Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1534 ggr
[PixelMollan]
0

Ny på Marsvin!

Hejsan!

Jag skulle väldigt gärna prova på att ha marsvin. De verkar ju söta :)
Men innan jag köper något så skulle jag vilja ha hjälp med några frågor och sånt.

• Jag har en bur som jag hade till kaniner innan som är 100*50cm räcker det till två marsvin?? (Har läst att man inte får ha ett marsvin?)

• Ska man ha två hanar eller två honor tillsammans? Vad funkar bäst?

• Hur mycket skräpar marsvin ner?

• Hur ofta bör man byta i buren?

• Hur mycket låter marsvin? Kan man sova på natten om man har dom i sitt rum?

• Hur mycket ska dom minst vara ute om dagen och göra annat?(spring/kel/lek)

• Vad kostar det ungefär i månaden att ha två stycken marsvin?

• Är det någon speciell inredning i buren man måste ha? Går det bra med en kartong som hus? (Vattenflaska och matskålar ingår självklart)

• Vad äter Marsvin?

• Finns det olika raser av marsvin? Mer eller mindre lättskötta?

• Vad skiljer uppfödarmarsvin från zoomarsvin?

• Finns det någon uppfödare i Närheten av Lund i Skåne som har hyffsat billiga marsvin?

Jag hoppas ni orkar besvara dessa frågor :) Vet att jag KAN läsa i olika diskusioner här men det går betydligt snabbare om ni vill skriva här.
Samtidigt blir de kanske ett litet test på vad ni kan om marsvin ;) Hihi!

Kram / Malin

Abico
0

Kul att du funderar över marsvin, du kommer inte ångra dig om du skaffar några! Marsvin är det gulligaste och socialaste djur jag vet :P

1. Lite litet kanske, köp hellre en som är 120 lång.
2. Om du bara ska ha två så tycker jag absolut att du ska ha hanar. Hanar är ofta mer nyfikna och framåt än honor (det så klart på personligheten också.) På många ställen kommer du kunna läsa om att hanar inte går ihop lika bra som honor = skitsnack.
3. Det beror på hur höga kanter du har på buren och så, och hur sprätt glada marsvinen är. Här hemma har jag lilla Greta, hon racar i buren så spånet flyger över hela rummet ;P
4. En gång i veckan är lagom, men det beror på hur många marsvin man har och hur stor buren är.
5. Det beror på hur pratglada dom är. Jag måste muta mina med en stor hög grönt och gröt + mycket hö varje kväll. Då är dom sysselsatta i en timma, så hinne rjag somna ;P

Nu hinne rjag inte svara på mer *S* Ska iväg till farmor och farfar. Så jag överlåter resten till någon annan.

Hanna 

[PixelMollan]
0

Kom på ännu en fråga. Är marsvin likadana som kaniner och biter på sladdar m.m om dom får vara lösa i enns rum? Annars kanske man kunde kombinera den buren jag har nu med frihet på golvet? Kommer nämnligen inte kunna sälja den buren eftersom den ör lite trasig i gallret där uppe (typ en aning tillplattad) och en ny bur kostar ju jättemycket :S Vill gärna att min gamla bur ska komma till användning igen :)

[PixelMollan]
0

Läste föresten att hanar luktar mer än honor. Stämmer detta? isåfall vill jag nog ha honor xP Så luktfria som möjligt skulle vara bra..

Chippers
0

Jag kan svara på några frågor :)

Ja, marsvin biter gärna på sladar m.m så ska dom få vara lösa i ett rum så måste man spärra av så att de inte kan nå sladdar eller sånt.

Nej, hanar luktar inte mer än honor. Tycker inget av könen luktar något. I mitt rum luktar det bara hö och spån xD Och jag har ca 15 marsvin.

Din bur passar för 2 marsvin, men själv skulle jag rekommendera en 120 bur eller större. Ju större bur desto bättre :) Men ska du ha den buren så låt dom få komma ut och springa en bra stund dagligen! :)

Man bör byta 1-2 ggr i veckan i dess bur, men som sagt, det beror på hur stor buren är och hur många marsvin som bor i den. Man märker ju när det börjar bli dags att byta.

