Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 710 ggr
NikitaOMichellin
0

Kissar på höet

Förrut hade jag en liten cykelkorg som höhållare. Nu har jag tagit bort den för jag hörde att det inte var så bra. Nu lägger jag höet direkt på bur botten. Men problemet är att dom kissar på höet. Då börjar det lukta direkt. Hjälp, kom med tips vad jag kan göra för att förhindra detta.

NikitaOMichellin
0

Hur har ni höet i era burar?

[starlights]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan ta och sätta upp höet med hjälp av ett gummiband=)
Se på bilden!

NikitaOMichellin
0

Kan du beskriva hur man gör de då? :)

[starlights]
0

Du bara tar och trär gummibandet genom galler och sen igenom sig självt. Då blir det som en ögla=) Sen är det bara till att sätta en stor hötuss där i.

NikitaOMichellin
0

Biter dom inte av gummibandet ?

[starlights]
0

Jo, det händer.
Så man får ha extra gummiband hemma.

fiorano
0

#2 Snygg bur.Har du bygt den?

[starlights]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp, byggde den i träslöjden när jag gick i 9:an=P
Men jag har gjort om inredningen i den nu, här är en nyare bild.

Marsviin_
0

**snygg ;P
**

Mari
0

jag har höhäck på utsidan av ena buren och i den andra buren har jag en hövägg på insidan :) fungerar bra men de drar ju fortfarande ut en massa hö och ligger på men de är inget jag kan göra nått åt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[ouioui]
0

starlights---->>>jätte snygg bur och urgulliga marsvin, på första bilden, var det 2 bebisar där eller såg jag fel?

Kramar Sandra

[starlights]
0

#11 Japp, det är ungarna i min sjunde kull.
De är bara 2 dagar gamla på den bilden=P

FeliciaS
0

Marsvin kissar på sådant dom inte vill ha… Men när det gäller att de kissar på höet behöver inte det var den ända anledningen, de kan ju ha trampat ner det och sedan gått på det och gjort sina behov. Om det inte är så mycket hö som de kissar på så kan du ju bara slänga det och lägga in nytt :)

Annars var ju Starlights idé om gummiband bra, bara dem inte äter upp gummibandet. Sätt inte höet för högt upp bara, så att de måste lyfta så mycket på huvudet då deras naturliga ätställning är med munnen mot marken (det ser man tydligt då de är byggda med kort hals och huvudet och mun nära marken). Höhäck bör du inte ha, just för den anledningen jag nämnde ovan - det är onaturligt, sedan så får marsvinen inte i sig tillräckligt mycket heller.

#10 Varför har du höhäck? Och isf - varför på utsidan? Då kommer dem ju knappt åt höet.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
0

Jag tycker de är lämpligt. På insidan ska man inte ha höhäck då de kan fastna i den.
De blir heller inte lika skräpigt i buren och de äter mer än vad de skitar ner utav höet så jag tycker de är lämpligt att ha dn på utsidan.
Jag tycker de kommer åt höet jävligt bra :) De äter som galningar ^^

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Marsvinen äter ju bara de godaste stråna, resten blir ju liggande och då trampas dom ner och blir kissiga. Det är så det är. Jag tycker det är super smart utav grisarna att tillverka ett extra "golv" så att deras små tassar aldrig behöver komma i direkt kontakt med det kissiga spånet underst. Om man lägger in hö flera gånger om dagen (mina får hö 2 - 4 ggr om dagen) så får dom ju alltid färskt och gott hö, dessutom luktar det jättegott av nytt hö :) Men jag har då aldrig upplevt att det luktar illa av att dom kissar på höet, visst marsvin luktar (jag med) men inte så farligt och inte pga. att höet ligger där det gör. Hur ofta städar du buren?

Hanna 

NikitaOMichellin
0

Jag städar en gång i veckan, är det för lite?

fiorano
0

Det beror på hur stor bur du har.Hur stor är den?

NikitaOMichellin
0

1.10cm på längden, och på bredden 57cm.

fiorano
0

När marsvinen börjar lämna hö och trampa på det kan det vara dags att städa.

NikitaOMichellin
0

okej :)

Abico
0

#16 - Du städar nog inte för sällan då. Om inte dina marsvin är riktiga svin ;P

Hanna 

Sosso
0

Min syrra använder höhäck, men som står på golvet. Tycker det verkar bra.