Osocialt marsvin
Hej! Jag undrar om det är fler som har erfarenhet av marsvin som vägrar sitta i famnen? Mitt ena marsvin äter upp sitt godis (gurka eller sallad) och vill sedan genast ner till buren igen. Hon är två år gammal, tycker att hon borde ha vant sig vid att bli upplockad vid det här laget? Det andra marsvinet myser gärna så länge hon får och har gjort det ända sen hon var liten. Självklart har marsvin olika personligheter men att inte vilja gosa alls? Har ni något tips för hur man kan välja henne eller är det bara att låta henne köra sitt race?
Nej hon ska 7nte bestämma visa att du bestämmer archie va likadant nu kan vi sitta gosa hur länge som helt tips håll på med henne varje dag
En del marsvin är gosigare än andra, alldeles av sig själva. Andra har inte riktigt ro i kroppen för att sitta still i knät. Om hon är två år, och du har haft henne sedan hon var liten, och plockat upp henne regelbundet, och hon fortfarande inte riktigt uppskattar det, så skulle jag vilja påstå att det är hennes personlighet. Du kan testa med att mata med jättegott godis när hon är i knät. Gurka brukar vara populärt. Mina är också väldigt förtjusta i ärtplättar. Plocka upp, ge godis, och sätt tillbaka. På så vis så kan hon koppla ihop upplockandet med någonting positivt. Det kan också hjälpa att ha en handduk i knät som hon kan gömma sig under. Jag har sex marsvin här hemma. Två av dem uppskattar inte alls att sitta i knät, så helt ovanligt är det inte.
Marsvin är individer. Jag håller absolut inte med Wijnja. Alla har rätt att bestämma över sina egna kroppar. Jag tycker att du ska fortsätta visa kärlek, sitt på golvet och klappa osv men håll inte fast henne mot hennes vilja (inte för att jag tror att du skulle göra det men jag är lite övertydlig nu bara).
Vi tog hand om Maja som verkligen inte klarade av att gosa. Vi fortsatte ge henne kärlek och trygghet och de sista åren av hennes liv var hon den gosigaste du kunde tänka dig. Ett annat marsvin, Iris, kommer antagligen aldrig att bli speciellt gosig. Hon lever fortfarande och får lika mycket kärlek och allt annat men vill hon inte gosa ska hon inte behöva det.
Marsvinen (eller vilket annat djur som helst) lever inte för vår skull. Det är inte en rättighet att ha husdjur utan ett privilegium.
TS verkar vara en bra ägare så jag klagar inte på dig, jag ville bara tydligt förklara vad jag tycker.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Man ska kunna hålla på med ett marsvin utan problem vänjer man inte marsvin från början så får man problem me klippning mm
#4 Fast det är väl inte samma sak? Viss grundläggande skötsel måste göras, såsom kloklippning, öronrengöring och pälsklippning för de med växande päls. Det måste göras, oavsett hur illa marsvinet tycker om det. Marsvin måste inte mysa i knät, speciellt inte om de inte tycker det är mysigt. De klarar sig jättebra ändå.
Tack för era svar! Chewbacca har vart hos mig ända sen hon var liten och vi har plockat upp dem och gett båda godis varje dag. Kanske ska göra så att hon får äta upp och sen direkt komma ner till buren, som du sa Ljungåsen. Innan har jag försökt ha kvar henne en stund men det spär kanske bara på stressen. Känns så dumt också att tvinga henne att älska mig! Tycker bara det är synd att hon ska sitta i sin bur hela dagarna! Klippa klor och rensa öron går bra, hon är motsträvig men där ger jag mig inte, det måste ju göras, som sagt! Hon är ju en ganska stressad själ över huvud taget, sprätter omkring i buren när hon är glad och de får springa på balkongen när det är lagom temperatur. Hon är inte rädd eller springer iväg när man närmar sig, tvärtom är hon den som kommer fram först och nosar på fötterna! Det är bara just själva goset. Men jag har ju min lilla "morsgris" i det andra marsvinet, jag får väl nöja mig med att åtminstone en av dem vill vara hos mamma! :-) Jag håller definitivt med om att det är ett privilegium, Vendelay! Det är nästan larvigt hur mycket man skämmer bort dem!
#6 Som du beskriver det nu så låter det verkligen som att hon är en livligare och mer rastlös själ, och då är det inte konstigt att hon har svårt att sitta still i knät. Du får helt enkelt ladda upp med mycket godis om du vill ha henne där en längre stund. Både ärtplättar och pellets kan man ge en och en, och det tar ju sin lilla tid. Kanske skulle hon uppskatta en aktivitetsboll? Då kan hon bränna lite energi på att jaga runt den i buren. Mycket golvtid är också bra om man har ett marsvin med hög energinivå.
Nej, det har du rätt i, det är inte alls konstigt. Tänkte om jag gjorde något fel eller så. Det finns ju så mycket att lära sig om marsvin, mycket mer än man visste när man var barn! Vad är ärtplättar till exempel? Ibland sticker hon redan innan hon ätit upp gurkan så tror inte det hjälper med mer godis, men aktivitetsboll låter bra! Det blir svårt med golvtid på vintern, alla våra golv har mellanrum mellan brädorna där det är lätt att fastna med en liten tass, plus att vi aldrig skulle få bort kisset. Vi ska dock göra om köket så snart som möjligt. På våren, sommaren och en bit in på hösten är de ute på balkongen varje dag!
Ärtplättar är sådana här : https://animail.se/jr-farm-torkade-snacks-artflingor-1-kg.html Brukar finnas i zooaffärer/foderbutiker i lösvikt. Du har inte funderat på att använda en picknickfilt på golvet? Den har plastad baksida så kisset kommer inte åt golvet. Samtidigt är den så tjock att springorna mellan brädorna inte borde bli ett problem.
De ser ju ganska goda ut! Ska se om jag hittar dem. Ja, det kanske funkar! Får skaffa ett par filtar, brukar ju finnas billiga på Rusta.