Marsvin ska ha fri tillgång till massa hö hela tiden, därför går det ju åt en hel del hö och det kostar en del. Sen ska dom ha grönsaker dagligen, helst 2-3 olika sorters grönsaker varje dag, bra grönsaker med mycket c-vitamin är t.ex vitkål, broccoli, paprika, persilja, morötter osv. Som kraftfoder kan man ge dom pellets eller blanda egen mat, köp inte färdig blandning på zoo då det mest innehåller onyttiga saker.

Någon speciell inredning? Nej, men hus ska alltid finnas iaf. Kartong funkar bra men jag skulle hellre rekommendera trähus. Sen är det bra om det fins grenar i buren att gnaga på. Kanske lägga in tegelsten som dom kan hoppa upp på, sen kan man lägga in rör, broar, planka genom gallret osv. Att bara ha hus, matskål och vattenflaska lär bli ganska tråkigt för marsvinen. Möblera gärna om i buren ofta! Och byt ut saker.

Två hanar eller honor spelar ingen roll, men jag tycker som Abico, att hanar ofta är mer nyfikna och mer framåt :) Men det är självklart olika. Det beror ju också på hur mycket marsvinen hanteras osv.

[PixelMollan]
0

OKej :) Tack så mycket!
Angående höet. Kan det vara vilket hö som hellst eller är de något speciell? Kan dom äta samma hö och sitta på samma spån som min häst använder? Isåfall kan man ju kombinera de så och köpa in tillsammans.

Att dom får vara ute för lite är ingen risk här hemma xP Min hamster är ute upp till 2 timmar per dag :) De e bara kul :D Kryper just nu omkring på skrivbordet och tittar.

Är det någon mer som kan svara på några frågor? Gärna nu hur mycket det brukar kosta i månden, uppfödare eller djuraffär, uppfödare i skåne, olika raser m.m

Kom på en fråga till. Hur ofta ska man vara hos veterinären med dom? Måste dom tex vaccineras och liknande?

annikaL
0

#3 som jag har förstått (jag har bara honor), så luktar hanar mer om det finns honor i närheten, men annars så är det mer individskillnad än honor och hanar skillnad. Ni får gärna rätta mig om jag har fel, jag har som sagt bara honor.

Om du vill ha så luktfritt som möjligt så får du se till att städa så bra som möjligt. För så länge dom har det rent och fint i buren så är det mest spånet som luktar.

[PixelMollan]
0

Okej :) tack så mycket.
tänkte mest på om hanarna markerar revir och honorna brunstar?

[starlights]
0

Jag föder upp marsvin i raserna self, satin, crested och satincrested i färgen golden. Uppfödningen finns i Ängelholm i norra skåne.
www.starlights.webb.se

Min kompis har även en uppfödning av rasen teddy, även hon finns i Ängelholm.
www.sweetdreams.webb.se

Priset på marsvinen brukar ligga på 200-300kr.

[PixelMollan]
0

Tack så jättmycket! Ska titta in på länkarna. :)

annikaL
0

#7 Jaså på det viset..Glad då kan jag svara på att det inte luktar när honorna brunstar utan det blir bara lite mer livat i buren, mkt purr och lite skrik. men annars inte så stor skillnad tycker jag.

[PixelMollan]
0

okej tack :):)
Vet du vad det kostar i månaden med två marsvin?

Tezza
1

Om du inte vill ha marsvin i från uppfödare så finns det några omplaceringhem som har marsvin, i stället för att köpa i från ett zoo tänkte jag…. Det finns många stackars marsvin där ute som någon tröttnat på och som nu söker nya kärleksfulla hem:)

http://www.marsvinshjalpen.se/Start/main.htm

http://hundstallet.se/index.php?option=content&task=view&id=124

[PixelMollan]
0

ååh! tack så mycket! värt att titta på :)<3

Tezza
0

Några fler länkar…

http://www.eragons.se//

http://www.tigerharen.org/

Tigerharen har inga marsvin just nu men annars så ska det vara en väldigt seriös förening. De är säkert de andra oxå….

