Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: off-topic
Läst 1523 ggr
Ljungåsen
18

Köp inte marsvin i julklapp

Varje år köps (och säljs!) ett antal marsvin som julklapp, oftast till barn. Det är ett effektivt sätt att se till att de inte får den skötsel de behöver för att må bra. Levande djur förtjänar att skaffas efter ett noga genomtänkt beslut, av vuxna människor som har ett eget intresse, och som satt sig in i vad djuret behöver, alla aspekter. Kakazumastudio har även i år tecknat en serie för att belysa problemet. https://m.facebook.com/kakazumastudio/photos/pb.371048646311510.-2207520000.1513932291./1534868543262842/?type=3&theater Ett av mina marsvin var en julklapp till ett barn. Ett halvår senare var han tröttnad på, och såldes på Blocket, sjuk med marsvinsskabb. Nu har han bott här i tre och ett halvt år, och jag kan inte begripa hur någon kunde tröttna på honom. Han är alldeles, alldeles underbar.

[Wijnja]
0

Köpte marsvin det va nått fel på dem dem bara dog

Ljungåsen
1

Köpte du marsvin i julklapp till dig själv?

[Wijnja]
0

Ja inte nu har inga pengar nu allt gick till Gizmo när jag började kunde inget från början jag började lite sent i livet med marsvin jag kunde ingenting dem va nog fel på dem hade genetiska fel

Ljungåsen
1

#3 Jag var över trettio när de första marsvinen flyttade hit, och tyckte nog att jag var rätt så påläst. Nu, nästan tjugo år senare, inser jag hur lite jag egentligen visste då. Marsvin är inga enkla, okomplicerade djur. Om man ska ta bra hand om dem så behöver man ordentligt med kunskap, och den är inte alltid så lätt att få tag i. Det finns mycket felaktig information som cirkulerar på nätet, så man måste kunna sålla i den information som finns.

[Wijnja]
0

Jag läste på innan va rätt osäker nu kan jag mycket mer jag tror är man osäker så kan det gå rätt fel nu tarvat all kritik jag kan få hur gör DI med ett marsvin som blir lätt öcverviktig vad ger du såna hon får bara hö och grönsaker

Ljungåsen
1

#5 Min tjockis får också bara hö och grönsaker. Det viktiga, för att kunna hålla honom i acceptabel vikt, är att han får ordentligt med motion. Han bor i en hyfsat stor bur (180*70) med sin kompis, och den är möblerad på ett sådant sätt att den uppmuntrar honom att röra sig över hela ytan. För en del marsvin fungerar aktivitetsboll mycket bra för att uppmuntra rörelse. De bränner mer energi på att putta runt bollen än de får i sig av det fåtal pellets som de får ut. Tyvärr fungerar det inte alls med just det här pojkparet, eftersom de båda är maniskt intresserade av bollen, så den orsakar mest en massa tjafs.

[Wijnja]
0

Byggde Helen större bur oj måste köpa lite mer saker jag har en boll en godis boll den kan jag ju använda utan godis i hon vägde 1.1 gram. nu väger hon 1030 gram hon ska väga 900 gram

[Wijnja]
0

Hon går ner sakta hon får inte går ner för snabbt

[Wijnja]
0

Har märkt barnfamilj köper marsvin sen inser dem inte hur dyrt det är ha dem

Ljungåsen
1

Ja, det är viktigt att inte gå ner i vikt för fort. Hastig viktminskning stressar njurar och lever, och det är inte bra. Sen vilken vikt som är lagom beror ju helt på marsvinet. De kommer i olika storlekar, precis som vi människor. Marsvin är relativt billiga att ha, tills de blir sjuka. Då kan det bli ruskigt dyrt. Barnfamiljer får gärna ha djur. Det jag vänder mig emot är att man skaffar djur utan att ha den kunskap som krävs, och utan att egentligen vara intresserad. Att marsvinen blir barnens djur, och inte familjens. Då är det lätt att ignorera sjukdomstecken, och djuren plågas. Det är ingen mänsklig rättighet att ha djur. Om man har det så har man en skyldighet att göra sitt allra, allra bästa för att ge djuret ett gott liv. I det ingår att ta djuret till veterinären när det blir sjukt.

[Wijnja]
0

Precis oftast har dem inte kunskapen se när marsvinet är sjukt oftas har det gått så långt det är försent jag tror man måste ha öga för kunna avgöra när det är dax åka in jag märker direkt om det är nått tok på ett marsvin

Ljungåsen
1

Jo, det har du helt rätt i. Om man känner sina marsvin, och ser dem som individer, så märker man med en gång när någonting inte är riktigt som det ska. Marsvin har inte en dålig dag, eller känner sig lite hängiga. När det märks på dem att de är sjuka, så är de jättedåliga, och behöver veterinärvård fort. Minsta lilla avsteg från normal beteende måste man reagera (och agera!) på.

[Wijnja]
0

Tur det finns djurambulans det gick inte rädda gizmo än jag ville tyvärr va han för sjuk för räddas tur det gick fort för honom somna in med en spruta archie får gå själv men det känns inte heller rätt fårvinte tag ny hane

Ljungåsen
0

#13 Men visst hade du flera kastrerade honor? Någon av dem borde kunna gå med Archie, tycker jag. Hon kanske inte tycker det är supertoppen, men det duger. Du kan inte hålla Archie själv, då bryter du mot djurskyddslagen.

[Wijnja]
0

Arwen fick inte har bara två kastrerade honor ska jag prova med dolly i stället

Ljungåsen
0

#15 Ja, sätt honom med Dolly. Hon kan bli grinig i början tills hon vant sig. Det är normalt att marsvin inte riktigt trivs just när man ändrar deras livsmiljö, men det brukar gå över.

[Wijnja]
0

Hoppas Jonte luktar hona