

Sen måste man se till att man har kunskaper om avel (dräktighet, förlossning, ungar osv) innan man parar sin hona. Tyvärr innebär det stora risker när man parar sin hona, i värsta fall så dör hon.
Ensamhet är en av orsakerna som kan framkalla toxicos därför är det oerhört viktigt att man har sällskap åt sin dräktiga hona.

Vet du någonting om din honas stam? Om hon bär på eventuellt ärftliga sjukdomar, om hennes föräldrar och deras föräldrar har/ har haft långa friska liv?
Vad har din hona för speciella egenskaper som gör att du väljer att avla på henne, mer än att hon är din älskling?

Det verkar, enligt mig och flera andra, absolut inte som att du har de kunskaper som krävs för att para sin hona.

Som uppfödare är man även ansvarig för ungarna som föds, har men seriösa hem till dem eller är man beredd på att behålla alla ungarna eller hur tänker man lösa det? Djuraffär? Som flera redan sagt så är det svårt att få sät blandraser, speciellt helt släthåriga.
Som uppfödare har man ett ansvar att finnas för sina köpare, man måste ställa upp om/när köparna hör av sig och är oroliga om marsvinen. Har du den kunskapen om marsvin generellt för att kunna det?

Jag hoppas verkligen att du tänker över detta igen och istället för att para din hona väljer att köpa en kompis (marsvinskompis!) till henne. Visa att du vill göra det bästa för ditt marsvin innan du börjar föda upp marsvin!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[starlights]
0

#22 Kunde inte ha sagt det mycket bättre själv=)

Emmelie
0

Om du nu är så säker på att marsvin inte trivs ihop med kanin så skall du ta och pallra dig hit så lovar jag dig att jag skall motbevisa dig. Jag har två stycken marsvin som fullkomligt avgudar min kanin. På sommrarna så får de alltid vara ihop i en stor gräsbur. Man ser då i princip aldrig marsvinen i ett hörn och kaninen i ett. Mina marsvin följer min kanin blint och lämnar inte hennes sida. Kaninen skuttandes först och sedan marsvinen gåendes efter! De går även bra med vår kanin hane, honom följer de inte lika blint men de håller sig fortfarande i närheten utav, Jag har ALDRIG under de fyra år vi haft marsvinen sett att ngn av våra två kaniner gjort något mot marsvinen, tvärt om. De har sökt sällskap utav varandra och dragit nytta av att sitta i samma utebur. Jag kan inte säga att jag rekomenderar att släppa ihop kanin och marsvin för jag har varit med om att kaniner KAN vara aggressiva mot marsvinen och VICE VERSA! Men jag blir sur när ngn bara tar för GIVET att det är på ett visst sätt och inte tar åt sig. Det är inte rätt att bara ha ett marsvin med kanin men jag ser INGET PROBLEM med att låta dem vara vänner om det nu fungerar? Elller är det?

MVH
EMMELIE

strangegirls
0

#24 Fast då är det ju TVÅ marsvin och inte ett ensamt som inte har någon att prata marsvinsspråk med.

[starlights]
0

#24 Bara för att marsvinen springer efter din kanin betyder det absolut inte att de tycker om den.
Marsvin har i sin natur att om något i närheten flyr/springer så flyr/springer marsvinen också.

Bara för att de går efter en kanin så ser jag inte att de skulle tycka om dem=/ Vad gör de mer då som visar att de tycker om kaninen? Pratar med den, tvättar den och ligger brevid och gosar, äter tillsammans? För detta är sådana saker som marsvin i flock jätte ofta gör tillsammans.

Och bara för att det inte har hänt en olycka än, så betyder inte det iheller att de är vänner.

Hur svårt är det att fatta, marsvin och kaniner är två helt skilda arter. De har inte samma språk, inte samma näringsbehov, lever inte på samma sätt osv.
Varför tvinga ihop två skilda arter? Jo, för att vi människor tycker det är "skoj" och det främjar oss!
Säg gärna varför du satt ihop dina marsvin med kanin, vad du ser det ger för positiva effekter hos marsvinen, som gör att de inte skulle leva lika bra ensamma med andra marsvin.

[starlights]
0

#24 Om du nu varit med om att kaniner har varit elaka mot marsvin, varför chansa då?
Det främjar ju inte marsvinen i alla fall, känns liksom rättså onödigt att utsätta dem för risker som man kan undvika!

Som sagt ge mig EN god anledning till varför marsvin och kaniner ska bo ihop!

Tezza
0

Låter underligt om två skilda arter inte kan trivas i hop. Katter och hundar trivs ofta väldigt bra i hop. Har själv 3 hundar och 3 katter och de har stort utbyte av varandra, både gosar, leker och sover med varandra. Är det skillnad då på kanin och marsvin? Vet att det ofta förekommer att kanin och marsvin has i hop och att de trivs med varandra, många sajter rekommenderar det dessutom. Ofta har man då en honkanin med ett hanmarsvin för de ska matcha varandra bäst. Hade själv marsvin tidigare och de trivas väldigt bra i hop med våran hund, låg och sov med varandra så fort de fick chansen.

Självklart så ska marsvin ha andra marsvinskompisar, men för de så tror jag marsvin även har stort utbyte av andra arter!

paronskrutten
0

#28, som sagt kan kaniner ha en luftburen lungsjukdom, så om man vill att sitt marsvin ska dö, så visst.

Till trådskaparen: Det är VIKTIGT att hon har MINST ett annat marsvin i buren, det finns MASSOR med skäl varför.