Eragons har massvis med sötnosar nu…:)

Wiizy
0

Först vill jag bara säga: Du är välkommen med Mr frågor senare om du skulle behöva. Tack för du bryr dig om amrsvinen också, och inte inpuls köper utan fakta :-) Är många som struntar i sånt.

Nu ska jag försöka svara på dina frågor.

1 Ja den räcker, men tänk även på att släppa dom mycket ute på golvet bara. :)  Och det är rätt, 2 marsvom ska det vara!
2. 2 hanar eller 2 honor, sak samma, det funkar Minst lika bra! Gå inte på ryktena om att hanar inte passar ihop, för det GÖR DOM verkligen! :)
3. Öö.. den frågan kan jag inte svara på riktigt? kanske som kanin.. ;P
4. Hur ofta bör man byta i buren?
5. Man kan sova bra om nätterna, jag har dom i mitt rum och
6. Jag kan säga såhär, mina är ute och springer/busar själv 3-4 timmar om dagen. Sedan är mina :) Och jag kelar typ 30 minuter per marsvin varje dag. oftast 60 min per marsvin.
7. Jag betalar inte så jätte mycket själv, så den frågan vet jag inte.
8. Ja, kartong till hus går bra som hus.  Och hus är självklarighet, sedan om man vill kan man ha tunnlar och sådant så dom kan leka.
9. Hö, ska finnas där Dygnet Runt!  
10. Skinny är svårskötta, alla andra är "lätta" enligt mig… fast korthåriga är ju lättare iof. långhåriga måste kammas, klippas badas m.m… så satsa du på korthåriga som nybörjarmarsvin!
11. Uppfödarmarsvin är mer friska och man vet vad man får för marsvin, oftast mer tama också.
12. Kolla på www.svenskamarsvinsforeningen.se/ på uppfödare. :)

Abico
0

Jag tycker att honorna luktar mer än hanarna. Dom bajsar och kissar betydligt mer än mina hanar och deras bur blir snuskigare fortare ^^

Hanna 

[PixelMollan]
0

#14 + 15
Tack så jättemycket!:)
Skinny vill jag inte ha, de verkar så läskiga :P hihi.. ingen mjuk päls o gosa med :)

Jag kom på en ny ide ^^ Har nämnligen en bit vägg ledig i mitt rum nu sedan jag möblerade om häromdagen. Där hade det ju varit jättefint med en typ av bokhylla som man kunde ha marsvin i. Såg att någon annan här inne hade byggt något sånt själv! Isåfall slipper dom den gamla buren utan att jag känner att jag lagt pengar på en ny bur. Men en "möbel med marsvin hade ju varit jättebra/enormt fint!! Om man då har hyffsat höga väggar och något smart städningssätt så finns ju ingen risk att massa spån och sånt kommer ut som de kan göra med gallerburen jag har..
Samtidigt tar de ju en stund o bygga sånt så man får sej en funderare till innan man verkligen köper marsvin (uppfödare som får levnadsklara ungar osv)..
Vill man sen inte flytta in marsvin utan kommit på att man nog inte vill ha de, så kan man alltid sälja en snygg möbel-marsvinsbur :D
Blev riktigt sugen på att börja bygga :D:D<3

ciss
0
  • **Jag har en bur som jag hade till kaniner innan som är 100*50cm räcker det till två marsvin?? (Har läst att man inte får ha ett marsvin?)
    **Ett ensamt marsvin mår inte bra, även om du är med det dygnet runt. Marsvin ska bo två & två. Enligt mig är 100*50 cm litet, men lagen tillåter det. 120*60 cm är att rekomendera.

• **Ska man ha två hanar eller två honor tillsammans? Vad funkar bäst?
    **Det beror lite på individerna också. Två hanar som sätts ihop vid vuxen ålder börja ofta bråka, händer inte lika ofta med honor. Det säkraste kortet är att köpa två kullsyskon. Många kompisar till mig har 2 hanar & det funkar jättebra, lika bra som det funkar med två honor.

