Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettminneslund
Läst 2017 ggr
[Wijnja]
2

Vila i frid luckey

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åkte hämtade luckey 2015 hon en familj undernärd men vände hans vikt i går så hittade jag honom död i buren han levde när jag åkte till granngården men hittade honom död han somnade in

Ljungåsen
0

Beklagar sorgen. Det är alltid lika hemskt att hitta ett dött marsvin i buren.

[Wijnja]
1

Där håller jag med just nu sitter jag anklagar mig själv tyckervjag är för dålig nu är det bestämt han kommer hem i en una har du tips hur jag ska göra med aragon

Ljungåsen
0

Har du någon du kan sätta ihop honom med? Annan hane eller kastrerad hona?

[Wijnja]
0

Dolly går ju inte hon blir för tjock av pellets annars skulle hon funka archie men Dan är ett år

Ljungåsen
0

Det kan funka med Archie, även om han bara är ett. Det beror på hurdan personlighet han har.

[Wijnja]
0

Han är rätt kaxig av sig

Ljungåsen
0

En rätt kaxig ettåring är inte det enklaste att para ihop med en annan hane. Du har inte funderat på att kastrera honom?

[Wijnja]
0

Jo det har jag gjort funderar på nästa månad

Ljungåsen
0

Låter som en bra idé. Då blir det lätt för Archie att få en ny vän. Hur gammal är Aragon? Är kastrering ett alternativ för honom? Eller har du någon annan kastrerad hona än Dolly?

[Wijnja]
0

Han är född 2015 det gick inte sätta ihop dem nu har aragon blivit biten i underlivet blöder såret sitter på sidan av benet

Ljungåsen
0

Stackars Aragon! Det låter verkligen som Archie skulle må bra av att kastreras, så att han kan få en ny vän. Har du någon som kan bo med Aragon?

[Wijnja]
0

Dryga inte archie aragon hade urininfektion

Ljungåsen
0

Urinvägsinfektion är inte det minsta roligt. Stackars Aragon.

[Wijnja]
0

Det va inte kul jag fick åka in till veterinären hon kunde inte marsvin hon skrev ut metacam och bactrim

Ljungåsen
1

Även om det inte var en marsvinskunnig veterinär så fick du ju rätt behandling. Det är vad man brukar få för urinvägsinfektion.

[Wijnja]
0

Hur vet jag om man inte har urinsten eller grus

Ljungåsen
0

Då får man röntga. Eller köra med ultraljud.

[Wijnja]
0

Precis jag ringer Marianne i morgon vet du när antibiotikan brukar lindra

[Wijnja]
0

Just nu matar jag honom med criticel care var 3 timme

Ljungåsen
0

Ungefär två dygn brukar det ta innan man märker att antibiotikan hjälper. Sen kan det ta ytterligare några dagar innan marsvinet beter sig helt friskt och äter ordentligt själv. Bra att du stödmatar!

[Wijnja]
0

Han sitter i ett hörn beter sig inte riktigt som han ska han har nog ont han kissade ner allt och alla i går va rätt snabb han fick vård snabbt på ett stället skullevjag få vänta 8-9 timmar innan jag skulle få vård jag åkte lite längre bort för få bättre vård

Ljungåsen
0

Urinvägsinfektion gör ont, och när de har ont så ser de oftast lite skruttiga ut. Förhoppningsvis vänder det snart. Var det igår han började med antibiotikan? I så fall borde han vara på bättringsvägen imorgon.

[Wijnja]
0

Absolut stödmata hon var 3 timme

[Wijnja]
0

Kollade aragon han har inte kissat blod

[Wijnja]
0

Han kissar inte

Ljungåsen
0

Kissar inte alls? Eller kissar inte blod? När min pojk hade urinvägsinfektion syntes inget blod i urinen men det fanns där ändå. Han småskvätte hela tiden, och det luktade riktigt illa.

[Wijnja]
0

Som aragons kiss luktade illa

[Wijnja]
0

KU har det vänt för aragon han äter själv verkar inte ha ont nu i går hade han ont nu har han inte ont

Ljungåsen
0

Så bra!

