Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: köpeslånessäljesomplaceras
Läst 835 ggr
Madeleinez
0

Marsvinshona sökes till avel

Jag söker en marsvinshona till avel. Ras/färg är ni välkommna att föreslå vad ni har. Jag söker ej skinny eller baldwin. Hon ska finnas/kunna tas till stockholm. Lägg gärna in bild på om ni har någon avelshona till salu. :) Tack!

Arinah
4

Undrar lite vad du menar med en avelshona? Alla honor är potentiella avelshonor om de är över 7-8 månader, har bra vikt och är i god form. De bör heller inte vara äldre än kanske 1½, då äldre honor ibland lägger på sig för mycket hull, vilket kan ge komplikationer.  Sen kan jag tycka att det är bra om man har stamtavla och kännedom om bakgrund, ex är förfäderna friska och har bra temperament så inget tokigt ärvs vidare.  Många som vill ta en kull brukar dessutom ha en ide vilken ras ungarna skall ha, eller nån speciell färg eller ett utseende som tilltalar om ras är oviktigt.

När jag själv avgör om en unge är lämplig till framtida avel tittar jag främst efter egenskaper som kan vara bra att föra vidare till nästa generation när det gäller min variant. Då är målet att kullen blir så vältecknad som möjligt och ligger så nära rasstandarden som det bara går utseendemässigt. Det är ett ständigt förbättringsarbete när det gäller kvaliten på färg, teckning, typ, ögon,öron etc

Så för min del är en avelshona något väldigt specifierat,  där endast ett fåtal uppfyller det jag önskar. De andra är det absolut inget fel på, de är fina och bäst på sina egna sett. Men för mig är de inte avelshonor.

[Wijnja]
0

I framtiden ska man börja färgavla

Madeleinez
1

Arinah Jag har sökt i månader efter en self eller american eller eng crested i cream/buff cali black hona men ingen verkar ha det. Sen tig jag ned kraven till endast cream/buff self, abby eller eng eller am crested. Så jo jag har sökt väldigt specifika färger/raser men ingen har det jag söker. Då jag har & kan få låna flera hanar i olika raser och färger så vill jag gärna att säljare kommer med förslag på ras & färg så jag kan se om jag har/har tillgång till något passande. :) Så det är därför jag nästan gett upp nu och vill se vad folk har att erbjuda.:)

[Wijnja]
0

Har eng crested hon ska inte gå i avel hon har gjort sitt

Madeleinez
0

Tack Wijnja. Jag tog över en Am crested i förrgår som också är till bara sällskap. Men jag söker bara avelsmarsvin nu. :)

[Wijnja]
0

Har du kollat på marsvinsföreningen hemsida

Madeleinez
0

Ja men det finns bara ungar/gammlingar som inte ska ha fler kullar. Jag vill ha en som kan gå i avel nu. :)

[Wijnja]
0

Finns visst hönor som går i avel har sett fler hönor som man kan ha i avel

Madeleinez
0

Har du?? Vilka uppfödare? Jag har letat mig galen!! Problemet är dock att dom måste finnas/kunna tas till sthlm. :/

[Wijnja]
0

Dem flesta tar med sina djur på utställningarna dem som säljs vidare

[Wijnja]
0

Köpte två hönor i nov av en uppfödare

[Wijnja]
0

Kolla på svenskmarsvinsföreningen uppfödare

Madeleinez
0

Vet du någon uppfödare? Jag har letat men inte hittat. :/