Helena

feeties
0

#24Jag har också kanin och marsvin till sammans och de trivs jätte bra, det har bott med varandra i snart 3 år utan bråk eller något, jag anser att de som säger att marsvin och kanin inte bör vara tillsammans har aldrig testat det, de har väl läst / hört någonstanns eller av någon att det inte är bra p.g.a det ena och det andra men det funkar ju bra och ouioui sa ju att hon skulle behålla en unge från kullen så det blir ju inte ett ensamt marsvin med en kanin, alla har olika åsikter om allt men det betyder inte att det ska bli en stor disskusion som tar plats i en tråd om att hon vill hitta en hane att låna inte att ha ett samtal här med massa andra som tycker si och så, för vissa marsvin och kaniner kanske det funkar bättre att vara tillsammans än andra men det ska ju inte tas upp här, då kan man ju lika gärna skapa en egen tråd om hur kaniner och marsvin bor ihop!

Lycka till med letandet

[starlights]
0

#28 Men en katt och en hund lever inte på en yta som är ca. 100x50cm iheller, eller? Utan de har mycket större möjlighet att kunna gå ifrån varandra om de känner sig ex. trängda eller liknande.

Nämn någon seriös marsvinsuppfödare som tycker att man ska ha marsvin och kanin ihop. De flesta uppfödare säljer inte ens till sådana personer som ska ha på det viset.
Du kan ju också visa vilka sajter du menar!

Jag har ingen erfarenhet utav hur det är med katt och hund tillsammans, men jag har av marsvin och kanin tillsammans.

Många här verkar inte fatta att marsvin, kaniner, katter, hundar är helt olika arter, dvs. de har inte samma betende, behov och levnadssätt. Vissa djur som då hund och katt kanske trivs ihop, men bara för att de gör det så behöver inte alla djurarter göra det!

Sandra-B
0

Menar du att du har ett marsvinoch en kanin tillsammans?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[starlights]
0

#30 Nämn då EN sak då som främjar marsvinet när det bor ihop med kanin, om det nu är så bra!
Det måste ju verkligen vara något jätte bra, med tanke på att man vill riskera både att marsvinet bli ihjäl sparkat och dör pga. bakterier från kaninen=/

Och som sagt bara för att marsvinet och kaninen inte bråkat än, betyder det absolut inte att de trivs tillsammans.

[ouioui]
0

#30Tack, jag har oxå haft marsvin med kanin flera år ihop men sen blev dem så pass gamla och dog, det var för några år sedan och nu har jag kanin och marsvin igen och det funkar precis lika bra, och jag håller med dig om att om ni skulle vilja disskutera att vissa anser att det är bra-och andra dåligt att ha marsvin och kanin ihop, så skapa en egen tråd!

Jag skapade den här tråden till för att hitta en hane jag skulle kunna låna till att para mitt marsvin i februari-mars inte till att vissa skulle disskutera hur jag har levnaden med mitt marsvin och kanin, jag ska inte behöva starta upp nya trådar  för att få reda på om jag kan hitta en hane här eller inte, så sluta direkt, det är bara barnsligt och omoget att hålla på så och jag  är inte skylldig någon av er en förklaring till vf jag har det som jag har det och hur jag tänker lösa det så lämna ämnet eller skapa upp det någon annanstanns!!!       Ser ni inte vad ni gör, det har blivit skrivet här ca 30 medelanden här och de flesta är inte om att dem har en hane som de skulle kunna tänka sig låna ut till mig utan hur mitt förhållande är mellan marsvin och kanin, lämna det!!!

Kramar Sandra

[starlights]
0

#34 Okej, så nu får vi inte upplysa dig om att du gör lagbrott?
Och hur du ska göra för att ditt marsvin ska ha det bättre… verkar absolut inte vidare seriöst=/

Jag trodde du var intresserad av att lära dig om marsvin, då du uppenbarligen inte läst på tillräckligt innan du skaffade ditt marsvin.

Hoppas verkligen att du (för din honan skull) tar och läser på mycket om dräktighet/avel/ungar, om du bestämmer dig för att avla på din hona. För annars är det nästan dömt till att misslyckas=(

paronskrutten
0

trådskaparen: jag hoppas att du är medveten om att i mina ögon är du en djurplågare utan vett i skallen.

Helena

[starlights]
0

#36 Precis, verkligen inte seriöst.

CamillaS
0

ouioui och ni andra som tycker marsvin och kaniner ska vara ihop: jag förstår inte att ni inte tar emot det dom försöker säga er. När det gäller marsvin och kanin. t.ex att marsvinen kan inte bara skadas, dom kan dessutom bli riktigt sjuka p.g.a den här luftvägsbakterien! visst dom har inte blivit sjuka ÄN! men om dom skulle bli det då, vad gör ni då? ändrar uppfattning kanske? ne helt onödigt att ta den risken! låt era marsvin få vara med andra marsvin! :)

vidar_valkyria
0

Nja mina hanar behåller jag nog hemma i såfall vill inte ha dem med kaniner……

FeliciaS
0

Obs! Nu har tråden bytt ämne helt! Sluta diskutera annat än om det finns någon hane till utlåning nu!! -.-' Håll er till ämnet allihopa! Jag håller med om att det är 100% FEL att hålla marsvin + kanin ihop men det var inte det som frågan gällde. Nu låser jag tråden.

Mvh Felicia

Inlägget är låst för nya kommentarer