[Wijnja]
0

Kommer lite blod ändå sitter han skriker

[Wijnja]
0

Veterinären va rädd för aragon han är super snäll

Randomel93
1

Det är inte alltid lätt att läsa av djur man inte stöter på dagligen, hon var säkert bara ovan vid hantering av just marsvin men det betyder inte att inte kunskapen finns där :)

Ljungåsen
0

Han har ju inte fått antibiotika så länge, så det är klart att det tar tid att bli frisk. Det viktiga är att han har börjat äta själv. Då vet man att han vill bli frisk. Urinvägsinfektion är ett elände, men det brukar läka ut bra.

[Wijnja]
0

Han hade urinstenblir operation i morgon

Ljungåsen
0

Å fy! Stackarn. Håller tummarna för att det går bra.

[Wijnja]
0

Hoppas jag med den satt bra tio är i chock

Ljungåsen
0

Det förstår jag att du är. Skönt i alla fall att stenen satt bra till.

[Wijnja]
0

Har du nått tips jag ska tänka på ge sen efter operationen aldrig mer pellets vad kan jag ge i stället

Ljungåsen
2

Det viktigaste man kan göra för att minska risken för urinsten är att hålla en korrekt kalcium-fosfor-kvot på 1,5:1 totalt i maten man ger. Vill du ge pellets så har Oxbow essentials en hyfsat korrekt kvot, men hur det blir totalt beror ju även på resten av maten ( hö och grönsaker). Mina får kornkross, som innehåller betydligt mer fosfor än kalcium (kvoten är ungefär 0,1:1). Sedan kompenserar jag med relativt kalciumrika grönsaker som grönkål och babyspenat för att få en korrekt kvot i maten totalt. Havregryn finns det också många som ger. De har ungefär samma kvot som kornkross, så även då måste man komplettera med kalciumrika grönsaker.

[Wijnja]
0

Oj min tyckte inte om grönkålen provade

[Wijnja]
0

Vågar jag ge kornkross

Ljungåsen
0

Så olika det kan vara. Alla mina älskar grönkål. Visst vågar du ge kornkross. Du kan ge lite persilja för kalcium.

[Wijnja]
1

Oj vad bra en som är skyldig mig 13000 kr när jag ringer så svarar hon inte ska jag skicka faktura till henne så hon kan betala skulden

[Wijnja]
0

Nu är aragon opererad allt har gått jättebra

[Wijnja]
0

Aragons urinsten

Ljungåsen
0

Oj. Den var inte liten. Nu håller jag alla mina tummar för att han ska krya på sig.

[Wijnja]
0

Absolut hoppas han inte får nya nu hur stora kan dem bli

Ljungåsen
0

Ruskigt stora. Jag har läst om ett marsvin vars urinsten var lika stor som en ärta. Det är stort.

[Wijnja]
0

Oj läskigt konstigt arwen är mamma till aragon varför har inte hon några urinstenar

Ljungåsen
0

Det finns en massa teorier om vad som orsakar urinsten. Felaktig kalcium-fosfor-kvot är en av dem. Sedan verkar olika marsvin vara olika känsliga.

[Wijnja]
0

Precis synd att man inte forskar om varför marsvin får urinstenar dåden kan få bättre behandling så man kan minska riskerna så det bildas nya stenar

Ljungåsen
2

Det forskas ju en del, men tyvärr är det svårt att dra några riktiga slutsatser. På svenska finns det här examensarbetet, till exempel.

https://stud.epsilon.slu.se/5634/8/torner_m_130605.pdf

[Wijnja]
0

Monica på marsvishjälpen sa man inte gick ge askorbinsyra till marsvin

Ljungåsen
0

Jag ger mina askorbinsyra varje dag, och än så länge har ingen av dem haft urinsten. Askorbinsyra är ren C-vitamin, och så länge som man inte överdoserar är det inte farligt. I länken i #52 anges att det är osannolikt att en dos på upp till 100 mg per dag (vilket är 10 gånger mer än dagsbehovet) ger upphov till ett överskott av oxalater i urinen. Oxalat är en orsak till urinsten. Överskott av kalcium är en annan. Jag tror man har mer att vinna på att hålla en korrekt kalcium-fosfor-kvot, men läs länken själv och bilda dig en egen uppfattning.