• **Hur mycket skräpar marsvin ner?
    **Det beror på dig, underlaget i buren & marsvinen. Sopa varje dag - det ser fräschare ut runt buen. Har du spån i buren så flyger det runt litegrann, men som sagt - sopa! Toa-Lätt som man har i kattlådor funkar också bra. Det skräpar inte ner lika mycket men är dyrare. Vissa marsvin gräver & sprättar ut massor, medans vissa inte skräpar ner något alls.

• **Hur ofta bör man byta i buren?
    **Minst en gång i veckan i alla fall. Själv byter jag ungefär 2-3 gånger beroende på hur mycket de har varit ute (om de har varit ute mycket så har de bajsat utanför buren och då håller sig buren ren längre). Vissa marsvin är riktiga bajsmaskiner, andra inte.

• Hur mycket låter marsvin? Kan man sova på natten om man har dom i sitt rum?
    Vissa marsvin är riktigt pratglada och "oinkar" gärna högt och ofta, medans andra är ganska tysta. När de dricker ur flaskan låter det ganska mycket. Man kan sova på natten om man har de i rummet, det kan jag i alla fall.

• **Hur mycket ska dom minst vara ute om dagen och göra annat?(spring/kel/lek)
    **Minst en timma tycker jag. Svar på denna fråga brukar vara ganska varierande. Så mycket som möjligt!

• **Vad kostar det ungefär i månaden att ha två stycken marsvin?
    **Väldigt svårt att svara på. Det beror på vars du bor & vad du har för grejer - spån/Toa-Lätt, hö, halm? För mig går det på ca 400 kronor men då har jag ju 3 kaniner också.

• **Är det någon speciell inredning i buren man måste ha? Går det bra med en kartong som hus? (Vattenflaska och matskålar ingår självklart)
    **Marsvinen kommer att gnaga på kartongen & kartong är inte så stabilt, marsvinen kan nog inte sitta på taket (väldigt uppskattat, de gillar att kolla ner på saker). Skaffa en trähus utan fönster istället. Du kan ha tunnlar & bollar i buren.

• **Vad äter Marsvin?
    **Fräscht hö som du köper i djuraffär, hos bonde eller liknande. Pellets (Oxbow är bra, Lottie också). Ge inte "lyxblandning" - gnagarblandning, blandmat, fruktblandning eller liknande. Marsvin ska enbart äta REN pellets och inte blandning. Grönsaker varje dag, minst 3 olika. Frukt.

• **Finns det olika raser av marsvin? Mer eller mindre lättskötta?
    **Det finns massor av olika raser att välja på.

• **Vad skiljer uppfödarmarsvin från zoomarsvin?
    **Uppfödare har ofta koll på sina marsvin. Köper du från uppfödare vet du ganska säkert att ditt marsvin inte bär på sjukdomar eller ärftliga defekter. Zoomarsvin köps ofta från grossister där djuren verkligen inte mår bra. Tycker inte att man ska stödja sådan handel. Rekomenderar uppfödare.

• **Finns det någon uppfödare i Närheten av Lund i Skåne som har hyffsat billiga marsvin?
    **Du skriver "hyfsat billiga". Marsvin kostar faktist en hel del - har du råd om veterinären kräver 2000 kronor för en sjukdom? Mat? Spån? Hö? Flaskor? Hus? Klotång? Borste?  Sök på Google, tex "marsvin uppfödare lund skåne" eller så. Då brukar det komma bra resultat! :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[PixelMollan]
0

Tack så jättemycket ciss :)

Måste bara kommentera de här med "hyffsat billiga marsvin" .
Jag har självklart råd för veterinär och sånt om det skulle behövas (min mamma betalar isåfall sånt). Men det andra får jag köpa själv..vill ha hyffsat billiga då jag inte vill betala överpris, istället ha mer pengar till roliga saker/mat ja de finns mycket! :) I första hand är det alltid jag som får betala men mina föräldrar går givetvis in och betalar om det inte skulle lösa sig! Går på 1000 kr i månaden och undrar om det räcker lixom :P Vill inte lägga 600 kr av dom på marsvinet och sen blir de snålt med allt annat. Hoppas du förstår… <3
Vad brukar ett marsvin kosta ungefär??

