R I P min älskade Roy
Idag blev det akutavlivning för min gamla kastrerade pojk Roy. Han fick lungödem. Stackars liten, det var verkligen hemskt att se även om det inte dröjde länge innan han fick hjälp att somna in. Han skulle blivit 6 år i januari och hade varit "gammal" ett tag så att nåt skulle hända var jag beredd på men inte att det skulle vara något så otäckt. Min älskade lilla Roy. Matte o alla dina tjejkompisar saknar dig så mycket! Det är så tomt i buren nu när du är borta… Sov gott gubben!
Gone from my sight but never my memories Gone from my touch but never my heart…
:'(<3

Stackars Roy och dig Dreamiz! <3 Vila i frid Roy..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Dreamiz!!
Han är i Regnbågslandet nu och har det bra och är frisk!
Han väntar på dig där, när det är dags….då återförenas ni alla!!
Kram på Dig, Vännen!
// Shintaida
Rest in Peace Roy !
Miste precis oxå ett marsvin 

R.I.P Roy! sänder en tröstkram.

beklagar..
Vad tråkigt =(
Hur upptäckte du att han fick lungödem? Hur "ser" det ut eller hur man ska säga?
#8 Theriss
Ja, det är jag också intresserad av, hur man märker det!
// Shintaida
Hur man märker det: det rosslar när man andas, man hostar upp massa slem o vätska, har väldigt svårt att andas, om inget görs så kvävs man till slut. O detta är inte några små saker utan det märks tydligt, massa rossel (alltså sånt rossel så det hörs att det är fullt med vätska i lungorna) massa slem (han var precis blöt på haka o framtassar av slem) o hade så jättetungt att andas. Lungorna fylls med vätska alltså o man kvävs till slut. På Roy kom det väldigt plötsligt. Bara några minuter innan märktes inget, men det är visst inget ovanligt utan det är ofta det bara dyker upp.
Av vad jag förstått så får de lungödem pga hjärtat är svagt o ej orkar få kroppen att fungera ordentligt. Är hjärtat väldigt svagt så stannar det, men är det inte så svagt kan det istället ge lungödem. Ett grymt sätt att dö på om man inte upptäcker det (om man inte är hemma tex) för man vet ju hur hemskt det är att inte få luft…
Jag är tacksam att jag var hemma när det hände så jag kunde hjälpa honom. Men jag hade önskat ett bättre slut, att hjärtat bara stannat. Det var hemskt att se honom, även om det inte handlade om alls lång stund. Men varje sekund kändes som en evighet… Lille Roy…