[Wijnja]
0

Super intressant har läst på

[Wijnja]
0

Aragon egen uppfödning

Ljungåsen
0

Jättefin! Hur mår han idag?

[Wijnja]
0

Han kissar inte alls han är pigg tar sprutan själv behöver inte tvinga i han

Ljungåsen
0

Jag hoppas du menar att han inte kissar blod alls, utan kissar normalt. Hoppas han fortsätter må bra nu.

[Wijnja]
0

Han kissar inte blod längre men han verkar ha svårt kissa det gör nog väldigt ont kollade på sidan nu kan jag mer om urinstenar

Ljungåsen
0

Jo, det gör säkert ont efter operationen. Får han metacam?

[Wijnja]
0

Absolut det får han

[Wijnja]
0

Då hade jag rätt från början att han hade urinsten dem sa han kan blöda några dagar

[Wijnja]
0

Han får bactrim också

Ljungåsen
0

Bra att han får både Bactrim och metacam! Symptomen vid urinsten och urinvägsinfektion är väldigt lika, så det är svårt att ställa diagnos bara på symptom.

[Wijnja]
0

Absolut ska dem sitta vicka på rumpan när dem kissar verkar som han är irriterad

[Wijnja]
0

Fick åka in aragon blödde lite väl mycket han hade ingen bakterie fick sluta med bactrimen

Ljungåsen
0

Stackars Aragon! Vet man varför han blödde?

[Wijnja]
0

Han blödde efter stenen satt blod blev som klumpar

Ljungåsen
0

Är klumparna borta nu?

[Wijnja]
0

Yes nu är dem borta super pigg i dag äter själv

[Wijnja]
0

Nu har jag gjort jag kan och kunnat har räddat luckey från misär han saknar jag kommer sakna jättesnäll marsvin

[Wijnja]
0

Om två tre månader ska vi röntga igen se om han har fått nya stenar

Ljungåsen
0

Det får vi verkligen hoppas att han inte har fått! Har du fått några råd om hans kost? Jag tror ju att det är viktigt att ha en korrekt kalcium-fosfor-kvot för att minska risken.

[Wijnja]
0

Japp ta bort pelletseldning plus inte alfa hö inte broccoli eller persilja

[Wijnja]
0

Ska ge så lite kalium så lite som möjligt om det går

Ljungåsen
0

Låter klokt. Om han behöver någon sorts kraftfoder för att hålla vikten så fungerar kornkross eller havregryn. Båda två innehåller mer fosfor än kalcium, så de hjälper till att dra ner kvoten. Även grönkål, ruccola, basilika och maskrosblad innehåller mycket kalcium. Broccoli undrar jag lite över varför du ska låta bli. Den innehåller ungefär lika mycket kalcium som vitkål. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/naringstabell.html Om du kan få tag på analyserat hö för häst, så blir det enklare att veta hur kvoten i maten ser ut. En del sorters hö, även om man köper av bonde, innehåller alldeles för mycket kalcium.

[Wijnja]
0

Hon sa broccoli innehöll kalcium som persilja bra då kan jag ge broccoli fick veta alfa hö innehöll för mycket kalcium bättre med timotej

Ljungåsen
1

Nästan allt hästhö är timotejbaserat. Guinealynx har en massa information om urinsten (ifall du orkar läsa på engelska), med kostrekommendationer och en lista över diverse grönsakers kalcium-fosfor-kvot. http://www.guinealynx.info/stones.html Det finns också folk som haft god nytta av diverse örtpreparat (Allrodin och Eurologist). Där finns inga vetenskapliga bevis på att det fungerar, så man får välja själv om man tror på det eller inte. https://marsvin.ifokus.se/discussions/51eec711ce12c424e5004b3e-urinsten-ortpreparat-gladjande-resultat

[Wijnja]
0

Precis vissa raser brukar få urinsten ålderns har stor betydelse

[Wijnja]
0

Nu har man ett piggt marsvin som äter dricker själv

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.