Hjälp, något är fel!
Upptäckte precis när jag hade mina två pojkar ute att det äldsta marsvinet (Charm, satin crested, 3 år) uppträdde konstigt.
Annars när jag har dem ute springandes på golvet brukar han alltid springa runt och kolla sig omkring, men nu så satte han sig på sidan.
Är det något som han aldrig gör när han är ute, (han är för rastlös) så är det att lägga sig ner. Han är alltid på alerten. Men när jag satte honom i sängen så la han sig ner på sidan direkt. Och när jag skulle klappa på honom så la han sig rakt och blundade medan jag klappade honom. (vilket mest såg ut som om han njöt)
När han går så går han normalt, han haltar inte eller så. Men så fort han stannar så sätter eller lägger han sig ner på högra benet.
Är det någon som har en aning om vad detta kan vara, och vad jag kan göra?
Är verkligen orolig, mina marsvin är mina bebisar och blir nästan hysterisk så fort något är på tok. (Lite hönsmammig)
Det låter som att han skulle kunna ha ont… det kan vara OD:
http://www.marsvin.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=39a4876a-184a-4c67-af52-5f93ae1da727
Men om det gått så långt så att de har riktigt ont pga OD, så brukar de hoppa som en kanin, inte gå/springa normalt….
Du borde ta och klippa klorna på ditt marsvin. De klorna är alldeles för långa.
Om jag vore i din sits skulle jag låta röntga honom hos veterinär. Även om det här skulle bli bra så kan det vara så att han har börjat utveckla OD. Symptomen kan komma och gå…

Det är en gammal bild. Från i sommras. Klippte faktiskt klorna så sent som för 1 ½ timme sedan. 
Ska genast läsa länken som du skrev.

Är det bara satiner som kan drabbas av OD?

Okej, ska prata med mamma så fort hon kommer hem ifrån jobbet. Sen ska jag försöka få tid hos veterinären. När jag kommer till veterinären, är det då röntga honom som jag är ute efter? Är det enda sättet att se om han har OD? Om han har OD, finns det något jag kan göra då? Alltså någon särskild kost eller så?
Är det OD så går det bara att se på röntgen, då det är sklettet som kalkats ur.
Du kan ju säga det till vet. också, då han/hon förmodligen inte vet vad OD är.
Har han OD, så finns det tyvärr inget att göra. Utan han måste avlivas för att slippa lidandet.
#4 Nej, det är det inte, men hos satiner är det en rasbunden sjukdom.

#7 Okej, för jag reagerade lite på "så brukar de hoppa som en kanin, inte gå/springa normalt…." - Låter lite som mitt teddymarsvin Nikita gör..
#8 Men var inte hon sned i ryggen sa du?
Hoppas det går bra med Charm!!!

Ja det hoppas jag med! När jag tog upp honom igen, så var han nästan som vanligt..gick runt utan några tecken på att ha ont, eller vara trött i ena sidan.

#9 Ser ut så.. eller mer där bak..
#11 Studera hans gång noga och titta efter tecken på stelhet eller onormal gång. Man kan känna på framtänderna också. ett frisk marsvin har glatta tänder medan lite skrovliga tänder kan tyda på OD. Likaså är det vanligt att marsvin med OD ligger med ett ben upp i luften när de sover, de liksom avlastar benen när de ligger ner.
Jag skulle som sagt försöka få honom röntgad, oavsett om han nu blivit bättre eller inte.
Nä vad trist =(
Kolla också honom i buren. Ligger han hellre ner mest hela tiden, går han endast när han är törstig etc. Och som skrivet ovan avlastar han benen när han ligger?
Hoppas att allt löser sig!
Hanna
Hur är det med honom?

Jag kollade hans tänder och de såg och kändes glatta. Verkade inte alls skrovliga.
Han verkar bättre, går normalt och slänger sig inte på sidan som han gjorde innan. Däremot har jag sett att han någon enstaka gång har legat med ena benet uppe i luften. Och han brukar ligga stilla i buren och bara komma springande när det är dags för mat eller om han vill gå o gömma sig i hö:et. Men så har han alltid gjort så länge jag haft honom.
Hoppas det går bra med honom!

Jag glömde ju att skriva hur det gick!
Jag var hos veterinären med honom och de röntgade min lille älskling. De såg ingenting på plåtarna, men jag skulle komma tillbaka om ca en månad. Det kan ju vara så att han är i "början" av det och det därför inte syns så tydligt på röntgen?

#20 Vad är det för stam på honom?
Jätte skoj att höra att det inte verkar vara något!=) Och för att vara 3år och inte ha några tecken på OD!
Håller tummarna för att han bara hade ont i benet pga. något annat och att han inte håller på att utveckla OD.

Jag köpte honom av Theriss när han var 2 år. Men jag har för mig att hon sa att han var från en djuraffär.
#22 Okej=/ men fick hon inte med någon stamtavla där ifrån?
Hoppas det går bra med honom! Skönt han är bättre nu i varje fall!

#23 Det är möjligt, men jag har inte fått någon stamtavla i alla fall.
#24 Ja, är så himla lättade. Vi får väl se om det blir värre igen, men det hoppas jag ju inte på!
#25 Du skulle inte kunna ta reda på om det finns någon stamtavla på honom?=P
Håller tummarna för att han lever ett långt och friskt liv!=)
Hoppas att det inte är något fel på honom, att det bara var något oallvarligt, det är ju aldrig kul att behöva avliva någon man älskar, men måste säga att han är otroligt söt
Kramar Sandra
ja jätte fin är han :)

Hade dem ute springandes på nedervåningen i morse, och då såg jag att han var lite stel i bakbenen. Han skuttade inte eller så…men ibland liksom "vaggade" han fram som en pingvin.
Men sen sprang han helt vanligt igen.
Tack så mkt! Jag tycker också att han är väldigt fin och söt. Är min lilla bebis ju.