Abico
0

#19 - Ett marsvin varierar i pris. Om du köper från någon privat person som t ex. inte kan behälla sina marsvin kan det var allt ifrån 0 - 600 kr. Uppfödare tar mellan 200 - 400 kronor, skinnys är lite dyrare, även cuy. Omplaceringshem brukar ta en del också. Jag gav 150 kr för Wilma och Greta ihop.

Hanna 

[PixelMollan]
0

Okej tack så mycket :)

Ett bra marsvin måste inte kosta enorma pengar :)

parsley
0

Kollar du på SMF sydvästs hemsida så ser du vilka uppfödare som finns i närheten av där du bor. Buren är tillräckligt stor för två marsvin. Prisnivån på marsvin varierar. Lovande rasmarsvin med välmeriterade föräldrar är dyrare än marsvin av "petkvalitet". Det brukar finnas petmarsvin även hos rasdjursuppfödare, t ex feltecknade korthår, abessinier med fel antal virvlar eller rex- eller teddymarsvin som inte har tillräckligt sträv päls. Det är nästan alltid billigare att köpa av uppfödare än i zoo-affär. Ang skötsel så kräver långhåriga marsvin mer skötsel än kort- och strävhåriga. Marsvin är inte helt tysta, men de är inte nattaktiva på samma sätt som t ex hamstrar. Jag har inga problem med att sova med marsvinsljud, men skulle inte kunna sova om jag hade t exhamstrar i rummet. Marsvinen kan äta samma hö och använda samma spån som hästen. Uppjagade hanmarsvin som t ex vill imponera på en hona kan lukta en del, men det är bara korta stunder åt gången de luktar, och inte särskilt ofta. Lukten är inget skäl för att avstå från hannar.

[PixelMollan]
0

Okej tack för alla svar :):)

[PixelMollan]
0

Putt? Någon mer som vill hjälpa mig lite?

Abico
0

#24 - Vad vill du ha mer hjälp med? ^^

Hanna 

[PixelMollan]
0

Vad det kostar för två marsvin i månaden ungefär ^^ typ vad ni betalar för två st.

Kom sen på oxå om de ska ha saltssten o mineralsten o sånt som säljs i djuraffärer? Jag tror inte dom ska de..men är inte säker..? tycker det låter mycket konstigt

paronskrutten
0

näj, ingän salt/minäralstän (kan intä skriva c, e, d ällär 3)

Helena

[PixelMollan]
0

hihi okej ^^ jo jag förstod det :) då va de som jag misstänkte att de inte ska ha såna stenar

paronskrutten
0

mm, bra :)

Helena

Abico
0

Som päronet säger så skall dom inte ha saltsten eller mineralsten, då dessa ofta gör mer skada än nytta :) Du komemr säkerligen bli rekomenderad att köpa C-vitamin tillskott att hälla i vattnet också. Skippa det med, bara onödigt slisk.

Hanna 

[PixelMollan]
0

okej tac så mycket

parsley
0

Det är dyrt att köpa hö i zoo-affären, men kan du ta hästens hö så blir det "nästan" gratis. Räkna med 100 kr per månad om du köper storpack i på Granngården.

Dina marsvin kommer att äta ca 100-200 g grönsaker per dag tillsammans. Räknar du med ett pris på 10 kr / kg så blir det  30-60 kr per månad.

Kraftfoder beror helt på vilken sort du väljer. Kan du ta hästhavre så blir det några kronor per månad. Väljer du någon form av pellets så blir det dyrare.

Inköpspriset för marsvin varierar som sagt. Räkna med att 500 kr räcker till två petmarsvin om du köper hos uppfödare.

[PixelMollan]
0

kan dom äta havre? :O